MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Formidling
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Formidling

 Post Reply Post Reply
Author
LP Flåm View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 16 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 76
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LP Flåm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Formidling
    Posted: 24 januar 2013 at 18:29
Mange av oss har funnet at vår entusiasme for modelljernbane er en herlig blanding av tverrfaglig innsikt, håndtverk, geografi gjerne knyttet til lokal kultur og, ja, til tider kunst. Slik sett er vår hobby unik. Men så var det dette med formidling da. Jeg har et inntrykk av at mange synes vi er noen særinger som mekker nede i kjelleren med noe som har begrenset interesse og følgelig et alt for lite publikum. Så hva kan vi gjøre med det? Hyppige utstillinger, med god pressedekning, hjelper masse.
Kan vi også gjøre noe hjemme? Et forslag, som jeg nå gjennomfører i heimen min, er å legge en modell (Flåmsbana 1942) til stueveggen. Begrensningene er selvsagte: Færre spor, færre tog og færre bygninger, kort sagt alt som er gøy i kjelleren hvor vi har plass for å utfolde oss. Samtidig er det faglige utfordringer med tog i stua: Mye flatere bakgrunn, og kanskje enda mer vekt på det kunstneriske uttrykket Geografisk realisme må reduseres, grunnet areal og dekorasjonsverdi. Men dette er ikke et slag mot kjellerkulturen, heller et både og for å få familie og venner mer gira!
Kommentarer, inkludert slakt, imøteses!
Sporlig hilsen fra LP Flåm
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 januar 2013 at 18:46
Æ'kke no' særlig for slakt, gett.

Men når det gjelder familiens interesse for mj, må jeg nok innrømme at jeg ikke har noen reelle forhåpninger om å få de 'gira', nei. På den annen side har de tildels andre interesser som jeg ikke akter å henge meg på.
Så det jamnar vel ut seg Wink

Vi har imidlertid et veldig godt miljø i gleng mj-klubb, så jeg er i grunnen fornøyd Smile
Bjørn Egil
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 januar 2013 at 19:15

Originally posted by LP Flåm LP Flåm wrote:

[...] Jeg har et inntrykk av at mange synes vi er noen særinger som mekker nede i kjelleren med noe som har begrenset interesse [...]

Er det ikke det vi er, da?  Geek

Back to Top
LP Flåm View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 16 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 76
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LP Flåm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 januar 2013 at 19:58
Ofte er det bare flott å trekke seg tilbake og nyte hobbyen vår, men det kunne jo vært artig å inkldere flere - eller har vi det bra som vi har det?
LP
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2013 at 13:17
Jeg har hort de samme tankene LP. Og jeg innrømmer at det noen ganger sitter langt inne å fortelle folk at jeg driver med modelljernbane. Det oppfattes ofte som å leke med tog, og det er man jo for gammal til ikke sant. Allikevel så tror jeg det er langt flere som har litt interesse for tog. Jeg opplevde det selv på jobben en gang. Vi begge to svært nølende til å innrømme at vi hadde modelltog som hobby men da begge "kom ut av skapet" hadde vi mye å snakke om. Senest i går satt jeg å leste Model Railroader på jobb og en kollega så på og sa at han hadde hatt noe tog da han var liten. Skal si han sperret opp øynene da jeg viste noen bilder. Han ante ikke at ting kunne være så detaljerte og bra laget. 
For meg er hobbyen så mye mer en å kjøre et tog i ring. Det er historie, teknikk, arkitektur, fotografering, håndverk, natur og kultur. Man skal kunne litt om veldig for å kunne gjenskape virkelighet i liten skala. Det er nok noe få tenker over når man forteller at man samler tog. Så ja, det nytter å spre litt kunnskap. Smile
Back to Top
LP Flåm View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 16 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 76
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LP Flåm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2013 at 16:54
Det var gode kommentarer, Laurenz - virker som vi er på samme spor!
Beste hilsen, 
Lars Petter
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 februar 2013 at 18:27
Hei.
Jeg synes ditt tema er meget interessant og viktig. For å fortelle om mitt ståsted har jeg en skulptur utdanning og en god del utstillinger bak meg i løpet av mine 50 år. Når jeg gikk tilbake til min barndoms tog bygging skjedde noe: Det tok av fullstendig!! Først LGB (feilkjøp, men Edward og Hennie kan få det) så inn på livesteam. Og der er jeg nå, helfrelst!!
Og så tenker jeg også på hvordan andre mennesker skal få oppleve detsamme som jeg gjør, når togen tøffer rundt i hagen... Sist gang jeg hadde utstilling prøvde jeg meg med tog / modell motiv:




Jeg stillte ut mine "rusthus" både som modeller og som photoshoppade bilder... Succe?  Ikke direkt, men jeg solgte faktisk et bilde til en gammel dame. Neste utstilling jeg planlegger skal dreie seg om arkitektur i modellform, dvs. mine hus fra ØVJ (Øvre Vang Jernbane)


Edited by St.Michael - 20 februar 2013 at 21:24
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.