MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Enda et spørsmål om gass
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Enda et spørsmål om gass

 Post Reply Post Reply
Author
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Enda et spørsmål om gass
    Posted: 25 juli 2013 at 19:29
Hei alle
Jeg har i det siste prøvd med det som engelskmennen kaller "continious driving" Noe som jeg tolker som å etterfylle lokomotivet med gass, vann og olje og fortsette kjøringen...  Men for min del har det vist seg vanskelig gjennomførbart fordi gasstanken ikke lar seg etterfylle så lenge lokomotivet er for varmt. Gjør jeg noe feil eller er det en fysisk realitet at gasstanken er lukket til temperaturen har sunket?
Hilsener Michael
Back to Top
Overkonduktøren View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 168
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Overkonduktøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juli 2013 at 21:50
Ikke smart å fylle gasstanken med liv i brenneren. Det skal veldig lite til før det smeller. Noen lok har mye forbruk av vann, og kan fylles underveis. Det ene loket mitt med ettermontert fløyte bruker forholdsvis mye vann, og kan etterfylles underveis. Men aldri gass, er min mening.
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 juli 2013 at 08:03
Nei det er helt santSmileSmile Jeg må omformulere spørsmålet: Når lokomotivet har stoppet fordi gasstanken er tom og flammen har sluknet, da er det ikke mulig å tanke på med ny gass med en gang. Det er et "mottrykk" som gjør at jeg ikke kan fylle gass før lokomotivet har svalnet. Er det riktig?

Edited by St.Michael - 26 juli 2013 at 08:03
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 juli 2013 at 20:22

Har du forsøkt å åpne gassventilen helt etter at gassbrenneren har sloknet?

Vanligvis blir gassventilen skrudd gradvis ned når gasstanken blir varm - dette fordi gasstrykket i tanken øker med høyere temperatur på gasstanken og dermed mer fart i brenneren. (Den blir jo varmet opp av kjelen ved siden av.)

Når gasstanken er tom vil du kunne utligne trykket i tanken ved å åpne ventilen helt før du lukker den før påfylling av ny gass. Hvis du stenger ventilen, og ikke fyller på ny gass med en gang, vil trykket i gasstanken igjen øke pga. at den fortsatt blir varmet opp av den varme kjelen.

hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 juli 2013 at 22:47
Takk for rådet, Kjell An, det høres riktig ut i forh. til det jeg opplever! Skal prøve neste gang!
Michael
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 august 2013 at 18:01
Som regel er disse fylleventiler på gasstankene av en slik art at de lufter litt ut når gassboksen presses inn. De fleste er også slik at de lufter av tanken mens gass fylles. En slik ventil ser du om du har ved at det spruter ut gass i væskeform når tanken er full. Sjekk derfor at du bruker rett nipple ved fylling (som tillater utlufting og ikke tetter helt for utluftingsåpningen).
Er det problem med å få inn gass i en varm tank på loket, så trykk ned gassboksen et par ganger.
Når gassen i væskeform strømmer inn i tanken på loket, vil noe koke av øyeblikkelig. Energien denne gassen trenger for å koke, tar den fra omgivelsene. Derfor blir tanken kald.
Hadde forbindelsen mellom gassfylleventilen og boksen vært helt tett, ville man kun få fyllt en viss mengde på tanken (eller ingenting - om trykket er høyt nok?), før trykkene hadde utjamnet seg. Det er derfor at slike fylleventiler skal lufte ut gass i gassform til man får væske. det indikerer at gasstanken er full.
 
Selvfølgelig er slik gass som strømmer ut eksplosjonsfarlig under fylling. La derfor loket stå med stengt fyr noen minutter slik at brenner og brennkammer får kjølt seg ned til < 3-400 grader (som er under tenntemperatur for butan).
Vær glad for at loket er gassdrevet og ikke har spritbrenner! Her er det forbundet med adskillig større risiko å etterfylle et varmt lok!


Edited by Kjell H. - 17 august 2013 at 11:58
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.