MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Kork og stasjon
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Kork og stasjon

 Post Reply Post Reply
Author
GeirC View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 14 juli 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 250
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeirC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Kork og stasjon
    Posted: 21 juli 2005 at 11:21

Ok, enda et nybegynnerspm:

Jeg har korkplater til stasjonsomr mitt, men kan ikke fatte å begripe hvordan jeg skal bruke det. Planen er å ha 3 spor på st.omr mitt, der spor 1 gpr intil stasjonen, spor 2 rett ved siden, så skiller en perong (5cm bred) spor 2 og 3. Men hvor kommer korkplaten inn? SKal jeg skjære den til slik at den følger sporene? Er høyden på stasjonsperrongen såpass at jeg må ha kork under den?

Når jeg bygde før, la vi balast (skumplast) overalt og slengte opp stasjonen ved siden av den. Men plata er jo logisk, fordi man kan legge penser og flere spor uten alt for mye skjæring osv, men det ser jo litt fjernt ut da...

Noen som har noen linker eller eksempler på hvordan dette gjøres?

Geir C - "I"m on a roll people!"
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juli 2005 at 11:39
Jeg legger kork over hele plata på stasjonene mine. På stasjonsområder ligger jo vanligvis sporene i samme nivå som resten av underlaget.

Mvh Heine
Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juli 2005 at 12:02

Hvorvidt kork skal under plattformen eller ikke, kommer litt an på høyden på plattformen du vil bruke. Er den høy nok i seg selv, kan den bli for høy i forhold til sporet.

Hva som er for høyt/lavt i forhold til sporet avgjøres av hvilke krav du selv har. Noen sammenlikner med forbildet, og justerer deretter på millimeteren hvor høy plattform skal være i forhold til spor.

Selv tok jeg det bare på øyemål, og la den der det optisk sett så helt greitt ut. Hvis plattformen da "tålte" å ha kork under seg, letnet det hele byggingen.

Back to Top
GeirC View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 14 juli 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 250
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeirC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juli 2005 at 12:07

Okie. Plattformen jeg skal bruke er denne: http://www.eurorailhobbies.com/erh/eurorailhobbiesdetail.asp ?pageid=&erh_find=120191&MN=8&stock=F-120191  (bruker denne linken, da tysken min er på trynet).

Finner ikke noen nøyaktige mål på selve perronghøyden der. Men i verste fall kan jeg jo skjære til det i etterkant da....



Edited by GeirC
Geir C - "I"m on a roll people!"
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juli 2005 at 12:16
Den kanten er ganske lav. Så den ville i hvertfall jeg lagt kork under. Plattformene til Faller er som regel slik at de er like høye som Märklin M og C-skinner.

Mvh Heine
Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juli 2005 at 12:18
Aha, du har ikke gått til innkjøp av den enda - da blir det jo litt vanskelig å både visualisere og måle. En råsjans er at denne plattformen fint tåler å stå på korken uten at det ser fjernt ut - Tyske plattformer er ofte litt lavere enn norske, i alle fall er det min erfaring med Volmer-plattformene.
Back to Top
GeirC View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 14 juli 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 250
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeirC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juli 2005 at 12:18

Okie. Da satser jeg på det, eller så er det frem med skalpell og skjære løs korken etterpå.

Takk for svar.

 

Geir C - "I"m on a roll people!"
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juli 2005 at 13:40

Denne kan jo være grei å forholde seg til:

http://www.morop.org/en/normes/nem102_en.pdf

Enkelt sagt så bør ikke plattformkanten være nærmere spormidt enn 21 mm og ikke høyere enn 14 mm over skinnetopp i H0.

Da har du god margin til det meste av rullende materiell.

Hvis man ønsker å fordype seg; her er flere normer:

http://www.morop.org/en/normes/index.html

 

Klok av skade

 

 



Edited by jevistad
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.