MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Sommertid=hagetid
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Sommertid=hagetid

 Post Reply Post Reply
Author
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Sommertid=hagetid
    Posted: 23 juli 2005 at 22:05

...Og da pleier vel de fleste legge bort jernbanen for en stund....

Her hjemme har endelig det lokale jernbaneverket fått noen sårt tiltrengte midler, og er i ferd med å bygge opp en ny trasse. Som på de store jernbanene ble den første trasseen som var under konstruksjon oppgitt og nye tegninger måtte til. Når tegningene var utarbeidet var kassa tom, og derfor ble det et par års stillstand i arbeidet, men nå gjør baneavdelingen et nytt forsøk med friske midler.

Første etappe går fra de indre områder og ut i det fri:

På andre siden av veggen ender trasseen foreløpig rett ut i luften, så all testkjøring må foregå med stor forsiktighet.....

Når man så dukker frem fra overbygget (=verandaen) nærmer man seg raskt første stasjon:

Første veksel er en av LGBs R5 veksler med godt over 2 meter radie, den neste vekselen er en R3 med 1,2 meter radie, men det holder inn til et sidespor.:

For og sikre optimal elektrisk kontakt gjennom skinnelaskene settes disse inn med LGBs ledepasta:

Det var alt for i dag. Søndag har arbeiderene fri, men om godværet fortsetter neste uke regner banesjefen med ytterligere fremgang i sporleggingen.

Eirik

Back to Top
Terje Storjord View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 344
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Terje Storjord Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 juli 2005 at 23:40
Herlig. Fortsett å poste bilder, please. Fruen er kanskje eier av familiehytta til neste sommer, og da...


Mvh Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC MBV-Små Tog
Bilder/video Ofotbanen: www.arctictrains.com
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 juli 2005 at 23:53

Kommer nok flere bilder Terje, må bare få bygget mer først da...

(Har ikke du kvaler nok med valg av forbilde og skala uten å skulle vurdere dette her og da?  )

Eirik

Back to Top
Terje Storjord View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 344
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Terje Storjord Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juli 2005 at 01:18
Kvaler har jeg hele tiden, i massevis, om det meste. Hagejernbane begynte jeg nesten med i fjor, leker bl.a med tanken om kombinasjonen pen H0 med skikkelig detaljering inne, og en rufsete hagejernbane til å kjøre med ute - særlig mellom baren og solplassen på hytta. Så bare hold meg orientert om hagebanen, når likevel er innom på forumet 
Mvh Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC MBV-Små Tog
Bilder/video Ofotbanen: www.arctictrains.com
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juli 2005 at 18:43

Takk for fin inspirasjon!

Hagejernbane er kjempe - det er bare det at i anleggsperioden må det graves og det hater jeg minst like mye som det å male. Har en "steinrøys" på ca. 5 x 5 meter som er avsatt til formålet. Har støttet opp skråningen med 10-15 gamle jernbanesviller, slik at lukten også er "riktig", men nå har JBV vært tom for gamle sviller en stund, slik at jeg kan skylde på det for å slippe videre fremdrift.

Ellers er min erfaring med LGB-skinner og grafittpasta utendørs ikke spesielt gode. Pastaen varer ikke mer enn max. et par sesonger. Jeg har istedet frest ut skrubare skinnelasker i messing og bruker A4-skruer (syrefaste) til å feste dem med. Slike lasker kan også kjøpes for rundt 1€ pr. stk., men har du en metallfres går det greit å lage et par hundre på noen kvelder.

Kontaktproblemer kan helt unngåes ved bruk av live-steam, da slipper du også hele pussejobben (selv om LGB har en slik "Putzteufel" i programmet).

Back to Top
Terje Storjord View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 344
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Terje Storjord Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juli 2005 at 20:08
Kjell og Eirik, finnes det ikke noen storskala-baner som går på oppladbare batterier og radiokontroll? Da skulle kontaktproblemer for oss e-lok folk være løst?

Terje
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juli 2005 at 21:04

Originally posted by Terje Storjord Terje Storjord wrote:

Kjell og Eirik, finnes det ikke noen storskala-baner som går på oppladbare batterier og radiokontroll? Da skulle kontaktproblemer for oss e-lok folk være løst?

Terje

Jada, det finnes det og, her f.eks:
http://www.ipengineering.co.uk/

Ellers tror jeg nok ikke problemet er større enn at det er overkommelig, hvertfall ikke så lenge du er klar over det og har fokus på det fra begynnelsen.
Mitt første forsøk var med Peco skinner, og til disse hadde jeg og slike skinneklemmer som Kjell beskriver. Nå har jeg imidlertid gått tilbake til code 332, og dermed passer ikke disse lengre. Jeg er i ferd med å bestille nye klemmer fra USA, så for de skjøtene jeg allerede har lagt bestiller jeg typen som går utenpå originallaskene, mens jeg for senere spor vil bestille den typen som erstatter lasken helt.
For å sikre seg best mulig mot tap og dårlig kontakt gjelder jo ellers det samme ute som inne; tilførsel med jevne mellomrom.
Med unntak av akkurat i vekselgater så benytter jeg lange flexskinner (Thiel 2,4 meter/LGB 1,5 el. 3 meter)) som kappes etter behov, og ved å koble tilførsel til hver av disse lengdene så vil jo problemet bli minimalisert.

