MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Lokomotiv vil ikke respondere via Train Controller
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Lokomotiv vil ikke respondere via Train Controller

 Post Reply Post Reply
Author
Byberg View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 07 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Byberg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Lokomotiv vil ikke respondere via Train Controller
    Posted: 08 mars 2013 at 13:37
Hei hei.

Jeg har nå koblet opp et nytt h0 anlegg med digitalstyring fra Digitrax og PC software fra Freiwald (Train Controller Bronze demo, her kallt 'TC').

Når jeg skal kjøre loket fra pc vil det ikke kjøre, jeg har også sjekket om de andre tingene virker fra TC og det gjør dem, jeg har og sjekket at sporene har spenning over seg;

Alle sporvekslermotorer er koblet til DS64 moduler og disse slår over når jeg bruker pc, samt automatisk med "interlocking" funksjonen på TC.

Når jeg setter et lokomotiv på et spor, vises dette i TC via BDL168 modulen (okkupasjonsdetektor) at sporet er opptatt, når jeg igjen fjerner loket fjernes også deteksjonen for det sporet i TC.

Jeg har sjekket dekoderadressen min gang på gang, samt samkjørt dette i TC ved å bruke samme dekoderadresse her.

Men fremdeles vil det ikke kjøre når jeg prøver, er det noen som har flere tips jeg kan teste ut?

-Helge


Tysk forbilde H0-Skala, Digitrax Zephyr m/ Train Controller Silver http://haugerud-mj.blogspot.no/
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mars 2013 at 19:54
Hei
 
Har du sjekket at det i oppsettet for lokomotiver ikke står "No connection" ?
 
Send meg en PM så kan du få mailadressen så kan du sende meg TC filene så kan jeg ta en titt på det


Edited by jhh61no - 08 mars 2013 at 20:12
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mars 2013 at 17:54
Hei Helge.
 
Har importert de i TrainController Gold som jeg benytter, endret adresse til et kjent lok.
 
Angir fart TrainWindow og her virker alt som forventet
 
Hvordan prøver du å kjøre dine lokomotiver ?
 
Om du kjører med din håndkontroll så skal dette gjenspeiles i TrainWindow ved at speedometer nålen endres, gitt at det er riktig adresse vel og merke.
 
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
Byberg View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 07 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Byberg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mars 2013 at 18:31
Hei igjen.

Når jeg skal kjøre går avslutter jeg edit-mode for så å dra opp et train windows som du beskriver og drar "hendelen" frem og tilbake uten at noe skjer.

Dette virket som det skulle når jeg prøvde samme oppsett på mitt forrige N-anlegg for en mnd siden. Det som var forskjelling fra det og h0 anlegget jeg bygger nå, er at jeg ikke brukte bdl168 modulen.

Iflg Digitrax skal denne være endepunktet, det skal ikke gå noen moduler videre fra denne, og det gjør det heller ikke. Vet egentlig ikke hvorfor lokene ikke kjører når alt ser ut til å fungere, detektor-blokkene på TC responderer når jeg drar loket fra en blokk til neste etc.


MEN
Jeg prøvde og koble bort alt utstyr og kun bruke Zephyren direkte, og da stod også loket helt stille...uten å kjøre
Tysk forbilde H0-Skala, Digitrax Zephyr m/ Train Controller Silver http://haugerud-mj.blogspot.no/
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mars 2013 at 19:00
Hei.

Litt usikker hva du legger i at BDL168 skal være endepunktet .
Kan høres ut som om det er noe feil kobling her.
Kan du ikke koble skinnene direkte til Digitrax'en uten å gå via BDL168 ?
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
Byberg View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 07 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Byberg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mars 2013 at 19:07
Hei.

Prøvde nettopp å koble direkte fra Digitraxen til skinnene uten at noe skjedde. Så resatte jeg dekoderen uten at det hjalp. Har også målt skinnene og der er det strøm, har nettopp endret speed step til 128 på både digitrax kontrollen og dekoderen.

Men fremdeles ikke noe kjøring.

-Helge
Tysk forbilde H0-Skala, Digitrax Zephyr m/ Train Controller Silver http://haugerud-mj.blogspot.no/
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mars 2013 at 19:13
Hm..

Hvilken dekoder og hvordan har du resatt den ?
Har du lest ut adressen ?
Gjelder det alle lok ?
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
Byberg View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 07 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Byberg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mars 2013 at 19:31
Hei dekoderen er denne her: http://shop.nmj.no/product_info.php?products_id=2839&osCsid=8d28c83971dc851a1db911f20c95d025

Her resatte jeg den ved å skrive '8' til cv 8 (dekoderen ble da satt til cv1=3)

Har testet nå to lok med samme problem, begge dekoderene ble resatt endret så cv til noe annet enn det de var fra før.

BR 218 cv1='3'
Köf III  cv1='20'

Fremdeles ikke noe.

-Helge
Tysk forbilde H0-Skala, Digitrax Zephyr m/ Train Controller Silver http://haugerud-mj.blogspot.no/
Back to Top
Byberg View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 07 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Byberg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mars 2013 at 20:03
Hei.

Løste det med å resette Digitrax zephyren. Nå kjører lokene uten problemer :)

Takk for all hjelp uansett Jarle :D

-Helge
Tysk forbilde H0-Skala, Digitrax Zephyr m/ Train Controller Silver http://haugerud-mj.blogspot.no/
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mars 2013 at 20:03
Hei.
Og de virker direkte fra Zephyren ?

Hvilket interface bruker du PR3,LocoBuffer ...
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
Byberg View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 07 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Byberg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mars 2013 at 20:24
PR3

Ja når jeg resatte zephyren virket det direkte, så koblet jeg til resten av anlegget, og da virket det også :)

-Helge
Tysk forbilde H0-Skala, Digitrax Zephyr m/ Train Controller Silver http://haugerud-mj.blogspot.no/
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mars 2013 at 20:49
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.