MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Å bytte skala
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Å bytte skala

 Post Reply Post Reply
Author
Terje Storjord View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 344
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Terje Storjord Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Å bytte skala
    Posted: 20 juli 2005 at 22:38
En gang for lenge, lenge siden, må ha vært våren 1991, besøkte jeg først Standard Hobby, Amundsen Hobby, NMJ, kjøpte boka "Små Tog" og endte med et H0 Roco startsett. Hadde en kompis svart på telefonen og latt meg kjøpe tilbake min barndoms Märklin Diesellok, eller hadde jeg falt for fristelsen og kjøpt Roco"s N-skala Du-lok hos Standard FØR jeg dro til NMJ, så hadde jeg holdt på med noe annet enn H0 likestrøm.

Altså, reine tilfeldigheter førte meg til skala og strømsystem som jeg bruker i dag. Mine jernbaneinteresser har etter hvert endret seg, plassen er like dårlig som den har vært, forbilderiktigheten er jeg blitt gammel nok til å dr.... i, så i dag hadde jeg gjort noe helt annet.

Men så står det altså et halvbygget H0-anlegg i kjelleren, ikke så stort riktignok. I et par glasskap befinner seg kanskje 30 lokomotiver, vognmateriellet er vel dobbelt så stort eller litt mer, og da føles det ille å skulle rive og sette vekk alt dette og la bobestyreren rydde om 30 år..

Å begynne å selge ut blir heller ikke riktig, antar jeg blir kvitt halvparten og sitter tilbake med røkla og en ekkel følelse av å gjort noen dårlige dealer. Hvilket jeg ikke fordrar.

Hva f... gjør man? Kan noen bidra med historier om egne skalabytter som virkelig har involvert STORE anlegg og tapte investeringer, sånn at jeg ikke behøver å føle meg så ille om jeg gjør noen radikale grep snart..

Så lenge man anskaffer seg stadig nye ting i feil skala, blir det jo bare verre og verre å bytte..

Mvh

Terje S
Back to Top
GeirC View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 14 juli 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 250
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeirC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juli 2005 at 23:00

Ja takk, begge deler?

Jeg for min del holder meg til H0 likestrøm til jeg får styr på alt det nye. Men plass kan nok føre til en skala til kanskje. Bare så synd at jeg er så gira på Bergensbanen....

Geir C - "I"m on a roll people!"
Back to Top
Sverre Ødegaard View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 42
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Sverre Ødegaard Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juli 2005 at 00:18
Jeg kjenner meg igjen  i dinne vurderinger men jeg har kommet til følgende.

1. Jeg beholder mitt HO anlegg i kjelleren som er under bygging og som vil være under bygging i lang tid framover.

2. Jeg bygger noen moduler i N-skala for å få litt variasjon samtidig som det er godt å ha et prosjekt nummer to når man mentalt trenger et avbrekk fra det store prosjektet.

Så mitt råd er å ikke selge det man har av HO materiell, men eventuelt definere deg et prosjekt nummer to under bygging av det store anlegget, dels for å få litt variasjon og dels som ren mental hygienne.

Ta kontakt så kan vi snakke litt om det prosjektet med N-skala moduler vi jobber med. Målet her er å gjøre det enkelt å komme igang samtidig som vi bygger etter en felles mal slik at vi kan koble sammen modulene når vi ønsker et større anlegg å kjøre på.
 
Hilsen

Sverre Ødegaard
Back to Top
gunwes View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 70
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote gunwes Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juli 2005 at 10:48

Originally posted by Terje Storjord Terje Storjord wrote:

Å begynne å selge ut blir heller ikke riktig, antar jeg blir kvitt halvparten og sitter tilbake med røkla og en ekkel følelse av å gjort noen dårlige dealer. Hvilket jeg ikke fordrar.

Hva f... gjør man? Kan noen bidra med historier om egne skalabytter som virkelig har involvert STORE anlegg og tapte investeringer, sånn at jeg ikke behøver å føle meg så ille om jeg gjør noen radikale grep snart..

