MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - The ugly one.
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

The ugly one.

 Post Reply Post Reply
Author
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: The ugly one.
    Posted: 10 mars 2013 at 13:25
Var en tur i Skottland for to uker siden, besøkte blant annet utstillingen Model Rail Scotland i Glascow og da måtte det jo handles inn et lok som souvenir (jada, jeg vet det er feil størrelse ).

Valget falt denne gangen på damploket Q1, ikke fordi det er spesielt vakkert men fordi det har en spesiell sjarm.



Dapols modell kom på ca 750 kroner, ikke så dum pris for et nytt lok med 6-pins stikk for DCC og det hele. Legg spesielt merke til de fine hjulflensene.

Petter Ramsdal
Back to Top
ben View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 139
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ben Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2013 at 09:54
Jeg slutter aldri å la meg overraske over britisk design av jernbanemateriell. Det er (etter mine øyne) så gjennomført klumpete, tungt og annerledes enn alt annet i Europa.
Ben-Sigvald

SBB H0 og H0e DCC PC-styrt med Windigipet
Back to Top
Tog View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 mars 2013
Status: Offline
Points: 274
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2013 at 10:50
Originally posted by ben ben wrote:

Jeg slutter aldri å la meg overraske over britisk design av jernbanemateriell. Det er (etter mine øyne) så gjennomført klumpete, tungt og annerledes enn alt annet i Europa.
 
Vel...det finnes jo noen unntak:
 


Edited by Tog - 12 mars 2013 at 10:51
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2013 at 10:58
Det skjedde et eller annet i så måte fram krigen omtrent. Britisk lokomotivdesign før krigen var jo svært elegant der man la stor vekt på estetikk og linjer. Men etter krigen kanter det seg til. Med noen få unntak er både lok og vogner de første tiårene etter krigen ganske uskjønt. Men jeg synes ikke det er så mye bedre i en del andre europeiske land heller. Italia for eksempel, der er det svært mye direkte stygt. 
Svein S
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2013 at 11:53
En særegenhet for Britisk jernbanedesign er innvendige veiver og styring.
Etter det jeg har lest, oppfattet man utvendige veiver og styring som "uskjønt". Derfor ble kun kobbelstenger beholdt utvendig da dette ikke var mulig å realisere utvendig.
Denne design hadde også en teknisk fordel da man kunne minke massen på bevegelige deler innvendig og fikk et bedre balansert lok - men akk så komplisert og lite servicevennlig.


Edited by Kjell H. - 12 mars 2013 at 14:26
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2013 at 12:11

Øker man fra 2 til 3 eller 4 sylindre (som i seg selv gir bedre utbalansering av bevegelige masser) må man benytte seg av både innvendige og utvendige veier og styring. LNER Class A4 som Tog viser to bilder av, har tre sylindre. Norske damlok som type 26, 30 og 49 ("Dovregubbene") har fire sylindre, og har altså innvendige veiver og styring.

Men det er helt riktig som Kjell skriver, at britene synes å ha foretrukket innvendige veiver selv om de ikke var nødt til det, mens de fleste lokomotivfabrikker forlot dette designet selv om mange nok i starten var påvirket av England som den teknologiledende på område i starten. En mellomvariant er utvendige veiver og innvendig styring. Det finner en på en del gamle norske lokomotivtyper - av britisk fabrikat gjerne...

Her er et norsk lok med innvendige veier og styring, type 10, men svenskbygget (Nohab 1876), så her ser vi at den britiske påvirkningen fortsatt var til stede. Løpeakselen foran ble påbygget senere.


Her er norsk lok med utvendige veier/sylindre og innvendig styring, type 5, Beyer Peacock 1867:



Edited by ses - 12 mars 2013 at 12:12
Svein S
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2013 at 13:11
Jeg sitterer Geoffrey de Havilland, eier og sjefsdesigner ved de Havilland flyfabrikk i England, opphavet til en mengde pene vellykkede konstruksjoner: "if it looks wrong it is wrong!"
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2013 at 13:28
SR Q1 var et kraftig lok, og typen har mange tilhengere i UK. Men pent - det er et annet spørsmål. Bruken av innvendige sylindre var regelen helt opp mot 1920 - tallet for de fleste "pregrouping" - selskapene, men ved introduksjonen av LNER B1 (Antiloops / Bongo) og LMS "Black Five" sluttet man stort sett å bruke denne teknologien på nybygg som var ment for persontog. Allikevel beholdt man og bygget lok med innvendige sylindre helt mot slutten av damploktiden (1966), inkludert GWR Pannier - som er UKs mest produserte loktype. At lokene ble mer kantete etter krigen er også riktig med introduksjonen av "The Standards" - + LMS typene "Pig" og "Crab" før/etter krigen. For de av oss som har lært britiske lok å kjenne, snakket med de som vedlikeholdte og betjente de ulike typene og etterhvert også har fått et entusiastisk forhold til britiske jernbaner generellt og kjærlighet til enkelte typer spesiellt er britiske jernbaner ett funn. Når du snakker med britiske jernbaneentusiaster vil man gjerne legge merke til at de har en favoritt blandt de "fire store": GWR, LMS,LNER og SR. Man diskuterer gjerne også hvem av disses sjefsingeniører på loksiden som konstruerte de mest spektakulære lokomotivene. Noen mener LNER A1,2,3 og 4 er det ypperste ( Bl.a. Gresley / Peppercorn / Thomson), mens andre synes GWR 28XX (Churward) er tilsvarende - og så er diskusjonen i gang over en pint eller tre. At diskusjonen ender med å lyse Dr. Beeching og hans "Rechaping of British Railways" i bann og samtidig takke "Barry Scrapyard" er ikke uvanlig.......
Hvis man har ledig tid går det an å søke litt på nettet - det finnes sykt mye der ute både av historie og bilder / filmer - god fornøyelse!
krsven
Back to Top
Overkonduktøren View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 168
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Overkonduktøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2013 at 15:41
Innvendig styring gir mye artig leamikk:


Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,031 seconds.