MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Omprogrammere HT EL13 med lyddekoder.
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Omprogrammere HT EL13 med lyddekoder.

 Post Reply Post Reply
Author
HAI View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 13 mai 2012
Status: Offline
Points: 15
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HAI Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Omprogrammere HT EL13 med lyddekoder.
    Posted: 30 mars 2013 at 17:27
Hei!
Jeg har en EL13 fra Hobbytrade i AC med lyd. Jeg bruker en relativt gammel Intellibox som digitalsentral, og har ikke erfaring med lyddekodere på denne. I og med at digitalsentralen kun har 4 F-knapper, ønsker jeg gjerne å flytte noen av lydfunksjonene slik at jeg også kan benytte disse.

Digitaldekoderen skal være av type Zimo MX644D, og jeg har sett litt på instruksjonene for denne. Syns imidlertid dette ser ganske komplekst ut, og kanskje ikke så enkelt som jeg hadde håpet.

Kan noen hjelpe?
På forhånd takk!
Mvh Halvard
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mars 2013 at 11:12
Jeg vet ikke om det går å flytte noen av lydekoderfunksjonene med dette utstyret? - Etter instruksjonen fra Zimo, skal det finnes en PoM-funksjon som kalles "CV# 300-funksjoner" . Se Kap. 5.1 i bruksanvisningen.
Jeg har ikke fått dette til da PoM kun dekkes på CVer < 100 (tosifret) på mitt utstyr. - Tror man må ha Zimo-sentral til dette?
 
Ellers kan SW til eldre Intelliboxer (IB 1) oppgraderes til V. 2.+ mht. enkelt å få tilgang til flere F-funksjoner enn de 5 som har direkte knapper på IBen. Jeg har gjort dette. Det koster ca. € 30 for en CD med slik oppgradering.


Edited by Kjell H. - 31 mars 2013 at 14:19
Back to Top
HAI View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 13 mai 2012
Status: Offline
Points: 15
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HAI Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 april 2013 at 13:01
Dette var jeg ikke klar over. Takk for svaret!
Mvh Halvard
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 april 2013 at 14:40
Mht. Intellibox og AC, er det noen begrensninger.
 
Da Motorola-protokollen kun støtter 5 F-funksjoner ( 4 + lys) må den ta i bruk en annen adresse for alle funksjoner > 4. Det er litt forskjellig mellom forskjellige dekoderfabianter hvordan de gjør dette - men som oftest tar man i bruk påfølgende adresse til funksjon er > 4 om man trenger dette.
Det er ikke noe i veien for at du kan kjøre DCC på dette loket sammen med de andre du har med Märklin da jeg mener denne Zimo-dekoderen er multiprotokoll. Det blir nok det beste - og enkleste?
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 april 2013 at 15:04
Kan bare istemme at jeg så langt bare har gode erfaringer med å kjøre multiprotokolldekodere på 3L med MS2 Smile
Bjørn Egil
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,029 seconds.