Så lenge man anskaffer seg stadig nye ting i feil skala, blir det jo bare verre og verre å bytte..

Mvh

Terje S

Jeg kan ikke bidra med sagaer om store anlegg, men feilinvesteringer har det vært, ja...

jeg har alltid hatt en drøm om MJ, men vi hadde ikke råd i min barndom. Senere kom det til familie, hus, perioder med dårlig økonomi, unger og et mer eller mindre nomadisk liv fra by til by inntil det hele begynte å falle på plass i 1994. Nå er ungene vel etablert, økonomien på plass og hvis jeg skal flytte herfra må jeg bæres ut.

Så jeg begynte å tenke MJ. I starten var det snakk om N-skala (US østkyst), men det ble ikke lett å få til da jeg tenkte PRR og GG 1 med overledning og masse spor - laaange tog. Men det var vanskelig å få til , så da ble det PRR og GG 1 - i H0. Innkjøp av spor og penser fra "over there", vogner og lok. Noe bra og brukbart, mye skrot, fant jeg ut.

Så ble det temaveksel igjen, skandinavisk MJ fristet og jeg kjøpte endel lok og vognmateriell fra Lima, Roco, Märklin osv. Skinnemateriell fra Atlas og Walthers var fullt brukbart. Men det ble ikke jeg hadde tenkt meg, tanken på amerikansk jernbane lå og fristet og her i vinter pakket jeg vekk alt H0 og gikk tilbake til N (men nå amerikansk vestkyst, som absolutt gir mulighet for laaange tog).

Så nå er elendigheten i gang igjen. Min fordel er at jeg ikke hadde bygd noe anlegg (det begynner nå), men jeg har ikke tort å regne på hva alt dette har kostet, men det tapet får jeg ta. Hvis noen vil kjøpe Atlas/Walthers code 83, send meg en E-post.

Ellers er å si at Atlas har laget noe aldeles nydelig skinnemateriell i N-skala (code 55) som man også får kjøpt her til lands, så jeg er faktisk glad at jeg ventet. Det har også vært en stor utvikling hva angår koplinger og annet, og tilbudsspekteret er mye større i N nå enn på 1990-tallet.

Så, Terje, hopp i det!

gw
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juli 2005 at 11:34
Jeg er selvfølgelig helt enig med Gunnar, det er bare å hoppe i det!  Så lenge man ikke er "sykt" opptatt av å telle nagler er det bare fordeler med mindre skalaer. Noen mener det blir pirkete å jobbe med, men det er bare unntaksvis. (Hvis man da ikke er på "legge C-skinner utover gulvet" nivået.)

Men det beste er kanskje å starte med en ny skala litt forsiktig uten å røske ut alt det gamle og brenne alle bruer... Jeg er i hvertfall glad jeg startet med Z i det små (salongbordet), og ikke gikk rett på et større prosjekt (som hylleanlegget).

Selv er jeg i den heldige situasjon at yngre dagers ganske permanente H0-anlegg befinner seg i kjelleren i huset til foreldrene min, og derfor ikke utgjør noe plassproblem. Og så lenge det står sånn føler jeg ikke at alle pengene som ble lagt ned der er helt bortkastet. Og en vakker regnværsdag skal det pusses opp. Men først har jeg en del år igjen med påbegynte og ikke påbegynte Z-anlegg...

Mvh Heine

 
Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juli 2005 at 11:54

Multippel Skalaforstyrrelse

Med bakgrunn fra fagfeltet som sysler med sjelens irrganger, går det an å modifisere et uttrykk tilpasset mj. Helt uhøytidelig selvsagt.

Det går fint an å leve et lykkelig og fullverdig liv uten å velge bare en skala å forholde seg til. Man kan rett og slett forholde seg til en ad gangen, et slags seriemonogami? I likhet med Terje har jeg noen esker fulle av H0, både likestrøm og treleder vekselstrøm, ispedd noen prosjekter som aldri ble ferdige. Dermed kan man godt også trekke inn "prosjektene man aldri kom i mål med" som et tema...

