MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Takproblem
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Takproblem

 Post Reply Post Reply Page  <12
Author
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 juni 2013 at 12:22
Originally posted by ses ses wrote:

Jeg hadde et beslektet problem da jeg bygde plattformtakene på Oslo S på Gardermobanemodellen og trengte et stort antall (ca 50) krumme elementer ikke ulike de på godshuset på Bodø, men snudd motsatt vei (og i tillegg krummet i lengderetningen). Der brukte jeg plastrør med passende diameter som jeg skar opp på langs ved en snekkersag med fintannet blad.  Hvis man bruker Håvards tapetmetode som toppdekke, er man kanskje der?




Plastrør er ingen dum idé. Da tror jeg løsningen er å finne et rør med samme diameter som toppkrummingen på de store buene. Så sager man rørene slik at man har alle toppene, og limer disse med riktig avstand på et stivt "undertak". Bunnene kan man lage med en passende sparkelmasse som formes med en bit styrenplast med samme kontur som bunnen i buene. Så sliper man bunnene glatte og fine før man tapetserer.

Problemet med denne metoden er at man får en himling innvendig, noe som sikkert ikke er ønskelig med tanke på at det skal være innsyn i bygningen.

Hvis man har tilgang på en god bordsag vil det sikkert kunne fungere å sære også bunnene av plastrør. Får man vinklene på snittet helt riktig skal det gå å få limt rørene helt presist. Et godt hjelpemiddel ville vært laserskårede profiler som understøttelse. Har ikke sett undersiden på dette taket, så for alt jeg vet kan det være langsgående profiler med søyler i virkeligheten også.

Hadde vært moro med litt mere info om forbildet!
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 juni 2013 at 17:42
Ser nå at jeg har misforstått hvordan dette taket egentlig er bygd.

Min forhastede konklusjon var at dette taket hadde en form som dette:



Men her et bilde av godsterminalen sett fra siden:



Det er altså ingen bue i bunnen av de store buene. Det må derimot være en renne på tvers som kan transportere bort vannet, og dermed vil det være mye lettere å bygg et tak i flere deler. Og da vil ideene om rør, forming over gjengestenger, kornsiloer osv. ha mye mer for seg.

Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.