MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hei. Jeg er ny her
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hei. Jeg er ny her

 Post Reply Post Reply
Author
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hei. Jeg er ny her
    Posted: 01 februar 2013 at 22:30
Den siste omleggingen av spor var til stor del begrunnet i at jeg hadde begynt å skaffe (og bygge) lange boggie vogner. De klarte rett og slett ikke svingene som mine 2-akslede vogner aldri hadde hatt noen problemer med. Jeg kjører nå lange tog på en enklere del av banen, og vil jeg kjøre hele banen må jeg utelukke noen av de lange personvognene. Men dette føles som en god kompromiss. Jeg mener det stemmer overens med  togkjøring i skala 1:1
Men tibake til hvordan skinnene ligger på underlaget: Jeg har gravd vekk røtter og humus i ganske grunne grøft. Så har jeg fyllt på med singel og litt større sten og lagt in ugresstoppende duk. Så legger jeg på skinnene og tømmer over 3-4 mm subbus/ singel i blandet sement. Dertter børster jeg skinnene og jevner ut og legger evt. på mer grus. Så vanner jeg banen og børster igjen for å gi skinnene en finpuss. Men som sagt banen utvikles gradvis og nå ligger det stålskinner under lange partier av banen. Ballongloopene og noe mer av banen er oppbygget på impregnerte bordbiter som er festet i bakken med jordanker, og på noen steder støpte betongsøyler.


Edited by St.Michael - 01 februar 2013 at 22:34
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2013 at 18:53
Ja, her i Vang kryper jeg i støvet for en rallare som KjellAn Clap Jeg har valgt å bygge ØVJ på en mest mulig slurvete måteWink Det innebærer at jeg i løpet av tre sesonger har lagt om store deler av banen hver vårEmbarrassed Men sett fra en annen side liker jeg å tilpasse, forandre og forbedre avsnitt som jeg opplever som litt vanskelige. Jeg pleier å beregne første driftsuke på våren til restaurering og forandring av banen. I år skal jeg satse på et mer utbygget stasjonsområde på vestre del av banen.


Bildet viser sporomlegging nr.2.   I fjor brukte jeg meg av kabelkanaler (stålskinner) som jeg har gravd ner og festet skinnene punkthvis på... Så får vi se hva telen gjør med det om noen måneder.. Jeg har også 2 lavbudsjett trestle-ballong-looper i hver ende av linja. Og igjen... synes at KjellAns ser helt fantastiske utClap

Min enkle plan her er å la dem drukne i gress og ugress slik at de blir minst mulig synligeEmbarrassed Og kanksje bygge noe mer forseggjort i løpet av neste vinter...typ...



Edited by St.Michael - 01 februar 2013 at 18:56
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2013 at 08:57
Som sagt så møtes folket blandt annet 9. juni, og da er damene selvsagt også med. Treffet er åpent for alle som eier ett livesteamlok eller har ett i bestilling. Der kan dere snakke med alle som har gjort alle feilene i forkant, og dere vil sikkert sitte igjen med ett inntrykk av at alle baner er bygd litt eller veldig forskjellig med tanke på sporkonstruksjoner. Med andre ord: Bukser med forsterket kne eller ett søtt sitteunderlag er greit å ta med på livesteamtreff - banen vi da så hjertelig er invitert til er bygd svært solid - og har vel nå ligget i bortimot ti år og kan være verdt ett nærmere studium (innskutt bisetning). Største problemet for han som eier den er snøfreser som kaster grus mot banen og måker som tar den utsatte bekkeørreten (better be forgotten...)
krsven
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2013 at 22:49

Hei

Jeg vet ikke hvordan Michael har lagt sporet sitt, men et bra tips jeg har hatt god erfaring med er å støpe en betongsåle som sporet festes til. Se på min byggeblogg KjellAn's hagejernbane.

Metoden krever riktignok en del hardt rallarhåndverk, men sporet har nå ligget snart 2 år - uten noen problemer med ujevnheter i sporet.

Jeg har lagt fin singel (2-6mm) som ballast, men jeg kommer til å legge en "Rowlands mix" som ballast i løpet av våren. "Rowlands mix" er en blanding av sement, sand/grus og torv som legges tørt utover sporet - og som dusjes forsiktig med vann slik at mix'en herder.



Edited by KjellAn - 31 januar 2013 at 12:11
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Thobbe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 122
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thobbe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2013 at 21:08
Hvordan har du gjort sporunderlaget? Har bodd et år på Vang og mener å huske at telehiven er ganske heftig. Har tenkt å legge spor i ballast selv, slik det ser ut til at du har gjordt og lurer på hva dine erfaringer er.

Thobbe
Back to Top
Overkonduktøren View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 168
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Overkonduktøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2013 at 00:13
Kjempeflotte byggverk! :-)
Back to Top
Thobbe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 122
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thobbe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2013 at 22:57
Aha ja. Kjempefine!
Har ikke egen bane ennå.
Tar sikkert noen år før det skjer noe ute i hagen min.


Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2013 at 22:52
Hei igjen. Vedrørende to av mine hus kommer de fra amerikanske tegninger på hus i G-scala(ebay). Jeg har strukket målen litt når jeg bygget slik at de skulle passe bedre til min ca. skala på 1:20

http://ebay.no/CHARLIES-BAIT--TACKLE--O-Scale-148-Building-Plans/380284663189/item
Det er tegninger på et fiskehus, men hos meg ble det "Stålbågågutua stasjon"

Og her er en småindustri, laget fra tegninger fra samme selger




Edited by St.Michael - 29 januar 2013 at 22:54
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2013 at 08:48

Jeg har akkurat fått melding fra mannen på to meter om at det blir sesongåpning for livesteamfolket på banen med dammen vest for Oslo søndag 9.juni. Så da er det bare å gjøre klar lokomotivene og ta siste finish på høstens og vinterens byggeprosjekter. Mulig meldingen oppfattes som "kodet", men det er ikke alle som vil offentligjøre for "en hel verden" hvor egen bane ligger.

krsven
Back to Top
Thobbe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 122
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thobbe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2013 at 00:36
Jeg liker huset. Er det et byggesett?
Back to Top
N-oldus View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 18 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 82
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote N-oldus Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2013 at 23:05
Kjør på. Blir aldri for mange bilder her :-)
Med Vennlig Hilsen



Geir Ødegård



"Common sense isn't so common..."
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2013 at 21:29
Det er en Accucraft "Leader" nå  døpt TYR

Litt dårlig skarphet, men jeg har fler hvis dere vilWink

Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2013 at 18:06
Hei igjen. Dette ser ut til å være en Exelcior fra Whipsnade zoo - i virkeligheten, men det er nok en Accucraft, noe sikkert vår venn fra Hamartraktene kan bekrefte. Fine lok du har!
krsven
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2013 at 17:55
Interessante lok du har!
Den siste er vel kanskje en Accucraft?
Den ser teknisk temmelig lik ut en Ruby, bare med utvendig ramme?
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2013 at 17:30
Og "Tyr"
Spørsmål: Hvordan gjør jeg for å fortsette under bildet jeg legger inn??

Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2013 at 17:27
Hei Kristian. Her sliter jeg litt med formatet, men viser vinterns arbeid med "Moster Lisa" Bonneten er på plass



Edited by St.Michael - 28 januar 2013 at 17:38
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2013 at 11:29
Hei igjen. Du er ikke alene om å drive med hagejernbane i Hamartraktene. Det rusler en Billy og en William like i nærheten, men dette tror jeg vi har snakket sammen om pr. telefon. Vel, rusler og rusler - de har ikke noe eget anlegg å kjøre på men jeg er sikker på at de med glede kommer på besøk til deg!
Håper Lady Anne`n din har på seg GWR - style brass safetyvalvebonnet til daglig?
krsven
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2013 at 11:24
krsven
Back to Top
jsalve View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 21 juli 2010
Location: norge
Status: Offline
Points: 59
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jsalve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2013 at 09:28
Hei!
 
Veldig gøy at det dukker opp flere med denne interressen. Jeg gjør som Kjell og Tiny D. og ønsker deg velkommen inn Smile. Du har en spennede lokpark litt utenom det tradisjonelle. Håper vi får gleden av å bli bedre kjent med banen og materiellet ditt etterhvert.
 
- Jan
Back to Top
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2013 at 08:38

Henger med på denne tråden Smile

Gleder meg til å se flere bilder fra anlegget ditt!

Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 januar 2013 at 08:20

Velkommen Michael. Hyggelig å se litt av det du driver med. Tongue

Kanskje vi treffes på et livesteam-treff om ikke så lenge.

hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 januar 2013 at 07:24

Jeg må innrømme at dette formatet er nytt for meg. Prøver meg på å legge inn litt bilder Confused Dette er mitt De Wintonlok som heter "Valborg" Det er en Regner "Chaloner" med litt modifiseringer. Bildet er fra siste kjøringen, før vintern tok oss.

2 andre lokomotiver som er viktige på ØVJ: I forgrunnen "Gösta" mitt førsta lokomotiv, opprinnerlig Regner "Vincent" og i bakgrunnen "Moster Lisa" (Roundhouse, Lady Anne)
Bildet er litt gammelt, det er tatt med mobiltel. og redigert litt med dempede farger  o.l. Å kjøre utendørs gir et fantastisk lys til fotografering! Det er en av årsakene til at jeg liker denne kjøremåten så godtSmile En annen er selvsagt at det er orntlige damplokomotiver som kjørerTongue


Edited by St.Michael - 27 januar 2013 at 07:49
Back to Top
Doogledee View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 04 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 134
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Doogledee Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 januar 2013 at 00:32
Moro med fler 😊 gleder meg til bilder
mvh,

Leif
Back to Top
N-oldus View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 18 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 82
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote N-oldus Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2013 at 14:47
Hei Michael og velkommen til forumet :-)

Ser frem til å se på bilder av anlegget ditt. Ha en flott helg!
Med Vennlig Hilsen



Geir Ødegård



"Common sense isn't so common..."
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2013 at 14:28
Hei. Smile
Jeg kjører "Øvre Vang Jernbane" i min hage. Går nå inn i min 4:e sesong som livesteamer i hagen. Har tidligere mest vært bruker av http://gardenrails.myfreeforum.org/  men føler etter hvert et alt større behov av å få uttrykke meg på norsk (svorsk)  Kjenner igjen noen av dere fra tidligere, men tror jeg er nok så alene i disse trakter (Hamar) med hagejernbane..Mer litt senere, nå må jeg ta meg av barna...
Hilsener fra Michael

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,045 seconds.