En forutsetning er at man er så heldig å ha et sted å lagre herlighetene, naturligvis.

Et dilemma med en hobby kan være at den kan bli så "seriøs" og ambisiøs at noe av moroa forvinner. En drøm kan være krevende å få virkeliggjort, og kreve masse tålmodighet - da kan moroa lett forsvinne, og det var jo ikke meningen. I tilfellet med innkjøpet av Z-skala, ble det gjort i abstinens etter å ha det gøy umiddelbart, uten at det først skulle gjøres all verdens forberedelser før drømmeanlegget er på plass. Instant moro.

Dermed kan jeg få begge deler, et ambisiøst prosjekt jeg slett ikke har lyst til å gi opp, og ett uhøytidelig ett. Ja, gjerne litt Ole Brum.

mvh

Lars Gjertsen

 

 

 

Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juli 2005 at 15:53

Hei!

Med tanke på å bytte skala, er jeg nok (foreløpig) ganske lojal mot den skalaen jeg driver med; H0 (DC). Men det går jo an å prøve noe nytt i den skalaen man driver i også. Akkurat som Lars, fikk jeg også lyst til å prøve noe nytt i sommer, og mitt valg falt på H0e.

Foreløpig har jeg bare satt opp en liten "testbane" på 40x60 cm, men går med planer om å bygge en som er litt større og permanent. Fordelen med dette er at dette kan kombineres eller intergreres i det H0-anlegget jeg allerede har under bygging. Jeg tror sønnen min på 2 1/2 år syntes disse små togene var like spennende som undertegnede.

En annen ting man kan prøve innenfor samme skala er jo bytte av for eksempel forbilde. Selv om jeg driver mest med norsk, har jeg også en engelsk "elskerinne". Min interesse for britisk mj i 00-skala (1:76) skyldes nok at det var det jeg begynte med i sin tid, og det lar seg kombinere med min bane med H0-spor fordi det rullende materiellet benytter samme sporvidde.

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
NiM View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 06 april 2005
Status: Offline
Points: 38
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote NiM Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juli 2005 at 16:10
Originally posted by Roger Roger wrote:

Selv om jeg driver mest med norsk, har jeg også en engelsk "elskerinne". Min interesse for britisk mj i 00-skala (1:76) skyldes nok at det var det jeg begynte med i sin tid, og det lar seg kombinere med min bane med H0-spor fordi det rullende materiellet benytter samme sporvidde.



Det er ikke noe spennende med elskerinner som har samme sporvidde vel...
Back to Top
GeirC View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 14 juli 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 250
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeirC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juli 2005 at 16:11
Geir C - "I"m on a roll people!"
Back to Top
Terje Storjord View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 344
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Terje Storjord Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juli 2005 at 19:30
Godt, folkens, jeg slipper å føle meg alene i reorganiseringen i skala-helvetet. Takk for råd og trøst, her er mye MJ-livserfaring ute å går.

I mine investeringer (jeg kaller det investeringer, det koster penger, det vi holder på med ), har jeg hatt tre temaer. Det ene er åpenbart; materiell som har gått på Ofotbanen/Malmbanen. Og det kan jo faktisk gjøre seg i vitrineskap som etter hvert får en dokumentasjonsverdi. Museumet har antydet å låne dette til en utstilling. Og vi har jo et klubbanlegg som dette kan kjøres på.

Så har jeg en kjærlighet for klassiske førkrigs el-lok, både europeiske og amerikanske. Å bygge en bane hvor alt dette passer, njet. Så dette lukter også vitrineskap av.

En tredje lidenskap er amerikansk diesel og lange tog med malm/kull i vognene, pluss gruveanlegg. Med lav dollarkurs er samlingen blitt heslig stor. Plassen min er altfor liten til å kjøre slikt i H0, så her ligger det an til realisering.

