MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hjelp til pris på modell
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hjelp til pris på modell

 Post Reply Post Reply
Author
marklintog View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 15 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote marklintog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hjelp til pris på modell
    Posted: 23 februar 2013 at 15:51
Hei er det noen på forumet her som kan hjelpe meg fastlå noe ca pris på hva en NSB EL17 Amundsen/Marklin modell er verdt ? på forhånd takk for hjelpen.

Edited by marklintog - 23 februar 2013 at 20:32
Back to Top
hamoell View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 10 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hamoell Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 februar 2013 at 23:00
Er du sikker på at dette er en marklin modell. Nå vet jeg ikke mye men jeg tror ikke marklin har produsert en EL 17.

Edited by hamoell - 23 februar 2013 at 23:04
Back to Top
marklintog View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 15 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote marklintog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 februar 2013 at 23:18
Mener å huske at er en Amundsen/Marklin modell noe dem produserte sammen engang i tiden en slags spesial modell.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2013 at 01:29

Kan Amundsen ha brukt en lokkasse fra Scan Train på et understell fra Märklin?

Det er listet tre varianter fra Amundsen her:

http://mjwiki.no/wiki/NSB_El_17




Back to Top
hamoell View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 10 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hamoell Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2013 at 10:57
Det enkleste er å bare ringe Amundsen å høre hva di satte prisen på den gang de var nye. Vis det er digitalt tror jeg sikkert at du kan sette noenlunde samme pris.
Back to Top
PR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 04 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 372
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2013 at 11:30
Jeg har hatt noen av disse modellene og tror de kostet ca 4000 pr sstk
Back to Top
marklintog View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 15 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote marklintog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2013 at 12:44
Oki takk for svar inntil videre. Veldig fint med flere svar også. Har hatt PR ? spesiell grunn til at kvittet deg med modellene ?
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2013 at 13:09

Originally posted by hamoell hamoell wrote:

Det enkleste er å bare ringe Amundsen å høre hva di satte prisen på den gang de var nye. Vis det er digitalt tror jeg sikkert at du kan sette noenlunde samme pris.

Det er et bilde av en slik modell på denne siden:

http://www.modelltog.com/lok_no.htm

Direkte link til bildet: http://www.modelltog.com/Amundsen%20el%2017%202227.jpg

Boggisidene stemmer overhodet ikke, og fulgte sikkert med det opprinnelige Märklin-understellet.

Siden NMJ har en mye mer korrekt AC-utgave til kr. 2295, vil jeg si at Amundsen/Märklin sin burde være betydelig mindre verdt enn det. Men hva enkelte Märklin-samlere kan finne på å by, er ikke godt å si.


Back to Top
marklintog View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 15 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote marklintog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2013 at 13:12
Hmm godt spørsmål ja tidene forandrer seg vel. Er jo stort spend fra 4000,- som nevnes til 2295,- for NMJ sin.
Back to Top
PR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 04 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 372
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2013 at 15:13
Originally posted by marklintog marklintog wrote:



Oki takk for svar inntil videre. Veldig fint med flere svar også. Har hatt PR ? spesiell grunn til at kvittet deg med modellene ?
Hei
Grunnen til ar jeg solgte mine modeller i sin tid var at jeg erstattet dem med en NMJ superline modell. Hadde to stk av denne varianten, fikk en superline.
Modellen hadde märklin understell ombygd til likestrøm.
Back to Top
marklintog View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 15 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote marklintog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2013 at 16:08
Oki takk for svar. Modellen ikke like mye verdt lengere da kanskje siden tiden går samligner med eks som ble nevnt at NMJ har en versjon til 2295,-
Back to Top
marklintog View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 15 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote marklintog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2013 at 22:14
Hvor mye er lokmotivet verdt ca ? siden noen sier jo 4000,- mens kan få nmj sin modell til 2295,-
Back to Top
icefighter35 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 06 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 144
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote icefighter35 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2013 at 23:32
Originally posted by marklintog marklintog wrote:

Hvor mye er lokmotivet verdt ca ? siden noen sier jo 4000,- mens kan få nmj sin modell til 2295,-



http://www.qxl.no/pris/hobby/modelljernbane/lokomotiver-og-vogner/lokomotiver-oevrig/scan-train-el-17/v/an694181956/


http://www.qxl.no/pris/hobby/modelljernbane/lokomotiver-og-vogner/lokomotiver-oevrig/nsb-el-17/v/an690908954/


her har vi vel en øvre og  nedre skala..

