MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Powah!
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Powah!

 Post Reply Post Reply
Author
GeirC View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 14 juli 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 250
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeirC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Powah!
    Posted: 18 juli 2005 at 17:49
Ok, jeg har en trafo nå, 3.5Wa, og har tenkt å kjøre 6 lok samt ha et helautomatisk pense og sporblokk-system. Holder det da med en trafo? Det er snakk om 20 penser og 4 blokker.
Geir C - "I"m on a roll people!"
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 juli 2005 at 10:46

Hei Geir,

Mener du 35 watt eller 3 og 1/2 watt. Det sistnevne er i alle fall ikke nok !

Ved normal kjøring bruker et nytt lok 0,5 til 1.0 A. Digitale anlegg kan en for enkelhetens skyld si benytter 16 V. Det innebærer at hver lok bruker 8-16 watt.

Det er en stor fordel om du kan forsyne pensesystemet med egen strøm fra egen trafo.

Litt mer informasjon om hvilke type utstyr du har vil hjelpe, men tror nok vi kan si at en trafo på 35W er for lite

Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
GeirC View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 14 juli 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 250
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeirC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 juli 2005 at 13:40
Mulig jeg har driti meg u t. Det er en VIE 5200 transformator jeg har. Noen som har peiling på om den holder?
Geir C - "I"m on a roll people!"
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 juli 2005 at 14:24

Originally posted by GeirC GeirC wrote:

Mulig jeg har driti meg u t. Det er en VIE 5200 transformator jeg har. Noen som har peiling på om den holder?

Denne leverer 52 VA og vil nok holde til å drive signal og blokkstyringen din, men ikke til å kjøre togene med.
Hva slags sporvekselmotorer har du?

Eirik

Back to Top
GeirC View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 14 juli 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 250
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeirC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 juli 2005 at 14:57

Hvis det er pensemotorer du mener, så bruker jeg Peco Pl10w.

Sorry, er helt fersk i alt dette. Sist jeg frev med tog, hadde jeg en ovalbane med en Fleishman analog transformator.

Geir C - "I"m on a roll people!"
Back to Top
TerjeB View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 01 desember 2004
Location: Guinea
Status: Offline
Points: 73
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TerjeB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 juli 2005 at 16:22

Hei Geir, hvilket system skal du bruke for å lage automatikk? Uansett må du ta høyde for at den typen pensemotorer bare bør tilføres spenning den tiden det tar å flytte pensen. (impulsstyring)

Ligger de med fast spenning, blir det stort strømforbruk og varmeutvikling.

 

TerjeB
Back to Top
GeirC View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 14 juli 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 250
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeirC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 juli 2005 at 16:37

Vel, her må det leses litt merker jeg. Får snart litt literatur på dette i posten, så da skal jeg sette meg ned og se hva som må til. Jeg vil ha impulsstyring, ja. Fikk det nye settet fra MSR (Prodigy Advance) og har bestilt en trafo til. Har tenkt å slenge opp en benk med brytere for både penser, signal og blokkstyring. Men det er vel litt frem i tid tenker jeg, etter å ha lest om emnet først.

Tenker jeg kommer til å bestille de MJ-bladene som omhandler emnet også. Men det blir først etter ferien

 

Kommer garantert tilbake med mer spm. Takk guderna for internet. Jeg skal plage livet av dere med spm

Geir C - "I"m on a roll people!"
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 juli 2005 at 23:33
Og vi kan plage livet av deg med svar.... så lange og innviklet ta det bilr bare surr
A matter of life and death
Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juli 2005 at 01:26

Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

Og vi kan plage livet av deg med svar.... så lange og innviklet ta det bilr bare surr

Hehehe! Spikeren på hodet! Dermed er vi like interessert i å få vite GeirCs egen konklusjon etter å ha forsøkt tipsene.

Back to Top
GeirC View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 14 juli 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 250
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeirC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juli 2005 at 17:13

Noe sier meg at dette kan bli dyrt i lengden....

*Kobble**fikle**teste**BZZZZTTT...PANG!*.... "FAE*!!!"

Ringe NMJ "Trenger en ny Di3 Authentic gitt....."



Edited by GeirC
Geir C - "I"m on a roll people!"
Back to Top
greffern View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 172
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote greffern Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juli 2005 at 14:44
Små irriterende bokstaver betyr bare en ting:
MVH
Jon Oskar Grefsrud
[http://www.norskmjforum.no/video/data/jog-logo.jpg">
Back to Top
GeirC View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 14 juli 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 250
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeirC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juli 2005 at 16:10

Auda.....

Teste på billige lok kanskje..... Kanskje ROCO kommer med et konkurssalg....

Geir C - "I"m on a roll people!"
Back to Top
NiM View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 06 april 2005
Status: Offline
Points: 38
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote NiM Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juli 2005 at 16:31
Den der ja... Det er faktisk en hvitmetallmodell fra NMJ og bygget av dem. Den var med i den store Di2 testen som NiM utførte for noen år siden. Vi testet selvfølgelig ikke bare detaljer, skala, trekkkraft, gangegenskaper og andre uvesentlige ting. Det som folk virkelig er opptatt av er jo hvordan modellene tåler front-mot-front kollisjoner, fall i gulvet, fete barnefingre og enda fetere foreldrefingre. For ikke å snakke om slag med slegge. Märklin-modellen vi testet tålte jo alt dette uten en ripe, men den avbildede modellen var ikke like godt skrudd sammen for å si det sånn.

Etter denne testen har vi ikke fått lov av gutta på Strømmen til å teste flere av modellen derfra, men nå som konkurransen tilspisser seg med 31B, har de innsett at å komme seirende ut av NiM"s store 31B test er eneste mulighet for å komme ut med svarte tall i boka.

Vi gleder oss i hvertfall veldig til å teste dem!

Mvh NiM crash test dummies.


Edited by NiM
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.