MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Arvet modelljernbane
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Arvet modelljernbane

 Post Reply Post Reply
Author
Gjøvikbanen View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 09 mai 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 4
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Gjøvikbanen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Arvet modelljernbane
    Posted: 05 juni 2013 at 22:36
Hei

Min grandonkel har etter sin død etterlatt seg en modelljernbane. Av arvingene har jeg fått oppgavene med å finne ut hva vi gjør med modelljernbanen. Det har kommet opp en del spørsmål som jeg håper noen her på forumet kan være behjelplige med.

Hvis vi selger den, er det naturlig at noen kjøper hele bordet, eller må vi belage oss på å selge tog for tog, bygg for bygg.
Er det mulig å delvis demontere en bane av denne størrelsen for å sette den opp et annet sted?
Er det et marked for denne banen i det hele tatt?
Andre tips i forhold til hva jeg kan gjøre med banen?

Jeg legger ved noen bilder, og håper noen kan gi meg noen veiledende svar.





















Back to Top
AKPe View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 21 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 111
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AKPe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juni 2013 at 06:24
Ser jo flott ut. Hvor stor er banen, lengde og bredde? Hvor mange lok snakker vi om?
akp
Back to Top
Gjøvikbanen View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 09 mai 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 4
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Gjøvikbanen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juni 2013 at 14:15
Hei, takk for respons. Jeg skal måle og telle neste gang jeg er ved banen.
Det er hesteskoform. Jeg vil anta den er ca 3 m bred, og en meter dyp på midten og 1,5 dyp i endene. Vil gjette på at det er mellom 10 og 20 lokk.
Back to Top
Traveller View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 februar 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 148
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Traveller Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juni 2013 at 22:01
Et klassisk Märklin-anlegg!

Din grandonkel har nok hatt mye moro, men det ser ut til å være ganske ordinært materiell han har kjøpt, som er produsert i store opplag. Lokomotivene kan dere få noen kroner for (hundrelapper, ikke tusenlapper), spesielt dersom originaleskene fortsatt finnes. Pass på at nr på modellen (står som regel under) passer med nr på esken.

Spor og hus, og til dels vogner, er nok loppemarkedmat, er jeg redd.

Mvh P.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juni 2013 at 22:10
Å få solgt hele anlegget as is, tror jeg vil være svært vanskelig. Da må man i tilfelle tilby det til en ikke alt for høy pris, slik at hvis noen er interessert i nok på det, rullende materiell inkludert, kan man ta alt, for så å slakte det man ikke ønsker. Dvs. man får en slags rabbatt på det som er brukbart/interessant, for at selger skal slippe slaktejobben og bortkjøringsjobben selv.
Svein S
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 juni 2013 at 01:17
En grei startpris på finn kan kanskje være ca 5000,- solgt komplett?
Vær åpen for bud eller pruting.
Back to Top
HelgeBe View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 24 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 131
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HelgeBe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 juni 2013 at 23:40
Jeg er også eier av et gammelt Marklin anlegg, dog mindre og ikke så velholdt som dette. Det er nå nedpakket. Jeg har noen ganger fundert på hva jeg skal gjøre med det og har kommet til at affeksjonsverdien er større en pengeverdien. Det forblir derfor nedpakket til det kan demonstreres for småtassene i familien.
 
Når det gjelder spørsmålene i begynnelsen:
Bordplaten har ingen verdi. Landskapet er ikke spesielt forseggjort. Banen kan demonteres og settes opp et annet sted gjerne med en annen layout. Den kan sågar deles opp i flere baner. Vil du selge så er det slik som nevnt lenger oppe at du får best pris ved å selge delene enkeltvis framfor samlet. Du kan legge ting ut på Finn, QXL, på dette forum (MJ-børsen), eller stille deg opp på en modelljernbane messe. Mitt estimat for hva delene kan selges for er som følger
- skinner kr 5,- pr stk
- elektriske sporskiftere kr 50,- pr stk
- signaler kr 50,- pr stk
- kjøreledningsmaster kr 10,- pr stk
- kjøreledninger kr 5 pr stk
- transformatorer kr 100 pr stk
- stillpulter kr 25 pr stk
- korte vogner kr 50 pr stk
- lange vogner kr 100 pr stk
- små lokomotiver kr 250
- store lokomotiver kr 500
- hus gratis
 
Så da er det bare å begynne å telle. Vil du selge alt samlet må du kanskje halvere totalprisen. Beste tidspunkt å selge på er høst og vinter. Spesielt på lokomotiver kan det være variasjoner i pris avhengig av type, er det skraper på dem og om originaleskene som påpekt er med.
 
Årsaken til at prisene ikke er høyere er at Marklin nå selger nye typer skinner og kjøreledninger, og lokomotiver med nytt styresystem. Nytt og gammelt kan til blandes ved hjelp av overgangstykker og ombyggingssett.
 
Hvis det er barn i familien med interesse for dette, eller det vil komme barn kan du også vurdere å dele opp banen (f.eks i 5, siden det er 5 transformatorer) og gi dem hver sin bane.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 juni 2013 at 02:45
Tror overslaget ditt for enkeltheter er vel optimistisk.
Svein S
Back to Top
Gjøvikbanen View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 09 mai 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 4
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Gjøvikbanen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 juni 2013 at 09:37
Takk igjen for gode svar. Jeg har nå tatt bilde av alle lokk, det var 16 stk såvidt jeg husker. Jeg legger ut bilder snart.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.