MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Nytt dresinskur fra Togbutikken
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Nytt dresinskur fra Togbutikken

 Post Reply Post Reply
Author
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Nytt dresinskur fra Togbutikken
    Posted: 12 juni 2013 at 10:09
Togbutikken har fått lagd et nytt dresinskur som jeg synes ser veldig bra ut.
 
Det står på deres hjemmeside at skuret ble benyttet på Sørlandsbanen og andre steder.
 
Denne åpne konstruksjonen har jeg ikke sett mye av på Østlandet, så da lurer jeg på hvor denne typen var mest vanlig. Setter pris på om folket kan navngi noen steder hvor disse dresinskurene står / sto og gjerne med et bile / bilde link hvis det finnes.
 
Takknemlig for alle svar i sommervarmen Smile


Edited by Asgeir - 12 juni 2013 at 10:10
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 juni 2013 at 10:16
Er det virkelig ingen som har sett disse åpne dressinskurene rundt i Norge?
 
Mottok i går årsboken fra Jernbanemuseet's venner, og i en av artikkelene dukket det opp et dårlig bilde av en dressinbu fra åpningen på Dovrebanen (ser bare deler av bua på bildet).
 
Er ingen ekspert på dressinbuer - tvert i mot - men jeg kan ikke huske å ha sett slike åpne buer på Dovrebanen. Kan det være så enkelt at de ble ombygget med dører senere?
 
Som sagt; takknemlig for alle innspill i sommervarmen....................................... 
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 juni 2013 at 11:16
Jeg skal sjekke på originaltegningene for å se om det står noe der.
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Steinar Snøtun View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 22 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 143
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Steinar Snøtun Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 juni 2013 at 14:53
Jeg har en kopi av tegningen som viser et slikt skur, den har tegningsnummer 3341 og er datert 10/8 36. Sikkert samme tegning som modelllen er laget etter.

På Sokna stod det et lignende med kun to åpne rom, , så det har nok eksistert slike noen plasser.

Jeg har tatt bilder av en del banebuer, men den på Sokna er den eneste åpne jeg har bilde av og kan huske å ha sett.
Steinar
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.