MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Normal ventetid på reklamasjonssaker?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Normal ventetid på reklamasjonssaker?

 Post Reply Post Reply
Author
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Normal ventetid på reklamasjonssaker?
    Posted: 27 juni 2013 at 08:32
I morgen vil det ha gått et halvt år siden jeg leverte inn min Di3 med LokSound-dekoder til NMJ for reparasjon, det er en reklamasjonssak på dekoderen. Tålmodigheten min tar snart slutt, og manglende tilbakemeldinger gjør ikke saken noe bedre.

Lurer derfor på om andre har lignende erfaringer, og om dette er normal ventetid på slike saker? Skal jeg rett og slett be om å få tilbake loket og se om jeg får fikset det selv, evt bite i det sure eplet og kjøpe ny dekoder først som sist?

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juni 2013 at 01:07
Hei.
Kontakt ditt lokale forbruker kontor og spør om råd.
Siden de tydeligvis ikke er i stand til å fikse det be om nytt.

Lykke til !
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
icefighter35 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 06 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 144
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote icefighter35 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juni 2013 at 19:29
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

I morgen vil det ha gått et halvt år siden jeg leverte inn min Di3 med LokSound-dekoder til NMJ for reparasjon, det er en reklamasjonssak på dekoderen. Tålmodigheten min tar snart slutt, og manglende tilbakemeldinger gjør ikke saken noe bedre.

Lurer derfor på om andre har lignende erfaringer, og om dette er normal ventetid på slike saker? Skal jeg rett og slett be om å få tilbake loket og se om jeg får fikset det selv, evt bite i det sure eplet og kjøpe ny dekoder først som sist?

Svein


Burde vel ikke ha tatt mer enn noen uker skulle man tro..Hvor mange ganger har du "mast" på dem da ?

Tom

Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juni 2013 at 20:49
Purra på de to ganger i februar før jeg fikk til svar at det var lang ventetid på verkstedet og at den lå i kø. Deretter har det vært stille, så jeg sendte ny mail sist søndag med purring på denne igjen i går. Har fått automatisk lesebekreftelse på den siste mailen, men fortsatt ikke noe svar...

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
icefighter35 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 06 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 144
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote icefighter35 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juni 2013 at 21:49
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

Purra på de to ganger i februar før jeg fikk til svar at det var lang ventetid på verkstedet og at den lå i kø. Deretter har det vært stille, så jeg sendte ny mail sist søndag med purring på denne igjen i går. Har fått automatisk lesebekreftelse på den siste mailen, men fortsatt ikke noe svar...

Svein


Kan umulig være et halvt år ventetid.

I sånne tilfeller er det best å bare ringe istede. Hvis de ikke har svaret der og da, så be dem om å ringe tilbake i løpet av dagen.  Hvis det ikke kommer noe svar i løpet av dagen, så ring igjen da(normalt sier de da at de skal ta en tlf til den som har ansvaret også ringer de opp igjen)

Er jo så klart ikke spesielt bra av dem da, men av og til er det jo faktisk slik at man drukner i arbeid.

Tom
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 juni 2013 at 07:36
Jeg har vært innom der innimellom også, og spurt de direkte, har fått det samme svaret da. Nå har det gått så langt tid at jeg vel egentlig har resignert, kanskje dumt av meg å ikke pushe på mer. Uansett, i den siste mailen skrev jeg at jeg ville ha igjen loket om det fortsatt ikke var noen endring i status, så da får vi se om det blir noen respons.

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 juni 2013 at 08:16
Hei.
Siden du kaller dette en reklamasjonssak så regner jeg med at dette er relativt nytt lok.
Du skriver videre at du har vært innom et par ganger så ta deg en tur og forlang nytt lok.

Hva er forresten problemet med lok/dekoder ?
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 juni 2013 at 09:16
Loket er noen år gammelt (Heljan 3.602 grønn), det er den relativt nye dekoderen som er problemet. Den funka fint en stund, men plutselig over natta ble lyden nesten borte (høres bare veldig svakt) og den tar ikke imot programmering. Noen kommandoer blir registrert, men ikke alt, og loket kjører som normalt.

Tenkte kanskje det var digitalstyringen min som var problemet, så jeg tok den med til Strømmen så de fikk prøvd det der, og de hadde det samme problemet. Siden dekoderen var under to år gammel tok de det som en reklamasjonssak, men beholdt hele loket i stedet for å fjerne dekoderen og sende inn kun den.

Svein


Edited by Svein_A - 29 juni 2013 at 09:17
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 juni 2013 at 10:43
Er lyden forvrengt eller "bare" svakere?
Det kan være at det har oppstått en feil med høyttaleren - men siden det er andre feil også, er det trolig selve dekoderen? - Går det an å få kontakt med dekoderen med en LokProgrammer, så ville jeg forsøkt å lese inn ny oppdatert firmware? Denne kan ha blitt korruptert - og den CVen som styrer lydstyrke kan derved være endret?
 
Har erfaring med at reklamasjonssaker med ESU er komplisert og tar laaaang tid da de må sendes til fabrikken da ESU ikke har noen representant i Norge. ESU er også de dekodere jeg har hatt mest hardwareproblemer med.
 
Nå har NMJ hatt problemer med reparasjoner/reklamasjoner den siste tiden. - Jeg måtte vente 6 mnd. på en El2 som ble levert med "løst stigtrinn" - før de endelig fant ut at de skulle bytte den med et annet eksemplar da de ikke hadde kapasitet til å reparere.
Anbefaler at dersom du kjører forbi ULM i Tyskland allikevel, tar en tur innom dem. Da bruker de å ordne det på sparket. Det har jeg faktisk gjort en gang! (Ellers er det en noe lang tur bare for å reklamere!)


