MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Diagnostisere dekoders funksjonalitet
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Diagnostisere dekoders funksjonalitet

 Post Reply Post Reply
Author
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Diagnostisere dekoders funksjonalitet
    Posted: 15 april 2013 at 15:02
Jeg opplevde en kortslutning på lokomotivet jeg hadde satt inn en dekoder i - sannsynligvis har jeg koblet ledninger helt feil da jeg loddet på dekoderen. Kortslutningen hørtes godt da lokomotivet kom på programmeringssporet og jeg skulle innlede programmeringen. 

Jeg lurer nå på om dekoderen ikke tålte dette? 

Jeg tok ut dekoderen, og koblet rød og sort ledning direkte til programmeringssporet. Kontrollen oppgir stadig "Cannot read CV" når den skal avgjøre "Manufacturer" og "Decoder version".

Jeg antar at dette kan tyde på at dekoderen ikke tålte kortslutningen, men jeg er ganske sikker på at kortslutningen lå utenfor dekoderen. Den "blå røyken" kom heller ikke tilsyne, og dekoderen virker visuelt helt ok.

Må dekoderen være tilkoblet motoren for å kunne avleses? Holder det ikke at rød/sort ledning er koblet til programmeringssporet?

Takk, og mvh Lars
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 april 2013 at 15:13
Er det ikke slik at noen lokdekodere trenger en form for last på motorutgangen?
Enten en motor eller en motstand med passe verdi.



Edited by EirikS - 15 april 2013 at 15:14
Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 april 2013 at 15:40
Av og til er det nyttig å formulere spørsmålet - f.eks. på forumet :) Det stemmer, som ErikS sier at ihvertfall trenger Lokpilot 4.0 å være koblet til motor for å kunne fungere/avleses/programmeres. 

Dekoderen ble testet med en motor tilkoblet, og digitalstyringen leste prompte ut "151" som manufacturer, og 255 som decoder version. :)

Takk for hjelp. :)
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 april 2013 at 15:53
Så bra at dekoderen klarte seg :)
Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 april 2013 at 18:47
JadaSmile

Det var en Märklin 3793Br52 Kriegslokomotive som skulle få seg dekoder. Jeg samlet alle de brune returledningene og loddet dem til felles +. Jeg så ikke det diskrete punktet der en brun ledning var innom jord... typisk Märklin. Smile

Nå er det en komponent loddet mellom motorenes poler. Skal den vekk? Den var jo der stadigvekk selv om det var en S90 dekoder der fra før?
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.