MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - EL 18 i ny design?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

EL 18 i ny design?

 Post Reply Post Reply
Author
ben View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 139
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ben Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: EL 18 i ny design?
    Posted: 12 august 2013 at 22:52
Jeg kikket ut av vinduet på lokaltoget fra Eidsvoll i det vi kjørte inn på Oslo S i dag morges. Det tomme nattoget fra Bergen hadde akkurat begynt å rulle opp mot Lodalen.

Jeg rakk såvidt å registrere at El18-loket fremst i togsettet hadde lysegrå sider med to tykke skråstilte striper på istedenfor den vanlige røde og svarte looken. Jeg rakk ikke å ta bilder eller se individnr på loket før vi hadde passert. Er det noen som vet hva dette var?
 
Nysgjerrig hilsen
Ben
Ben-Sigvald

SBB H0 og H0e DCC PC-styrt med Windigipet
Back to Top
ben View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 139
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ben Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 august 2013 at 22:53
Ben-Sigvald

SBB H0 og H0e DCC PC-styrt med Windigipet
Back to Top
icefighter35 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 06 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 144
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote icefighter35 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 august 2013 at 02:17
Originally posted by ben ben wrote:

Da fant jeg svaret selv...
http://www.nsb.no/siste-fra-nsb/tester-nytt-design-paa-lokomotivene-article44093-4494.html
 


pfff..du snakker om hærverkPinch
Back to Top
Småen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Småen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 august 2013 at 11:57
Forstår ikke hvorfor NSB skal ha enda et nytt design...
Det ser grufullt ut!
Lakker loket i tomatsuppe heller. 


Edited by Småen - 13 august 2013 at 11:58
Back to Top
jhv View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 januar 2006
Status: Offline
Points: 209
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhv Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 august 2013 at 01:09
Her er den nylakkerte El18 på Trondheim stasjon Tirsdag morgen.
(Fra Trondheim Havns webkamera:)
http://trondheimhavn.no/webkamera-trondheim.aspx


Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 august 2013 at 23:15

Jeg synes det ikke gjør noe at NSB moderniserer designet sitt på lokene - når de likevel har valgt et nytt design (tomatsuppe) på vognmateriellet. Fotofolie med flotte motiver fra norsk natur og jernbanehistorie gir god reklame.   

Se bare hva sveitserne gjør med sine El18-maskiner (Re4/4 460). 

hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
ben View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 139
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ben Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 august 2013 at 17:43
Jeg forstår ikke tanken bak den grå flaten med to parallelle røde striper. For meg blir det litt simpelt og platt, og jeg klarer ikke å se noe relasjon til resten av NSB sitt design. Det første jeg tenkte på når jeg såg det var faktisk at dette måtte være et leielok fra VR (finske statsbaner). Det burde være mulig å heller bruke elementer fra designet på BM74 /75-settene.
Jeg er helt enig med Kjell at det er potensialet for masse spennende design på disse lokene. Det ville også generert ett ekstra marked for spesialmodeller i mj-sammenheng :) Märklin-designet til Re460 synes jeg er blant de flotteste SBB har kommet opp med.
 
Ben


Edited by ben - 16 august 2013 at 17:44
Ben-Sigvald

SBB H0 og H0e DCC PC-styrt med Windigipet
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.