MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Ny decoder til Märklin-lok
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Ny decoder til Märklin-lok

 Post Reply Post Reply
Author
1-Sporet View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 22 juli 2005
Status: Offline
Points: 21
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote 1-Sporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Ny decoder til Märklin-lok
    Posted: 13 august 2013 at 14:24
Da er det på høy tid å digitalisere noen av mine gamle lok, de skal inn på et lite anlegg som i første omgang går på en CS 1.
 
Nå har det jo vært en del utvikling på decodere, så er det noen som kan anbefale decoder til et Märklin 3078 (DHG 500) og et 3132 (DHG 700)? Det står en gammel analog retningsveksler på disse. Ellers har jeg også et par delta-decodere som skal erstattes, gjelder et annet DHG 700 og et lok tilsvarende 3029.
 
Forstår det slik at decodere i dag er såpass gode at det ikke trengs å skifte anker, medfører det riktighet?
 
Råd og tips mottas med takk!
Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 august 2013 at 14:31
Hei! Det er mulig du får lokomotivene til å gå uten bytte av anker og bytte til permanentmagnet - men etter hva jeg har lært vil dekoderen belastes hardere med mer strømgjennomgang og dermed sterkere varmeutvikling.  Det kan i sin tur føre til smelting av plast hvis kjølingen ikke er tilstrekkelig.  
Back to Top
1-Sporet View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 22 juli 2005
Status: Offline
Points: 21
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote 1-Sporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 august 2013 at 15:15
Da bør det altså skiftes anker, kjøleplassen på disse "snute"-lokene er jo relativt begrenset.
 
Har du noen tips til decoder?
Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 august 2013 at 18:03
Tips? Tja, jeg kan vel egentlig bare fortelle hva jeg gjorde selv etter å ha hatt de samme spørsmål som deg. Jeg valgte ESU-dekodere i mine 4 Märklinlok. Ombyggingen er ikke vanskelig, og jeg kjøpte ferdige ombyggingssett for anker/permagnet hos Amundsen Hobby i Oslo. (Dekoder kommer i tillegg) ESU er "multiprotokolldekodere", altså at de kan kjøres både på DCC- og Märklin/Motorolaprotokoll. (Jeg er litt sær, jeg kjører DCC på Märklinutstyret mitt). ESU har rykte på seg for å tåle mye strøm dårlig; det utvikles varme med påfølgene smelting og dekoder som brenner opp - men med nye ankere har de fungert nydelig.

Det er to ekstra funksjonsuttak på ESU-dekoderne (Standard på de fleste DCC-dekodere) - den ene koblet jeg til røykaggregat på de to damplokene, og aggregatet kan nå fjernstyres. For SVT 137-motorvognsettet benyttet jeg de to utgangene til lys i kupeene i hver sin halvpart av motorvognsettet, og det fungerer også veldig bra.

Lokomotivene får da også bedre kjøreegenskaper med nytt anker/magnet, og sammenliknet med analog drift med elektromekanisk omskifter er det et hav av forskjell. Lokene er nå langt bedre å kjøre og skifte med.

Jeg er ikke bevandret i hvilke dekodere som er best for fomålet, og ettersom jeg forstår at du kjører Märklin/motorolaprotokollen har du langt flere å velge mellom.  Rene Märklin/Motoroladekodere har jeg ingen erfaring med overhodet - men mange andre forumdeltakere har, så jeg håper de kan svare på dette. 

Ombyggingssettene trenger du uansett valg av dekoder, og disse settene inneholder permanentmagnet, anker og 2 formotstander som skal loddes på mellom motor og dekoder på hver sin ledning mellom disse to. Loddejobben er forholdsvis enkel.
Bestiller/kjøper du slike sett, så fortell hvilke lok de skal være til, så er du sikker på å få riktig sett. SVT 137-eren som jeg nevnte i sted er fra en AC-versjon Liliput, og her trengtes verken ombygging av motor eller formotstander - her kunne dekoder loddes rett på.

Når det gjelder plass i lokene - det blir svært romslige forhold for en dekoder etter at du har hevet ut retningsskifter eller deltadekoder - disse komponentene er store i sammenlikning med str på en dekoder.


Edited by Lars Gjertsen - 14 august 2013 at 18:07
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.