MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Antall brukere per forummedlem
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Antall brukere per forummedlem

 Post Reply Post Reply
Author
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Antall brukere per forummedlem
    Posted: 28 april 2013 at 13:51
Forumet varsler at syv medlemmer har fødselsdag i dag. Ved nærmere ettersyn viser det seg at alle syv er samme person. Hva er årsaken til at medlemmer har så mange brukere?
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Bhal View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Status: Offline
Points: 189
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bhal Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 april 2013 at 14:05
En av dem (eibro) ser da ut til å "være bare seg selv", men man kan jo absolutt lure.
Splittet personlighet?.
Kanskje styret burde initiere en liten ryddejobb?
 
Et like interresant fenomen er de anonyme brukerne som finnes, og ifølge enkelte er samme person, hva med ham/dem? Kanskje på tide å rydde litt her også?
 
Bjørn Hall
 
mvh
Bjørn
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 april 2013 at 14:16
Originally posted by Bhal Bhal wrote:


En av dem (eibro) ser da ut til å "være bare seg selv", men man kan jo absolutt lure. Splittet personlighet?.Kanskje styret burde initiere en liten ryddejobb?
 
Et like interresant fenomen er de anonyme brukerne som finnes, og ifølge enkelte er samme person, hva med ham/dem? Kanskje på tide å rydde litt her også?
 
Bjørn Hall
 


En slik ryddejobb er bortkastet tid etter min mening.

For tiden er det rolig og fredelig her på forumet, og ingen støy rundt moderering av forumet og slikt.

Om brukere begynner å misbruke anonymiteten til å komme med usakligheter og tvilsomme påstander
eller generellt begynner å oppføre seg utrivelig får man ta tak i de konkrete sakene.

En generell opprydding i forumbrukerne vil i seg selv kunne skape mye støy og ørkesløse metadebatter. Og hvilke kriterier skal legges til grunn for å fjerne en bruker?

Styret i MJF har da virkelig annet å bruke tiden på...


Edited by Håvard H - 28 april 2013 at 14:24
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 april 2013 at 14:53

Jeg skjønner ikke at dette behøver være noe kontroversielt i det hele tatt. Som webmaster på et beslektet forum tar jeg av og til ei økt og sjekker hvor mange doble, triple osv. kontoer antatt samme bruker har, og har en dialog med dem via epost for å slå slike sammen til én bruker. Det har så langt ALDRI medførte noe støy eller metadebatter. Jeg vil tro at brukerne på dette forumet ikke er så veldig annerledes dem jeg snakker om, som antageligvis for en stor del også er de samme folka. 

Grunnen til at det oppstår flere kontoer på samme person, er vel at man har vært borte fra forumet en periode, og når man vil på igjen, så har man glemt enten brukernavn eller passord eller begge deler, og da er det enkleste bare å registrere seg på nytt.

At dette er en jobb for Styret i MJF er det vel heller ikke, men en webmaster/moderatorjobb mer.

Svein S
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 april 2013 at 15:21
Originally posted by ses ses wrote:

Jeg skjønner ikke at dette behøver være noe kontroversielt i det hele tatt. Som webmaster på et beslektet forum tar jeg av og til ei økt og sjekker hvor mange doble, triple osv. kontoer antatt samme bruker har, og har en dialog med dem via epost for å slå slike sammen til én bruker. Det har så langt ALDRI medførte noe støy eller metadebatter. Jeg vil tro at brukerne på dette forumet ikke er så veldig annerledes dem jeg snakker om, som antageligvis for en stor del også er de samme folka. 

Grunnen til at det oppstår flere kontoer på samme person, er vel at man har vært borte fra forumet en periode, og når man vil på igjen, så har man glemt enten brukernavn eller passord eller begge deler, og da er det enkleste bare å registrere seg på nytt.

At dette er en jobb for Styret i MJF er det vel heller ikke, men en webmaster/moderatorjobb mer.



Men hva er gevinsten? Hva er problemet med at det finnes brukere som er inaktive?

Rundt 50% av forumets brukere har ikke vært aktive på 3 år.
Du sier selv at du tar en dialog via epost med dem du sletter/slår sammen. Her snakker vi om over 800 brukere, så dette kan bli en del arbeid.

Og la meg korrigere meg selv:
Er det ikke andre oppgaver Webmaster/moderator heller bør ta tak i?
Back to Top
Bhal View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Status: Offline
Points: 189
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bhal Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 april 2013 at 15:28
Har selv glemt et passord eller to opp gjennom tidene, men da finnes det jo en fin liten knapp som heter "glemt passord", og så var jeg reddet.
 
At styret "egentastaturlig" skulle stå for ryddejobben har jeg da aldri ment. Det jeg mente å si var at styret i all enkelthet satte seg ned og bestemte en policy, gjerne i forståelse med webmaster, og så ble det opp til rette vedkommende å få jobben gjort. Og da er vel webmaster en naturlig kandidat.
 
 tilføyelse: Akkurat nå har webmaster helt klart viktigere ting å jobbe med. Jeg savner i det minste fremdeles deler av forumet. Men regner samtidig med at han gjør hva han kan for å få fikset det.
 
Og jeg kan heller ikke se at noen her har forlangt en "øyeblikkelig aksjon".


Edited by Bhal - 28 april 2013 at 15:34
mvh
Bjørn
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 april 2013 at 15:44
Jeg ser det ironiske ved å starte en metadebatt om å unngå metadebatter.

Mitt poeng var dette:
Med begrensede ressurser må man prioritere.
Da er det etter min mening en feil prioritering å bruke tid (uansett hvor lite) på noe som (igjen etter min mening) ikke er et problem i det hele tatt, så lenge man har andre uløste oppgaver.

Og med det takker jeg for meg i denne tråden!
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 april 2013 at 16:14
Det var det kontroversielle i dette jeg ikke helt kjøpte, Håvard.  
Svein S
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.