Edited by Kjell H. - 29 juni 2013 at 23:58
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 juni 2013 at 11:29
Tror nok lyden i seg selv er normal, den er bare veldig svak (omtrent som hvisking, må ha øret helt inntil for å høre noe). Får kontakt med dekoderen og kan lese CV-verdier med digitalstyringen min, og mener også å huske at jeg fikk endret CV-en for å skru lyden helt av, men den tar ikke endring av volum og flere andre CV-er. Lokadresse og tilbakestilling av dekoder virket også til å funke om jeg husker rett, men lyden var likevel svak etter tilbakestilling. Vet ikke hva slags utstyr de hadde på Strømmen, men slik jeg forsto det måtte loket med dekoder sendes ned til ESU ja.

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
elpro View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 01 juni 2009
Status: Offline
Points: 37
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote elpro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juli 2013 at 15:54
Siden du bor i Norge, og har kjøpt lokomotivet og dekoder i Norge har du et ganske sterkt vern i reklamasjonssaker. At ESU har problemer med sine produkter og lange verkstedkøer, skal ikke du være nødt til å forholde deg til. Selger i Norge skal normalt avhjelpe innen en uke. Dersom ventetiden er lenger forplikter selger seg til å levere en erstatningsgjenstand for selgers regning inntil reparsjon er utført. Alternativ kan du også kreve å få hevet kjøpet. Dog er det en begrensning når det gjelder rimelighet i forhold til kravet. Men en dekoder som normalt er på lager hos NMJ og som ikke koster allverden synes for meg som en opplagt sak innenfor rimelighets vurderingen. Du skulle enten blitt tilbudt "lånedekoder" (normalt ny dekoder, da dekodere normalt ikke repareres) eller fått hevet kjøpet allerede etter første uke.
 
Selv om det ikke er noen trøst, er ikke du den eneste som har ventet på reklamasjonssaker hos NMJ. Har selv dårlige erfaringer med firmaet og kvaliteten eller viljen til å yte service på produktene deres.
 
 
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juli 2013 at 18:49
Ja, jeg syns jeg har utvist nok tålmodighet nå. Har forøvrig ennå ikke fått svar fra NMJ på den siste mailen jeg sendte, så jeg vurderer sterkt å gi f... i hele greia og dra dit og be om å få igjen loket mitt. Dette blir bare for dumt, det eneste resultatet av treneringen deres er at de mister meg som kunde heretter.Angry
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
ESA-N View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 01 januar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 80
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ESA-N Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juli 2013 at 21:19
Dersom det du beskriver er tilfelle (en sak har jo ofte flere sider) er dette graverende. Norges største forhandler sliter i så tilfelle med troverdigheten, noe som skader hele bransjen.

Jeg mener du skal ta en tur innom butikken, og slå i bordet. Rettighetene dine er klart gjengitt i tråden. Ikke gi deg, forlang ny dekoder og krev at de bytter og tester den i butikken før du drar hjem. Sørg også for at du får dokumentasjon på når du fikk DEN NYE dekoderen. Garanti-/reklamasjonsrett gjelder fra det tidspunktet du fikk nytt produkt, ikke første kjøpsdato.

Hold oss andre oppdatert om hva NMJ svarer og gjør i saken. Ikke gi deg på tap.

Dersom NMJ velger å ignorere kundenes rettigheter, er det jo bare å handle hos de andre forhandlerne. Det vil styrke de "små" forhandlernes posisjon, og redusere omsettnigen til familien Moe. Da MÅ de skjerpe seg.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 juli 2013 at 07:01
Nå kan jo ikke jeg uttale meg fra deres ståsted, men tilfelle er at jeg har purret gjentatte ganger over et halvt år uten at noe skjer. Akkurat nå har jeg heller ikke noe anlegg å kjøre på, så det handler ikke om det, jeg vil bare ha igjen loket mitt.

Jeg får ta en tur innom de etter jobb i dag og snakke med de, be de om å skaffe til veie loket mitt innen kort tid eller gi meg et annet. Har ikke lyst til å være en vanskelig kunde heller, men nå gidder jeg ikke mer.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 juli 2013 at 18:34
Sendte en mail i dag tidlig og ga beskjed om at jeg kom innom etter jobb, og gjett hvilket lok de drev og testkjørte på disken da jeg stakk hue inn døra..! Så da ble det nok aldri sendt nedover likevel, men det er ikke så nøye.

Den gamle LokSound-dekoderen fikk de ikke noe dreis på, men jeg fikk med meg en ny Zimo-dekoder pluss en knøttliten firkantet høyttaler (som det faktisk var veldig bra lyd i, testet den på disken før jeg dro) som jeg kunne montere og prøve. Og hvis jeg ikke var fornøyd med den var det bare å komme tilbake og bytte den i en annen type, evt LokSound 4 om jeg heller ville ha det.

Så da ordnet det seg til slutt, selv om det tok litt vel lang tid!Smile


H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 juli 2013 at 20:00
De følger nok med på forumet.
Svein S
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juli 2013 at 16:00
Originally posted by ses ses wrote:

De følger nok med på forumet.
 
Bare å følge med i NMJ katalogen det. Du finner produkter som er debatert på forumet, og enten laget av små produsenter eller selvbygget. Østlandske Stenexport  er et godt eksempel.
A matter of life and death
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.