MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Skinnelegging - Lime eller stifte?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Skinnelegging - Lime eller stifte?

 Post Reply Post Reply
Author
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Skinnelegging - Lime eller stifte?
    Posted: 30 april 2013 at 19:46
Sporlegging står for tur. Men skal jeg lime eller stifte skinner og penser? Jeg vil ha en festemetode som kan justeres inn slik at et rakt spor blir rakt. Jeg er litt usikker på å lime fast penser, vanskelig å få løs igjen og gjenbruke hvis planene endrer seg. Erfaringer på limtype, andre fetematerialer og metoder? Skal feste skinner og penser på korkunderlag som er limt på kryssfiner.
Terje
Back to Top
Thomas F View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas F Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 april 2013 at 20:40
Jeg driver å legger skinner/ veksler fortiden selv, å jeg bruker trelim blandet ut med litt vann. Det sies det er ok å få det opp igjen ved å "bløte" det. Skinnene mine sitter greit nok nå føre ballast og siden jeg skal lime ballast etter på kommer det til å sitte som støpt.
Jeg bruker forøvrig peco flexiskinner så for min del er det opp til mine rettlinjekunnskaper å få sporet "rakt" som du selv sier.
Toget går alltid på Indre Enfold-banen.
HO-skala, Code 75, Norskt matriell
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 april 2013 at 21:00
Akryl fugemasse blir ofte anbefalt som festemiddel for skinner, det er klebrig nok til at sporet sitter fast samtidig som det ganske enkelt kan fjernes om man ønsker det. Trikset er å smøre det ut til en veldig tynn hinne, og ikke la det tyte opp mellom svillene. Fugemassen har lang nok tørketid til at du fint rekker å finjustere sporet før det fester seg skikkelig. Hvis du derimot skal legge ballast og feste den med uttynnet hvitlim el.l. senere, vil jo uansett ballasten holde skinnene enda bedre på plass, og denne må bløtlegges for at sporet skal løsne igjen.

Sporveksler trenger du ofte ikke lime fast eller feste i det hele tatt, siden de holder seg på plass via laskene som er koblet til skinnene rundt, da kan du enkelt ta de ut om det skulle være behov for det. Unntaket her er vel om du har et område med mange veksler etter hverandre, da kan det være greit å feste noen av de med f.eks fugemasse under deler av vekselen (ikke under de bevegelige delene så klartWink).

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mai 2013 at 00:01
Peco-skinner, og andre med kunstoffsviller, kan godt limes med vanlig hvitt trelim. Det er ikke behov for å tynne det, og antagelig blir det for svak heft hvis man gjør det. Skal man ha opp sporet igjen senere, er det bare å fukte sporet, og svillene løsner pent fra limet, fordi dette limet er egentlig ikke beregnet på plast, så heftegenskapene er ikke all verdens. Derfor er det egentlig for lite bare å lime skinnene. I tillegg bør de ballasteres, og limet i ballasten sikrer skinnenes befestigelse til tross for svak heft mellom plastsviller og snekkerlim.

Jeg vil absolutt anbefale å lime eller feste sporvekslene også. Jeg har senest i kveld fikset på to sporveksler på TMJK-anlegget der vekselomleggeren, en fra Tortoise og en fra servo, smatt unna hullet i stillsvillen FORDI vekselen ikke var festet godt nok og begynte å bevege seg nok i høyden til at pianotråden fra vekselmotoren smatt under stillsvillen, og løftet vekselen ytterlig opp. Antagelig er det bevegelsen fra vekselomleggerpianotråden som har bidratt til å "pumpe" vekselen i horisontal retning. Ingen av disse vekslene var ballastert ennå, og således dårlig sikret.
Svein S
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mai 2013 at 00:03
Jeg foretrekker å bruke skinnespiker, men slår de ikke helt ned. Ballast og hvittlim vil til slutt holde sporet på plass og deretter kan spikere eller T-pins fjernes. Fordelen med hvittlim (snekkerlim) er at vann igjen gjør det mulig å ta bor sporene.
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mai 2013 at 07:09
Hei Svein
Originally posted by ses ses wrote:

Skal man ha opp sporet igjen senere, er det bare å fukte sporet, og svillene løsner pent fra limet, fordi dette limet er egentlig ikke beregnet på plast, så heftegenskapene er ikke all verdens. Derfor er det egentlig for lite bare å lime skinnene. I tillegg bør de ballasteres....
 
Når vi ballasterer så sprayer vi det hele med vann med en dråpe Zolo for deretter å 'dynke' ballasten med med veldig uttynnet trelim.
 
Er det da ingen fare for at en kurvet flexiskinne som ligger i spenn, slipper taket ?
 
 
Et generelt råd om man limer: Ikke bruk kontaktlim !
 
I følge en kjenning av meg som gjorde dette fungerte det fint helt til han måtte lodde noe på/ved skinnen. Det brant som en dynamittlunte !
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mai 2013 at 08:59

Jeg har i hvert fall aldri erfart noe slik slipping av fleksispor i spenn når det ballasteres. Men jeg er heller ikke sparsom når jeg limer plastsvillene. Jeg bruker ikke tynn hinne, som det sies om acryl fugemasse, men kanskje et lag på ca 1 mm, men ikke nødvendigvis i hele bredden. Nå holder jo fleksisporet i kurve seg gjerne i fasong av seg selv pga tilstøtende spor, så fremt kurven ikke er avbrutt.  

Jeg bruker heller ikke "veldig uttynnet trelim" under ballastering, men uttynnet 1:1 eller kanskje 1:2 (mest vann), samt at vi etterhvert har gått over til andre limtyper til ballastering enn snekkerlim som gir mer matt overflate, uten at det nok har noe å si for spørsmålet om ballasteringen svekker den opprinnelige limingen av fleksisporet.

Svein S
Back to Top
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mai 2013 at 17:11
Takk for gode innspill. da blir det liming og bruk av t-pinner/tegnestift til limet har satt seg
Terje
Back to Top
GeorgII View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 september 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeorgII Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mai 2013 at 23:54
Hei, jeg har god erfaring med dobbelsidige tape. Finnes i forskjelige tykkelser og kan legges på utsiden i kurver. Det sitter som f... så man må bruke små biter. Synes det er greit å bruke før man har bestemt endelig trase og vil lime.
H0, Lenz LSV100 ver.3.6, TC Gold7, TP
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.