Tom


Edited by icefighter35 - 24 februar 2013 at 23:33
Back to Top
marklintog View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 15 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote marklintog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2013 at 23:39
Ja dette var litt forskjell i pris.
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2013 at 00:34
Åiåiåi, under tusenlappen ja. Før gikk de for tusenvis av kroner. Siden Scantrain/Amundsen var de eneste med modellen og det fantes kun få var prisen veldig høy. Men nå som det finnes noe som er mye bedre og mye billigere så blir det slik. 
Men modellen er ikke dårlig, jeg er veldig fornøyd med min.
Back to Top
marklintog View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 15 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote marklintog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2013 at 00:53
Tidene forandrer seg forstår jeg.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2013 at 01:04

I tilfelle noen skulle snuble over denne diskusjonen om noen måneder eller senere, når linkene til QXL ikke lenger er gyldige, så var begge linkene til Scan Trains utgave av El 17, ikke Amundsens.

Den ene ble solgt for kr. 850 etter 6 bud, var oppgitt til å ha understell fra Roco (gjelder antagelig den andre også), hadde stått alle år i vitrineskap, men det sto at den "lugger" litt under kjøring.

Den andre ble solgt for kr. 2200, til tross for at den kun hadde ett bud, og var oppgitt til å være "som ny".

Selv om disse ikke gjelder Amundsens utgave, og den ene ikke gikk så pent (noe som forhåpentligvis ville latt seg fikse med litt rensing og smøring), så sier dette litt om hvor vrient det er å anslå verdien av noe som ikke omsettes så ofte.

Back to Top
marklintog View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 15 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote marklintog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2013 at 01:10
Vurderte før denne diskusjonen å selge min EL 17 modell men forstår at verdien på modellen har falt drastisk da kan virke som gjennom årene så beholder den muligens alikevel.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2013 at 16:51
Mener disse lokene fra ScanTrain er opprinnelig Gereide-kåper?
Roco-understell som disse var opprinnelig tilpasset, var tilhørende en Re4/4, etter det jeg kan erindre.
Vet ikke om Amundsen-utgaven hadde tilsvarende fra Märklin?
 
Har et eksemplar av dette loket som har gått prikkfritt på FREMO-treff - der NMJ´s utgave "ga opp ånden".
Synes selv at det ikke står så mye tilbake for NMJ´s utgave med litt ekstra detaljering.
Boggisidene kan med enkle grep gjøres mer detaljerte etter forbilde - og øvrig finish og påskrifter er av høy standard.
Kjøreegenskaper er fullt på høyde - om ikke bedre enn NMJ´s seineste versjon av El 17.
 
Som småserie, mener jeg derfor verdien bør ligge rundt anskaffelsespris, ca. NOK 4k.
Back to Top
marklintog View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 15 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote marklintog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2013 at 21:25
Hmmm vurderte å selge men usikker nå siden prisen er jo veldig varriende på hva folk skriver. Er jo usikkert på hva kan forvente å få av pris siden på en måte er det jo da laget lite opplag av modellen forstår derfor litt ++ men nå har jo trossalt nmj også en modell som er endel lavere i pris.
Back to Top
marklintog View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 15 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote marklintog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 februar 2013 at 14:38

Kan jo være selger om kommer noen seriøse bud siden er vel kanskje noen som syntes kan være artig ha modell som ikke alle andre har f.eks.

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,066 seconds.