Så jeg har vel egentlig to alternativer til selve anlegget: US diesel i N-skala, eller - nå som jeg snart er på kistesiden av 50 - å godta dårligere syn og forsøke seg på større tog: On30, altså smalspors O-skala på vanlige H0-skinner. Etter sigende den skalaen som vokser raskest for tiden.

Jo, så har jeg også lekt med tanken å kjøre BEMO, smalspors HO med e-lok fra forna dar.

Mvh

Terje S

Mvh Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC MBV-Små Tog
Bilder/video Ofotbanen: www.arctictrains.com
Back to Top
gunwes View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 70
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote gunwes Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juli 2005 at 20:15

Originally posted by Terje Storjord Terje Storjord wrote:

Så jeg har vel egentlig to alternativer til selve anlegget: US diesel i N-skala, eller - nå som jeg snart er på kistesiden av 50 - å godta dårligere syn og forsøke seg på større tog: On30, altså smalspors O-skala på vanlige H0-skinner. Etter sigende den skalaen som vokser raskest for tiden.

Jeg var også noe betenkt med smått fommel og fanteri i N-skala, men det viser seg at det går også for sekstiåringer. Noe nedsatt ambisjonsnivå på detaljene og optiske hjelpemidler fra Biltema og liknende hjelper godt. Problemet er heller at fingrene kommer i veien (noen av dem, ihvertfall)!

Z blir imidlertid for smått, jeg vil gjerne kjøre tog som jeg ser (men herregud så imponert jeg er over hva enkelte får til i den skalaen)!

gw
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juli 2005 at 21:23

Etter hvert som årene siger på, så synes små tog å bli enda mindre - eller er det bare øynene som ikke er like spreke som før?

Jeg vil i hvert fall styre unna de små skalaene  (< H0) dersom jeg skulle satse på nytt. Da får jeg heller gi avkall på store anlegg med forbildeaktige togstammer og layout.

Det jeg har kommet frem til de siste år er at noe runt skala II er fint å satse på mht. kjøring. Da kan du ta med deg togene ut i det fri om sommeren uten at driftsproblemene blir en alt for stor utfordring.

Jeg har funnet ut at det jeg kjører aller mest med er i skala 1:20 og deromkring - og selvfølgelig live steam. Har ikke villet satse på 32mm sporvidde da denne blir for smal for utendørsbruk uten alt for store krav til underlag og oppretting. Kompromis blir da 45mm.sporvidde. Her er utvalget stort og priser overkommelig, spesielt om forbildet er amerikansk?  

Amerikansk forbilde gir også andre muligheter:

  • "Alt er lov." Det finnes sikkert noe tilsvarende i skala 1:1 som har gått der borte.
  • Boggivogner går meget fint i krappe kurver.
  • Med små ombygginger vil mye amerikansk smalspor gå som norsk om forbildet skulle være Rørosbanen.
  • Damplok kan bli skikkelig store og kraftige og derved tilsvarende driftssikre i live steam.
  • Ombygging og schratchbygging er enkelt og detaljeringen begrenses ikke av skala men tålmodighet og robusthet.

Jeg synes at kjøreopplevelsen i denne skala blir noe helt annet enn i H0. - Sist men ikke minst får jeg da en variasjon etter årstid da jeg kan sitte inne og pusle med de "små togene" om vinteren.

Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 juli 2005 at 01:48

Jeg ble 50 år her om dagen (Canon 350D i gave fra ektefelle og barn).  Min MJ historie begynner derfor å bli ganske lang.  Den handler ikke bare om skalaskifter, men blant annet også om endring av forbilder, om skifte av strømsystem, om eksperimentering med andre sporvidder og digitale systemer.

