MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Bm 74 og 75 i modell
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Bm 74 og 75 i modell

 Post Reply Post Reply
Author
Lars-Erik K View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 19 mars 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 111
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars-Erik K Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Bm 74 og 75 i modell
    Posted: 03 mai 2013 at 23:33
Vet noen om det kommer Norsk Flirt (Bm 74 og 75) i modell? For det finnes Flirt i modell men ikke i norsk utgave? 
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mai 2013 at 23:41
Frontene er såpass ulike at jeg tror interessen er for liten til at f.eks Liliput vil lage den norske varianten. Kanskje du kan lakkere om en Flirt fra Liliput og late som at den er identisk som denne?
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2013 at 10:43
Det ville ikke være en stor overraskelse om neste motorvognprosjekt fra NMJ er nettopp norsk Flirt!?
 
Modeller som er i drift, selger bedre enn "historiske" modeller - og "Flirt" har et langt liv foran seg på norske skinner, så jeg er trygg på at den kommer som storseriemodell!
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2013 at 17:22
Må innrømme at det frister å lage en ny front siden det virker som at resten er temmelig likt.. Problemet er vel at Flirt-settet med 2 inngangsparti på hver vogn og 3 mellomvogner ikke lenger er for salg.. Dette er imidlertid et alternativ hvis en kan få tak i en ekstra mellomvogn.
http://liliput.de/en/products/liliput/n/railcars/item/1501-l163994-4tlg-elektr-triebwagen-flirt-sbb-regio-basel-ep-vi.html
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Tech View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 04 mai 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tech Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2013 at 18:06
Håper dette kommer, da det er et motorvognsett sønnen min ofte ser og kjører og dermed noe han kjenne igjen. Spurte forsiktig i slutten av en mail til NMJ for en uke siden, uten at det ble besvart.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2013 at 19:12

Originally posted by Pelle Pelle wrote:

Må innrømme at det frister å lage en ny front siden det virker som at resten er temmelig likt..

Nåvel... Avstanden mellom dørene, og antall vinduer mellom disse, er betydelig større på den norske utgaven, som også har variabel høyde på vinduene mellom dørene. Vinduene i endene blir også feil. På type 74 er det dessuten et dørpar mindre i den ene vogna (NSB Komfort).

Såvidt jeg kan se har Liliputs 5-vogns FLIRT Jacobsboggi mellom alle vognene, mens det på de norske er hele boggier ved en av overgangene, formodentlig for å få drift på flere boggier.

At de norske settene er bredere, blir i denne sammenheng en ubetydelig bagatell.

Jeg håper derfor Liliput har anstendighet nok til ikke å selge en omlakkert utgave av deres FLIRT som "norsk" modell. Det er vel snarere slikt Märklin driver med...

Quote Problemet er vel at Flirt-settet med 2 inngangsparti på hver vogn og 3 mellomvogner ikke lenger er for salg.. Dette er imidlertid et alternativ hvis en kan få tak i en ekstra mellomvogn.

http://liliput.de/en/products/liliput/n/railcars/item/1501-l163994-4tlg-elektr-triebwagen-flirt-sbb-regio-basel-ep-vi.html

Ikke hvis en har tenkt å la dem gå på samme skinner som eksisterende norske modeller fra NMJ, Roco, Lima etc., da disse stort sett er i skala H0, mens modellen i linken er i skala N



Edited by TorsteinS - 04 mai 2013 at 22:28
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2013 at 20:08
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Jeg håper derfor Liliput har anstendighet nok til ikke å selge en omlakkert utgave av deres FLIRT som "norsk" modell. Det er vel snarere slikt Märklin driver med...


Jeg kan aldri tenke meg at det er et marked for det. Det blir jo bare en fantasimodell. Greit nok at noen syns det ikke gjør noe med for mange dører på en Di. 3 men dette blir å tøye strikken vel langt.
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2013 at 22:21
Etter å ha kikket litt på bilder av type 74 og 75 ser jeg det samme som Torstein, at ulikhetene er større enn likhetene..
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
steinbp View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinbp Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 mai 2013 at 18:05
Et vanlig Flirt-sett har en motor/styrevogn i hver ende, men vår norske utgave er utenfor alle andre verden over: vi har en ekstra motorvogn inne i settet uten førerplass. Det betyr at på en skjøt i settet er det en løpeboggi, og en motorboggi, så en norsk utgave må lages fra bunnen av med nytt understell, nye fronter og nye sider. Vi får vente og se om noen vil lage den.
Stein Johannessen

NJK Kråkstad
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.