MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Vitrine-dioramaer
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Vitrine-dioramaer

 Post Reply Post Reply
Author
Tog View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 mars 2013
Status: Offline
Points: 272
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Vitrine-dioramaer
    Posted: 14 mars 2013 at 18:35
Å sette modellene bak glass i vitrineskap kan fort virke litt overlesset. Et tips er derfor å bryte opp lager-imagen med å dytte inn litt landskap, Preisere ++.

Auhagens bygårder er noe av det bedre. Jeg skar dem i to og beholdt fasadene og klemte dem opp mot noe himmeltapet fra Faller. Brostenslook hjalp ytterligere. Nå gjenstår bare stolper,kjøreledning, fortau og nokre innbyggjarar attåt.

Også vitrine-dioramaer kan fort virke overlesset, så det gjelder å beholde balansen. Men med LITT stæsj i noen av vitrine-hyllene blir det mye mer interessant å titte på bæibsene.

I de aller smaleste vitrineskapene blir det liten plass ekstra, men vil du ha noen med bredere hyller så ta kontakt med et landsens snekkerverksted. De freser ut gavlene for en billig penge i en fei. Glassene får du rimeligst hos eldre glassmestere i provinsen med nedbetalte produksjonslokaler. Og bakplaten får du hos nærmeste kjøkkenprodusent.

Og vips - så er du i Oslos bygater anno 1960:












Edited by Tog - 14 mars 2013 at 18:57
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 mars 2013 at 20:25
Ja, det må jeg si! SmileSmile
Bjørn Egil
Back to Top
JanT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 260
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote JanT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 mars 2013 at 22:41
Stilig! Var det den gang det var venstrekjøring i Oslo? Wink
Back to Top
Tog View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 mars 2013
Status: Offline
Points: 272
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 mars 2013 at 23:40
Originally posted by JanT JanT wrote:

Stilig! Var det den gang det var venstrekjøring i Oslo? Wink


Ja det skulle man tro, men faktum er at jeg tok bildet med speilreflekskamera. Og da har jeg hørt at bildene blir speilvendte...
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mars 2013 at 00:13
Skriften også?
Svein S
Back to Top
Tog View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 mars 2013
Status: Offline
Points: 272
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mars 2013 at 09:33
Ooopps…

Men nå husker jeg det. Det var en enkeltstående hendelse i forbindelse med Oslo Sporveiers Harrytur over kjølen for å prøvekjøre svenske trikker. Svenskene krevde at trikkeførerne i det minste hadde prøvd venstrekjøring før de ble sluppet løs på söta bror.

I Oslo var det stor oppstandelse fordi hele kvartaler ble sperret av for annen trafikk. Alle vet at det ikke ble noe av mulige trikkekjøp før Göteborgtrikken flere år senere og saken endte opp i Bystyret der ordførerkandidatene Stranger og Bull ”raste” som dagens boulevardpresse ville kalt det når noen er litt uenige.

Rettelse:
Beklager. Først nå ser jeg at det faktisk er et par uker igjen til 1. april…
Back to Top
Bhal View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Status: Offline
Points: 189
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bhal Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mars 2013 at 11:52
Egen erfaring som "trikkependler" til og fra Skøyen på 60-tallet tilsier at storparten av byens innbyggere befant seg inne i gullfisken.
mvh
Bjørn
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.