Det hele begynte på Ski tidlig på 60 tallet da min far kjøpte et Märklin startsett til min bror og meg (eller til seg selv?) som julegave.  Min bror gikk ganske fort lei av å kjøre et lok og tre vogner rundt og rundt (han fikk etterhvert bilbane), mens jeg kjøpte opp startsett fra alle naboguttene som kom i hans kategori.  Jeg hadde vel 5 eller 6 tanklok på det meste.  Märklin epoken ble aldri til noe stort anlegg, men jeg fikk eksperimentert litt i hobbyens ulike aspekter og kompletterte også togene med et Faller bilsystem; slotbane med kryss, penser og trafikklys.  Jeg hadde forresten en fetter i Trondheim på den tiden som hadde et flott Märklinanlegg på gutterommet a la Svein Sando.  Da bodde jeg i Fredrikstad, men familien flytter nordover senere.

Som 16 åring kom jeg i kontakt med Trondheim Modelljernbaneklubb (og NJK).  På en av kveldene jeg tilbragte i klubblokalene kom det inn en kar med en Union Pacific "Big Boy" fra Rivarossi og 40 eller 50 gule kvegvogner.  Jeg ble helt betatt og fikk etterhvert lov til å besøke et kjempestort amerikansk anlegg i et bomberom i en blokk på Blussevold, hos Jan Kvidal (?).  Jeg forsto at dette var en drøm jeg ikke selv kunne realisere, men mente at de N skala lokene jeg hadde sett hos Kåre Wintzheimer i Hobby Shop kunne danne grunnlag for en drøm i noe mindre skala.  Mange sparepenger ble brukt til kjøp av amerikanske lok og vogner hos Kåre (Rivarossi og Röva).  Mitt første N anlegg på en standard sponplate ble også bygget i denne perioden. Jeg hadde ikke bare skiftet skala, men også strømsystem og forbilde - "Great Northern". Jeg hentet mye av inspirasjonen min fra Model Railroader (MR), som jeg kjøpte for første gang i november 1973 - med en stor minneartikkel om John Allen.

Så kom Sjøkrigsskolen og internattilværelse uten mulighet til å bygge modelljernbane.  Men også den tiden tok slutt og i en stor leid leilighet (sammen med en studiekamerat) fikk kreativiteten igjen utfolde seg i mitt hittil største N anlegg.  I mellomtiden hadde jeg kjøpt alt N materiell fra en eldre kollega som oppga hobbyen.  Han hadde mest europeiske lok og vogner (Rivarossi, Roco, Fleishman og Lima) og jeg hadde plutselig skiftet forbilde.

Med kjæreste, giftemål, barn, ubåttjeneste og beordringer mellom landsdeler kom hobbyen litt i skyggen igjen.  Jeg abonnerte på MR, planla mye og startet på to små anlegg uten at de noen gang ble ferdig.  På slutten av 80 tallet kom familien tilbake til Bergen, og jeg kom i kontakt med Johan Møller-Holst og andre inspirerende MJere i NJK/Bergen.  De drev alle med H0 etter norske forbilder (noen med DC og andre med AC), og mine N drømmer ble svakere og svakere.  På en MJ messe i Bergen Tekniske Museum fikk jeg solgt unna alt mitt europeiske N materiell og jeg fikk finansiert kjøpet av mitt første H0 lok i likestrøm. en "Gammeltysker" fra Roco.  Igjen skiftet jeg skala og forbilde. 

Siden har jeg bygd tidsfordriveren (Timesaver) "Østvik" (se hjemmesiden min), jeg har kjøpt flere lok og vogner, og jeg landet på en drøm om at jeg vil være modulbygger (Bergensstandarden og FREMO) med vekt på norske forbilder fra sent 50 tall, tidlig 60 tall. 

Så kom digitalstyringen, og jeg har så vidt startet med å eksperimentere med et par lok.  I tillegg har jeg kjøpt noen H0e lok, vogner og skinner fordi jeg er så glad i Nesttun-Os banen og fordi jeg drømmer om å bygge en av stasjonene som FREMO modul. 

