MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Problemer med LokPilot-dekodere og Multimaus
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Problemer med LokPilot-dekodere og Multimaus

 Post Reply Post Reply
Author
brsseb View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 17 august 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 4
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote brsseb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Problemer med LokPilot-dekodere og Multimaus
    Posted: 10 mai 2013 at 20:35
Har et NMJ EL17 som jeg har brukt på et lite analogt anlegg. Har nå shoppet litt på ebay og kjøpt meg Roco Multimaus (kommer fra et startsett antar jeg, komplett med trafo, boks, håndkontroller, skinne og ledninger), samt LokPilot dekoder med høytaler. 

Men jeg får ikke til å konfigurere opp dekoderen. Her er det jeg har gjort så langt:

- Åpnet loket og tatt ut dummy-pluggen (loket har 8-pins-kontakt), og montert inn dekoderen. Den skal være rett satt i, med den røde ledningen i hjørnet med den røde prikken. 

- Resatt Multimaus-en slik at den er tilbake på fabrikkinnstillingene. Da er det en default-modell inne som kjører på kanal 3. Bruker denne profilen enn så lenge.

-  Har gått inn på CV-programmering og satt CV 1 til kanal 3. Toget gjør et lite rykk når jeg er inne i den menyen, noe jeg skjønner er normal oppførsel. 

Går så ut av menyen, men toget rører ikke på seg...har dere noen tips? Cry

Dekoderen det er snakk om er ESU LokPilot V3.0 M4 Art.NR 624xx LokSound





Edited by brsseb - 10 mai 2013 at 20:39
Back to Top
lklende View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 09 desember 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 79
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote lklende Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mai 2013 at 21:39
Bare noen avklarende spørsmål for å komme videre i feilsøkingen:

Er dekoderen ny? Har du prøvd med et annet lokomotiv? Er du helt sikker på at det er strøm på skinnene? Får du lyd i høyttaleren ved å trykke på funksjonstasten for lyd (pleier å være enten F1 eller F4)?

mvh Leif Kåre
Back to Top
brsseb View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 17 august 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 4
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote brsseb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mai 2013 at 21:43
Originally posted by lklende lklende wrote:

Bare noen avklarende spørsmål for å komme videre i feilsøkingen:

Er dekoderen ny? Har du prøvd med et annet lokomotiv? Er du helt sikker på at det er strøm på skinnene? Får du lyd i høyttaleren ved å trykke på funksjonstasten for lyd (pleier å være enten F1 eller F4)?

mvh Leif Kåre

Hei. Alt sammen er nytt. Har ikke mulighet til å teste med et annet loko, da de øvrige lokene jeg har er analoge (unntatt et EL13 som jeg kjøpte for en tid tilbake, men har ikke dekoder som passer til det). Virker ikke som det er noe liv i det hele tatt, f.eks. så kommer ikke lysene på når jeg trykker på lys/OK-tasten.
Back to Top
lklende View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 09 desember 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 79
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote lklende Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mai 2013 at 21:46
Øysann, jeg la nå merke til at det er en ESU LokPilot V3.0 M4 dekoder du har. De er laget for å passe sammen med Märklin og Motorola og AC. Jeg har ikke kjennskap til denne utover det, men har en mistanke om at den ikke vil fungere med et DCC-anlegg, som jo Roco Multimaus er.

mvh Leif Kåre
Back to Top
brsseb View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 17 august 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 4
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote brsseb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mai 2013 at 21:51
Originally posted by lklende lklende wrote:

Øysann, jeg la nå merke til at det er en ESU LokPilot V3.0 M4 dekoder du har. De er laget for å passe sammen med Märklin og Motorola og AC. Jeg har ikke kjennskap til denne utover det, men har en mistanke om at den ikke vil fungere med et DCC-anlegg, som jo Roco Multimaus er.

mvh Leif Kåre

Ja, det er mulig det er det som er problemet. Er litt nybegynner på DCC, som du sikkert skjønner :)

(Isåfall så har jeg en dekoder til salgs...;) )


Edited by brsseb - 10 mai 2013 at 21:52
Back to Top
Bhal View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Status: Offline
Points: 189
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bhal Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mai 2013 at 10:50
Problemet ditt er nok at det er en M4 decoder V3.0
Har ingen direkte erfaring med disse selv, men ifølge ESU's hjemmeside er denne decoderen compatibel med M4 og Motorolaformat, og beregnet på bruk sammen med Märklinsentraler og Delta (hva nå det måtte være). Spørs om du ikke har en decoder til salgs.
 
mvh
Bjørn
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mai 2013 at 11:59

Det ser ut til at ESU ikke er helt enig med seg selv. Under de tekniske dataene på hjemmesiden står det at M4-utgaven støtter DCC:

http://www.esu.eu/en/products/lokpilot/lokpilot-v40-m4/technical-data-lokpilot-v40-m4/#c129

Men i brukermanualen for LokPilot V3.0-familien er det en tabell over hva de forskjellige utgavene støtter, og der er DCC ikke støttet i M4-utgaven.

Back to Top
Bhal View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Status: Offline
Points: 189
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bhal Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mai 2013 at 21:00
Tror nok ESU er enig med seg selv.
Det er forskjell på V3.0 og V4.0 når det gjelder dette
mvh
Bjørn
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mai 2013 at 21:50

Hm... Jeg fant frem til "Former Products" -> "LokPilot V3.0 M4":

http://www.esu.eu/en/products/former-products/lokpilot-v30-m4/

Derfra fulgte jeg linken til "Technical data", som var den jeg postet i forrige innlegg.

Altså: På ESUs webside for V3.0 M4 har de linket til feil side for tekniske data.

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.