MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Vekting av lok for økt trekkraft?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Vekting av lok for økt trekkraft?

 Post Reply Post Reply
Author
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Vekting av lok for økt trekkraft?
    Posted: 13 februar 2013 at 08:53
Jeg har et par lok med heller begredelig trekkraft selv i slake stigninger, og lurer på om jeg kan vekte disse litt. Er klar over at dette vil medføre økt belastning på motor og drivverk, og skal uansett ikke vekte de mer enn at de fortsatt klarer å spinne løs, men lurer på om dette er fy-fy eller om det er andre som har gjort dette med hell?
 
Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 februar 2013 at 09:09
Kan godt vekte ned lokomotiver, men pass på at vektbalansen er korrekt.
Dvs at det er tilnærmet lik vekt på alle drivhjulene (spesielt viktig på damplok).
 
Har opplevd at ved kun omfordeling av den eksisterende vekten så har trekkraften blitt tilfredsstillende.
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 februar 2013 at 10:22
Takk for kjapt svar Asgeir!Smile Det er damplok det gjelder ja, konkret 24b fra Brimalm nå i første omgang. Den klarer å trekke to trevogner (såvidt 3 med hjulspinn) i 2% stigning, og det er vel omtrent som forbildet (?), men som modell hadde det vært greit med litt mer kapasitet syns jeg.
 
Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 februar 2013 at 10:43

Det er IKKE som forbildet. En 21-maskinen, som er atskillig lettere, klarer 3 vogner i 25 promille. En 24-maskin burde klare i hvert fall det dobbelte i prototypen. Se bare hva disse maskinene trekker på Krøderbanen. 

Men at 24-maskinen til Brimalm klarer så lite undrer meg. Har du sjekket om det kan være noe motstand i hjulene som stjeler trekkraft? Men vekt den for all del ned del ned alt du klarer. Det er sjelden mulig å få plass til så mye vekt at det blir for mye. Men som Asgeir sier må du passe på at balansen på drivhjulene blir riktig. 

Svein S
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 februar 2013 at 11:14
OK, såpass. Det er greit å vite ja, syns nok den klarte veldig lite. Trevognene har omtrent null rullemotstand, de begynner å rulle bare man ser litt hardt på de. Det eneste som da er igjen er tenderen, har ikke sjekket hjulene på den.
 
Laget forøvrig en justerbar rampe da jeg testet trekkraften på lokene mine, med 0,5% intervaller mellom 2% og 5%, og 24b var det desidert dårligste loket i så måte. Ble faktisk ganske overrasket over resultatet der, men må uansett ta utgangspunkt i den når jeg skal planlegge stigningene på anlegget. 2% stigning på rettstrekkene og enda mindre i kurvene begrenser mulighetene markant når man har dårlig plass, så jeg håper det kan fikses på. Alternativet er hjelpelok, noe som kan være interessant kjøremessig, men i lengden kan nok det bli litt slitsomt...
 
Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 februar 2013 at 11:16
Type 24 fra Brimalm hadde ekstra, tilpassede vekter som kunne legges inn i kjele og førerhus.
De første lokene som ble levert, hadde ikke dette medlevert.
- Etter det jeg husker, så måtte man be spesielt om dette?
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 februar 2013 at 11:21
Takk for infoen, det var jeg ikke klar over. Nå kjøpte jeg loket brukt, men det fulgte med en pose med deler, bl.a noen ekstra nummerskilt og en ekstra løpeaksel, skal se om jeg finner igjen den og om det kanskje ligger noen vekter der også.
 
Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 februar 2013 at 11:56
Jeg damplokene jeg har bygget har jeg stappet fulle med bly inne i kjelen for å få mest mulig adhesjon på drivhjulene. 
Svein S
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 februar 2013 at 12:14
Type 24 fra Brimalm er nettopp en modell som jeg har opplevd økt trekkraft med riktig vektbalanse, den trenger vesentlig mer foran. Jeg fylte røykskapet med bly.
 
En annen ting som øker trekkraften på Type 24 er mykere fjærer på drivhjulene. Noen modeller har også fjærer med ulik hardhet, disse bør byttes til lik harhet på alle drivhjul.
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 februar 2013 at 12:36
Takk for alle innspill, nå har jeg noe å bygge videre på!Smile
 
Et annet spørsmål i den forbindelse: Hvordan får man sikret balanse og lik vekt på alle drivhjul, er det noen måte å måle dette på eller må man bare prøve seg frem?
 
Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 februar 2013 at 13:08
Finn midtpunktet for drivhjulene (midt mellom 2 og 3 drivhjul på Type 24), sett loket på en skinne med midtpunktet nøyaktig midt på skinnen, et rundt rør etc under og så er det bare å legge på vekt til det er i likevekt (ikke ha med tenderen)
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 februar 2013 at 13:16
Ahh, så enkelt og så smart, er det mulig å være så hjernedød..!Embarrassed
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Bhal View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Status: Offline
Points: 189
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bhal Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 februar 2013 at 15:39
Kan jo ikke være helt dødt da, du spør jo.
mvh
mvh
Bjørn
Back to Top
Lars-Erik K View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 19 mars 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 111
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars-Erik K Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 februar 2013 at 17:01
Jeg har selv et Brimalm-lok(Tp 31.452),den trekker bra med vogner er kjempefornøyd.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 februar 2013 at 18:02
Jeg har også en Brimalm 31b (447), men har ikke fått montert dekoder i den og dermed ikke prøvd den ennå. Artig å høre at du syns den trekker bra, har vært litt spent på den. Det var vel også en artikkel i På Sporet for en tid tilbake, hvor de sammenlignet 31b fra NMJ og Brimalm, og Brimalm-modellen fikk litt negativ omtale for lavere trekkraft enn NMJ-modellen.

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
hev View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 07 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 60
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hev Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 februar 2013 at 19:50
Jeg har også erfart manglende trekk kraft på mange av mine messing damplok. Jeg har noen stigninger på min bane, som stiger 8 cm over litt over 2 meter lengde. Følgende har jeg gjort for å forbedre denne problemstillingen:
  • For Brimalm type 24 har jeg byttet en drivhjul aksling med hjul som har montert gummiring innfelt i hjulbanen. Dette har hjulpet enormt, sammen med motasje av de fleste medfulgte bly lodd. Lokene trekker nå veldig bra! Brimalm solgte slike hjul tidligere.
  • NMJ type 26 og 31 ble forbedret på samme måte som for type 24. Her hadde NMJ fremskaffet hjulaksel med innfelt gummiring i hjulbanen. Disse passer for begge loktypene. Lokene trekker nå tifredstillende antall vogner i mine stigninger.
  • For Dovregubben var det bare en mulighet, å vekte ned loket. Valgte å forlenge orginal blylodd i kjelen, i begge retninger. Vektbalansen ble da opprettholdt. Loket trekker nå ganske bra, men blir togstammene lange, så må nok min dovregubbe ha hjelp av en fornosket stortysker (Roco).

Hjul med innfelt gummi ring, som Brimalm og NMJ har levert, må ikke forveksles med Märklin hjul fra 60/70 tallet. Disse nye hjulene jeg har benyttet er helt runde. Dette resulterer i forsatt perfekt gange og ingen "vagging"

Hans Egil

Norsk damp og diesel
Back to Top
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 februar 2013 at 20:06
Et enklere alternativ? Sjekk hva som sies om dette på nettet. Aldri prøvd det selv
  http://www.bullfrogsnot.com/faq.asp
Terje
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 februar 2013 at 07:22
Jeg har hørt om Bullfrog Snot, og gummiringer er jeg kjent med fra min tid med Märklin. Imidlertid er jeg litt skeptisk til slike remedier for å øke trekkraften, innbiller meg at det vil legge igjen mer skitt på skinnene og øke behovet for skinnerensing. Men det er kanskje bare en myte jeg har festet meg ved?
 
Litt Off Topic her nå, men når vi først er inne på emnet skinnerensing... Har noen av dere prøvd den "Gleam"-metoden jeg til stadighet leser om på amerikanske forum, og har den noe for seg? Den skal visstnok både forbedre strømopptaket og øke trekkraften litt, da den sørger for bedre og mer kontinuerlig kontakt mellom hjul og skinner, hvis jeg har forstått det rett. I tillegg skal den også redusere behovet for jevnlig skinnerensing, rene Kinder-egget dette her..!
 
Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 februar 2013 at 13:38
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

Litt Off Topic her nå, men når vi først er inne på emnet skinnerensing...
 

Gleam er vel enkelt oversatt å polere skinnene helt blanke.
Ved å gnikke på skinnene med annet metall så endrer man metallets plastisitet, og små riper og hakk i overflaten fjernes så man sitter igjen med en slett overflate.
Det blir muligens litt på samme måte som skinnesliping i 1:1?
At det har noe for seg vil jeg tro ettersom man får en glattere overflate der skitt ikke setter seg like lett.
Litt ekstra jobb? Helt klart.
På et z-skala anlegg jeg bygger opp blir skinnene polert etterhvert som nye lengder blir lagt, før smussing og maling.
At man likevel må tørke over skinnene er nok noe man må regne med, sålenge anlegget ikke er satt i vakum så kommer det alltid støv og metall oksiderer.

Ettersom jeg har lagt kun en liten del av skinner hittil, så skal jeg også prøve en annen metode for å se om det begrenser oksideringen.

Denne "vidunderkur" ble diskutert for litt siden:
http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=7500&title=skinnerensvidundermiddel-noox
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 februar 2013 at 13:52

Roco har en skinnerensevogn som så vidt jeg forstå har en viss slipeeffekt, men ikke glattende men heller oppripende da overflaten ligner litt i struktur på skinneviskelær.