Status i dag:

  • 4-5 Märklin skiftelok, en god del vogner og masse metallskinner
  • noen flotte US N skala lok og vogner, og skinner nok til et opererbart 2x3m"s anlegg (masse ferdigbygde hus)
  • et knippe lok og vogner i H0 (DC) med norsk forbilde, hovedsaklig fra 50/60 tallet, en fungerende "Timesaver", en påbegynt modul av vill Vestlandsnatur, en masse påbegynte lok, vogn og bygningsprosjekter, et Lenz digitalt styringssystem
  • to lok, 4 vogner og skinner nok til Osøyri st i H0e

Konklusjonen er at alle periodene i denne lange MJ historien har gitt meg stor glede, og jeg har møtt mange inspirerende mennesker (også på MJ forane).  Jeg har ikke brukt mye penger og jeg sitter ikke på store verdier.

En utfordrende jobb, ukependling og ikke minst; arealbegrensninger i huset (3 hjemmeboende sønner), vil nok sette preg på den videre utviklingen av hobbyen.  Men drømmene lever videre, og etterhvert er jeg sikker på at jeg får både mer tid og plass til et stoooort drømmeanlegg.  Jeg har allerede kjøpt et velfungerende 3D planleggingsverktøy.

Om jeg skal skifte skala igjen, Terje - tror jeg ikke det blir til noe mindre.  Til det er synet for en 50 åring alt for skrøplig.  Men jeg er fast bestemt på at forbildet og strømsystemet ikke vil bli endret og at jeg fortsatt vil eksperimentere med digitalsystemer og sporvidder; og ikke minst at jeg vil fortsette og glede meg over all den inspirasjonen jeg får fra alle dere MJere på forumene; og fra de jeg treffer så alt for sjelden i klubblokalene i Bergen.    



Edited by Morten Jacobsen
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
NiM View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 06 april 2005
Status: Offline
Points: 38
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote NiM Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 juli 2005 at 15:40

Vi i NiM har hatt temaet skala på dagsordenen lenge. Verken strømsystem eller skala har vi klart å enes om, og vi er ganske sikre på at det er nettopp derfor NiM overlever. Å enes om en skala og strømsystem, er som om en maler skulle bestemme seg for å bare arbeide med en størrelse på alle lerretene sine, og med bare en type maling, og kun male ansiktsportretter.

Man må bare rett og slett tenke på hva man sier når folk spør hva hobbyen er: Svaret man gir er jo "Jeg driver med modelltog"; ikke "Jeg driver med skala"....

Skalabegrepet kan sammenliknes med ISO-begrepet i fotoverdenen. Nå som man har kommet inn i digitalfoto-verdenen, så justerer man jo ISO-en opp og ned omtrent for hvert bilde for å kunne få et optimalt resultat.

Så lenge Mullah Høybråten ikke har kommet med lovforslag om at det skal være forbudt å skifte skala så er det bare å stå på og skifte så mye man lyster! Og begynner man å se for mye på pengepungen så kan man likegodt være superrasjonell og bare kutte ut hele tog-hobbyen! Den aller dyreste måten å drive i denne hobbyen på, er å være låst til en bestemt skala og bli sittende med et halvferdig "gigantprosjekt" som man mister helt lysten til å jobbe videre med samtidig som man føler at man ikke har "lov" til å skifte skala, forbilde e.l. 

Å rive gamle anlegg for å begynne i en annen skala er omtrent som å kaste opp når man er dårlig i maven; man gruer seg til å begynne å kaste opp men all erfaring tilsier at rett ettepå så får man det MYE bedre!

Og kanskje får man bedre fordøyelse etterpå også.  I alle fall er det sikkert vanskelig å komme med både sure oppstøt og å kreve folk hevet ut av mj-rommet når man har det moro selv.

Back to Top
Terje Storjord View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 344
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Terje Storjord Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 juli 2005 at 21:22
Hallo igjen

Begrunnelsen for å lande på en/flere skalaer varierer åpenbart veldig. Fra synsproblemer til imponeringseffekt. Men et forhold går igjen uansett hvordan man vrir og vrenger på ting: Plassen som er til rådighet. Liten skala gir mer tog pr kvadratmeter anlegg. Men det er ikke det samme som at liten skala gir mer MORO per kvadratmeter anlegg.