Skinneklemmer finner du forøvrig fra flere amerikanske produsenter:
www.splitjaw.com
http://www.hillmansrailclamps.com/

Begge disse har og egne klemmer for strømtilførsel, samt plastklemmer for isolerte brudd.

Eirik

Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juli 2005 at 21:10

Hei Terje!

Joda! - Det finnes et utvalg materiell i skala rundt 1:20 som går på "medbragt strøm". Dette er slett ikke uvanlig. Dessuten er det ofte rikelig plass i slik skala til å anbringe batterier, slik at materiellet kan bygges om.

Mht. radiostyring, så er dette ikke alltid uproblematisk og valg av motorkontrollere for R/C-drift kan være avgjørende for resultatet - spesielt krypkjøringsegenskaper. Det finnes slike spesialkontrollere beregnet for MJ fra en del småprodusenter i UK og USA.

Spesielt i England er batteridrift ganske utbredt og etter det jeg vet, så selges det også litt slikt materiell i Norge. - Sjekk med Kristian hos Living Steam.

Har relativt nylig kjøpt en Accucraft Galloping Goose #2 som jeg hadde tenkt å bygge om til batteridrift. Utfordringen på denne (messing)modellen er å finne en god antenneplassering - noe som jeg faktisk synes er den største utfordringen generelt mht. R/C-drift. Har også sett at ESU har en R/C-lydmodul som jeg vurderer å sette inn? Er det noen som har erfaringer med denne?

Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juli 2005 at 21:47

Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Kontaktproblemer kan helt unngåes ved bruk av live-steam, da slipper du også hele pussejobben (selv om LGB har en slik "Putzteufel" i programmet).

Glemte det punktet der....

Fordelen med LGB lok når det gjelder kontakt er at de i tillegg til strømopptak gjennom hjul også har fjærende slepere ned på skinnen mellom akslene i boggien, eller mellom et par av hjulene på stivramme-lok.
dette er jo langt fra forbilderiktig, men disse hjelper godt til med å holde skinnene rene, så hyppig bruk av LGB lok reduserer en del på renseproblemet ditt. Ellers har LGB et suverent renselok:

Jeg har dette loket selv (fikk det brukt sammen med en mengde annet fra Tusenfryd når jeg rev annlegget deres....) Og det fungerer suverent. 1-2 runder i passende hastighet over de skitne skinnene så ser de som nye ut.
For de som ikke kjenner loket, så er den bakerste korte snuten drivdelen, og loket drives der på to aksler. Den lange snuten skjuler en motor til som driver pussehjul med gummibelegg som i en rensekloss på akselen ytterst i snuten der. Via et pot-meter som sitter beleilig til på taket av loket kan du justere hastigheten slik at pussehjulene roterer en del raskere enn fremdriften.

Eirik 

Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juli 2005 at 22:22

Jeg vil ikke overdrive kontaktproblemer ved elektrisk drift av hagejernbaner og det finnes gode (og desverre kostbare) hjelpemidler som denne "Putzteufelen". - Forøvrig så er det mange som utstyrer akkurat denne maskinen med batteridrift.

Kontaktproblem er etter min erfaring omvent proposjonalt med skala, men i Norge er utemiljøet krevende om skinnene ligger ute hele året. LGB er meget driftsikkert, men jeg er ikke helt begeistret for plasthjulene de har som standard. De er gode bidragsytere til å møkke til skinnene. Jeg har derfor byttet til metallhjul, selv om dette koster litt ekstra. - Dessuten får du litt ekstra "gromlydlyd" fra skinneskjøter på kjøpet om du bruker moderate skinnelengder.

Det er nettopp det som er så befriende med live-steam og medbragt strøm. - Kommer det en godværsdag , så er det bare å "fyre opp" uten å tenke på forarbeid med skinnepuss osv. - Jeg sier derfor som Ole B.:- Ja takk - begge deler!

Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juli 2005 at 23:09

Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

LGB er meget driftsikkert, men jeg er ikke helt begeistret for plasthjulene de har som standard. De er gode bidragsytere til å møkke til skinnene. Jeg har derfor byttet til metallhjul, selv om dette koster litt ekstra.

Det har du helt rett i. Selv kjører jeg med materiell fra RhB, og dette er store modeller hvor personvognene leveres ferdig med innebelysning, og dermed metallhjul.

Men jeg har en del godsvogner med disse plasthjulene, og de vil nok bli byttet ut fortløpende etter hvert som de blir tatt i bruk ute. Nå har heldigvis ikke jeg så lang vei til butikken for å ordne slike ting 

Eirik

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.