MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Innkjøring av lokomotiv. Hvordan og hvorfor?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Innkjøring av lokomotiv. Hvordan og hvorfor?

 Post Reply Post Reply
Author
mjens1 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 24 april 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 71
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mjens1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Innkjøring av lokomotiv. Hvordan og hvorfor?
    Posted: 24 april 2013 at 20:23
Hei
Jeg er ganske fersk i hobbyen og lurer på hvordan innkjøring av et lokomotiv skal gjøres og hva det skal være godt for?


Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 april 2013 at 17:37
Originally posted by mjens1 mjens1 wrote:

Hei
Jeg er ganske fersk i hobbyen og lurer på hvordan innkjøring av et lokomotiv skal gjøres og hva det skal være godt for?


30 min i hver retning, uten vogner. Når du har kjørt 30t bør loket smøres opp. Også en ny bil må jo innkjøres.
A matter of life and death
Back to Top
marklintog View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 15 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote marklintog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 desember 2015 at 19:27
Når lokomotivet skal kjøres inn burde dette gjøres på bane som svinger litt begge veier eller kan gjøres på en bane som svinger bare en vei hele tiden ? viktigste er at lokomotivet blir kjørt 30 min hver vei ? klar over at er veldig teit spørsmål dette.

Edited by marklintog - 03 desember 2015 at 13:40
Back to Top
marklintog View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 15 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote marklintog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 januar 2017 at 13:58
Noen som vet svar på spørsmålet? 
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 januar 2017 at 14:49
Det skader i hvert fall ikke å kjøre inn loket og gjerne begge veier på en rundbane som bare svinger en vei.
Svein S
Back to Top
marklintog View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 15 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote marklintog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 januar 2017 at 14:57
Ok forstår. Vet er sikkert utrolig dumt spørsmål. Lager lite testanlegg derfor spørsmål jeg burde legge opp skinnene slik at svinger litt andre veien også når jeg først er i gang eller har det ingenting å si for innkjøringen av lokomotivet at kun svinger en vei når kjører inn i ene retningen ? 
Back to Top
Johannn View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 09 april 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johannn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 januar 2017 at 15:28
Når du kjører inn loket i begge retninger på ein rundbane vil jo 50% av svingene gå til høgre og 50% til venstre.
Norsk H0 2005-, Digitrax Xephyr Xtra, Z21, foreløpig lagra i skap pga oppussing, samt settrackbane sporadisk oppsatt for at junior skal få køyre tog.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 januar 2017 at 16:51
Hvis jeg kjører bilen min i en sirkel med fullt rattutslag til venstre og deretter rygger tilbake i mine egne spor vil jeg fortsatt ha fullt rattutslag til venstre, altså ingen høyresving der. Så det kommer helt an på hvordan du ser det og hva du definerer som en høyresving, hvis du hadde snudd loket 180 grader på skinnene og fortsatt i samme retning (altså baklengs) kunne jeg vært enig.

Hmm, en liten nøtt dette, hvordan kan denne løses..?Smile


Edited by Svein_H - 01 januar 2017 at 16:55
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 januar 2017 at 18:17
Ok, med tesjeer:
1) Rundbane: kjør først i en retning en stund. Ta loket opp og drei det 180 grader, kjør i samme retning relativt til loket, en stund til. Skal man være 100 % sikker, gjør man samme operasjonen en gang til men med motsatt kjøreretning relativt til loket selv.
2) Dersom man har en bane som et 8-tall, vil den bestå av like mange høyresvinger som venstresvinger. Da slipper man å endevende loket, men kan godt gjøre det samme med med motsatt kjøreretning relativt til loket selv.
Svein S
Back to Top
marklintog View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 15 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote marklintog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 januar 2017 at 22:47
Takk for svar fra alle sammen.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.