For de som fortsatt leser og skriver på denne sommer-tråden: Hvilken type anlegg - helt uavhengig av skala - er morsomst å kjøre på? Kanskje mer personlig spurt: Hvilke sporkonstruksjoner (layout) har dere, og hvilen type kjøring bedriver dere?

Jeg lot meg forlede av noen artikler i Model Railroader og har laget en enkeltsporet bane rundt veggen i bokhyllehøyde, med sidespor til forkjellige "industrier". Skulle liksom kjøre prototypisk, med mye rangering, det funker greit nok, men selve rundbanen er drepende kjedelig.

Ovaler med diverse ekstraspor og krysninger er uaktuelt, det blir sånn barndommens Märklin-anlegg på ei plate, og kommer til å bli kjedelig...

Nå lukter det tog i sånn ca 0-skala, med materiell fra 1800-tallet, (små lok og korte vogner og tog, ypperlig for trangbodde), en stoor rangeringsstasjon, og så sånn kryss og tvers og opp og ned to eller tre ganger rundt romme langs veggene som i sum gir en laaang kjørestrekning.

Moral: Til h....... med forbildetro drift, er skal det kunne kjøres tog.

Mvh

Terje S
Mvh Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC MBV-Små Tog
Bilder/video Ofotbanen: www.arctictrains.com
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juli 2005 at 10:59

Hei alle sammen, og god sommer!

Min MJ-epoke begynte som 6-åring med et PIKO H0 batteritogsett på slutten av 50-tallet. Det ble senere oppgradert til Fleischmann og messingskinner (sukk). Etter en stille periode (den har vi vist alle vært igjennom) så begynte jeg med et fast anlegg i kjelleren i nytt hus en gang på begynnelsen av 80-tallet. Tysk "forbilde", masse spor på liten plass, i flere høyder, med en stor tysk borg på toppen av fjellet!

Når jeg så kom i kontakt med andre MJ-ere i lokalområdet så oppdaget jeg at det faktisk var mulig å bygge MJ med norsk forbilde (!). Spagettianlegget gikk ned på et par kvelder, til familiens forskrekkelse. Siden har det ikke blitt noe egentlig hjemmeanlegg, men en modell av den lokale stasjonen som jeg hang rundt som guttunge (Arendal). Og etterhvert fikk jeg tilfredstilt mitt ønske om forbilledlig anlegg og drift, og store anlegg, gjennom FREMO og modulbygging.

Nå kan jeg bygge en bit modelljernbane som faktisk blir ferdig, jeg kan få plass til den hjemme (selv om antallet slike biter begynner å bli foruroligende stort), jeg kan pusle med materiell i en skala jeg er fortrolig med (H0), og jeg kan planlegge og være med på å bygge opp anlegg som er større og mer forbildetro enn jeg noen gang hadde fantasert om. Etter hvert har jeg blitt mer fasinert av det å kjøre togene, og samspillet mellom mange tog på et stort anlegg, og det er på mange måter også en ny fokusering.

Så når du spør om hva slags kjøring jeg bedriver, Terje, så er det det som vel går under kategorien "forbilledlig drift" innen MJ, selv om det er tilpasset et MJ-hjertes ønske om kjøring av mange tog til enhver tid. Dette er rimeligvis ikke noe jeg kan gjøre hjemme, men innen FREMO-miljøet kan jeg gjøre det nesten så ofte jeg ønsker, om jeg vil. Det krever litt reising, og litt organisering, og litt velvilje på hjemmeplanet, med du verden så moro det er å kjøre tog på STORE anlegg, sammen med MANGE andre som har den samme galskapen.

Jeg synes også det er moro å sette seg ned med en liten (eller stor) skiftestasjon og fordype seg i togbevegelser og tenkte skiftescenarier.

Men togene er nok for det meste norske, og i 1:87. Og kommer nok for det meste til å være det i fremtiden også. Men smalspor....

Hilsen Halvor

 

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.