Den legendariske John Allen hadde gående vogner på sitt enorme anlegg med lignende slipeputer, men de var utformet av huntonittplater med den ru siden mot skinnene. Dette forekommer meg å være et langt mildere slipemiddel enn Rocos, og fordi det da er snakk om ganske løse trefibre som glir over skinnene kanskje nettopp har en polerende effekt. Uansett så vil det å ha et par slike vogner gående i vanlige tog som gjennomløper hele anlegget være en svært enkel og lite arbeidskrevende måte å holde sporet rent på.

Svein S
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 februar 2013 at 18:41
Gleam går i korthet ut på å polere skinnetoppen helt glatt ja. Starte med sandpapir som blir finere og finere, før man til slutt går over med en stålskive og polerer vekk de siste ripene. En jævlig jobb har jeg skjønt, men det gjøres visst bare den ene gangen, evt med lange mellomrom. De som har gjort dette påstår også at de aldri har hatt behov for skinnerens utover vanlig støvtørk, men oksideringen er nok vanskelig å unngå uansett...

Har også lest om John Allen og pussevognene hans, det er jo egentlig en genial ide i sin enkelhet. Huntonittklossene ligger jo bare nedpå skinnene og vil ikke yte særlig motstand, og som du sier, å bygge om et par vogner til dette formålet er ikke rare jobben og kan nok være en god ide.

Svein


Edited by Svein_A - 15 februar 2013 at 18:43
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 februar 2013 at 00:00
Om man må gå på med sandpapir i flere omganger først, så vil jeg tro man har såpass store hakk i skinnene at man istedet burde bytte de ut.
Hvordan klarer man å få skinner så ille?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 februar 2013 at 00:25
Det menes kanskje smergelpapir med meget fin gradasjon - sånn i området 800 til 1200.
Svein S
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 februar 2013 at 07:13
Smergelpapir er vel det rette navnet ja, sorry, tenkte ikke på at det skilles mellom disse. Svein har helt rett, fant et eksempel hvor det først ble brukt 220, deretter 500, så 1000 og til slutt 1200, før skinnetoppen ble polert med stålskiven. 220-papiret ble han forøvrig frarådet å bruke, da det var litt for grovt.

Svein


Edited by Svein_A - 16 februar 2013 at 07:16
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 februar 2013 at 17:02
Ja.. Korning er uansett viktigere enn navnet. Høres bare så voldsomt ut med flere korninger.
På noen gamle skinner har jeg pussa, men har aldri hatt behovet for å gå flere graderinger, og en korning under 2500-3000 må da ødelegge mer enn det fikser?
Jeg har selv hvertfall ikke sett behovet, er det noe jeg overser?
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 februar 2013 at 21:46
Unnskyld folkens, men det er vel våtslipepapir dere anvender, svart/mørk- grått. Smergellerret (rødbrun korrund)har jeg ikke sett solgt finere enn grad 600. Våtslippapir ned til grad 4000 som da må betraktes som polering. Polering kan også gjøres med filtskive på feks en Proxxon. Ellers finnes slipestaver i fine grader fra feks Tyrolit.
Terje V.
Back to Top
hsa77 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 desember 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hsa77 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2013 at 18:21
Lux-modellbau produserer en skinneslipevogn( http://www.lux-modellbau.de/html_uk/gleis_sh.htm). Denne vognen polerer skinnene med en roterende filttrommel, denne kan byttes ut med tromler med slipe-effekt (280 eller 1500). Jeg benytter selv N-skala versjonen og er svært fornøyd med denne. I kombinasjon med støvsugervognen til Lux er skinnende alltid rene!

Jeg kjøpte mitt sett hos Knuts Maskinservice (knut@modellelektro.no).
Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mars 2013 at 00:36
Originally posted by ses ses wrote:

Det er IKKE som forbildet. En 21-maskinen, som er atskillig lettere, klarer 3 vogner i 25 promille. En 24-maskin burde klare i hvert fall det dobbelte i prototypen. Se bare hva disse maskinene trekker på Krøderbanen. 

 
I 22 promille stigning (som er det maksimale på Krøderbanen) skal en 21-maskin kunne trekke ca 160 tonn, som tilsvarer ca 5 boggivogner (trevogner). Praktisk erfaring har vist at dette stemmer, under forutsetning av gode adhesjonsforhold.
 
En 24-maskin skal i 22 promille stigning kunne trekke ca 275 tonn, som tilsvarer ca 9 boggivogner, også under forutsetning av gode adhesjonsforhold. Vi har ikke kjørt med mer enn 8 boggivogner på type 24 alene, men ved tørt føre går det greit. Det vanlige er å kjøre med 6 eller 7 boggivogner. Ved 8 boggivogner eller mer kjøres med 2 lok fordi marginene ved bruk av bare ett lok blir veldig små, da skal det ikke mer til enn litt gress langs sporet før man mister taket.  
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.