MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Skinneunderlag
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Skinneunderlag

 Post Reply Post Reply
Author
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Skinneunderlag
    Posted: 23 januar 2013 at 17:44
Hva bruker dere til skinneunderlag - dvs materialet som legges oppå rammeverket?
- 9 mm finèr eller mdf?
Hvordan festes skinnene til dette underlaget?
 
Back to Top
Byberg View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 07 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Byberg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 januar 2013 at 18:28
9mm finer syns jeg funker bra.

Har også prøvd med Woodland sin skum underlag oppå fineren til mitt n-anlegg, kommer nok ikke til å bruke det mer, syns det ble litt for "bevegelig" og ikke så veldig stabilt som jeg hadde håpet på.

Ellers har jeg brukt tynne spiker eller stifter til å feste h0 skinner med, dette var helt greit, men kommer nok til å fortsette å bruke Woodland sin Foam Tack Glue, denne er fantastisk, tørker raskt og ting sitter skikkelig.

Men til syvende og sist kommer det jo til det du selv syns funker for din del, men kan være greit å prøve litt av hvert kanskje :)

-Helge
Tysk forbilde H0-Skala, Digitrax Zephyr m/ Train Controller Silver http://haugerud-mj.blogspot.no/
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 januar 2013 at 20:03
Finér er bra.
Vet også at noen bruker en type fiberplate, tror TMJK har noen erfaringer der.
Oppå er det "vanlig" å bruke kork, men det finnes også en type gummimatter.
Det skal etter sigende dempe støy bedre uten at jeg har prøvd.
Skinnene kan limes fast til underlaget, så kan stiftene fjernes når limet er tørt.
Jeg bruker vannbasert gulvbeleggslim, som tynnes litt ut.
Påstanden er at det ikke blir så "hardt" som trelim, så man også der får en viss lyddemping.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 januar 2013 at 20:38
Man må først ha et bærende lag. De fleste bruker finér til dette. Tykkelsen avhenger av hvor tett understøttelsene stå. De fleste bruker vel 9 eller 12-13 mm. Sponplater er IKKE å anbefale. Selv har jeg også prøvd stående list, og det er billigere og lettere en finérplater, men er litt mer tidkrevende og krever mer oppmåling. Til gjengjeld er det lett å få til overhøyde ved å legge lista i ytterkurven litt høyere enn den andre.

Mange legger sporet rett på det bærende laget. Mange FREMO-moduler er bygget slik. Dette gir noe mer støy, men på Fremo-samlinger merkes ikke dette pga lokalenes størrelse.

Hvis man vil ha støydemping, en grei måte å få til ballastprofilet på, ved selvspikring av spor eller ved stående list som bærende lag, må man ha et mellomlag mellom det bærende og skinnene. Flere alternativer er nevnt. Selv har jeg alltid brukt 12 mm porøs plate el.l. Det går til alle formål, men sammen med 12-13 mm bærende lag av finér blir den samlede tykkelsen på 25 mm, hvilket i noen tilfeller kan bygge vel mye i høyden. Kork forekommer meg være en dyr metode, men jeg ser at det kanskje er det mest vanlige.

Festing av spor til underlag gjør jeg med snekkerlim, men da dette ikke er en fullgod festing, må det sikres med ballastering. Ved fleksibelt spor i kurver, må sporet holdes på rett plass mens limet tørker. Spiker gjennom svillene bruker jeg kun unntaksvis og gjerne bare midlertidig. Etter ballastering kan de trekkes ut. Fordelen med vannbasert snekkerlim, er at det går an å ta opp sporet senere uten at det skades (for mye). Ballasten må også limes med vannbasert tynnet lim som lar seg fjerne ved vanning.

Alt ovenstående gjelder spor uten ferdig ballast.

Bildet nedenfor viser stående-list-metoden. Mellomsjiktet er 12 mm porøs plate som er skåret ut i strimler på ca 4 cm bredde. I kurvene er disse knekket opp i ca 5 cm lenger og tredd inn i hverandre i knekk"såret" og vridd litt på slik at de følger listene, og så limt rett på listene. Dermed blir det heller ikke åpninger mellom 5 cm-lengdene, slik at ballasten ikke renner gjennom og ned på gulvet.
 
Svein S
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 januar 2013 at 09:39
mdf er lettere å jobbe med enn finèr og rører ikke på seg. Er det fare for svelling når man legger på gips, balast etc. eller noe annet siden finèr foretrekkes?
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 januar 2013 at 15:38
Når ble MDF lettere å jobbe med?
Det er kompakt, støver voldsomt, og sliter ut sagblad. I tillegg har det en høy egenvekt.
Back to Top
trulss View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 07 juli 2005
Location: Norge
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote trulss Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 januar 2013 at 16:21
Støvet fra MDF er i tillegg ikke spesielt gunstig å puste inn, og søler du vann på MDF så eser den ut. Kryssfiner er nok bedre enn MDF i de aller fleste MJ-sammenhenger.

Men vet du hva du gjør, så kan selvsagt MDF brukes. Ser at Pelle Søeborg bruker det mye, men han skjærer den nok til utendørs eller hos byggevarehuset, og bruker landskapsmetoder med lite vannsøl.

Skal du bygge noe som skal flyttes på, så ville jeg uansett ikke brukt MDF. Det er veldig mye tyngre enn kryssfiner.


Truls Slevigen
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 januar 2013 at 16:23
ok, takk. Da blir det finèr.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 januar 2013 at 16:39
Noe av det samme gjelder for sponplater som var vanlig for noen ti-år siden. Tungt, siger hvis for langt mellom understøttelsene, buler ved for mye vann på seg, og sliter voldsomt på sagbladet.
Svein S
Back to Top
jvh View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 26 oktober 2012
Status: Offline
Points: 5
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jvh Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 oktober 2013 at 20:51
Hei,
Jeg holder på å bygge opp en ringbane hvor jeg har laget rammeverket i 15 mm bjørkefinerplater som jeg har fått skåret til 12 cm lekter. Dette er skrudd sammen og limt. Som underlag for skinner har jeg brukt 12 mm bjørkefiner og kork. Prøvde også med 9 mm finer, men syns det ble litt for tynt. Som lim vil jeg absolutt anbefale å bruke akryl fugemasse, både til kork og skinner. Det herder fort og holder på kork og skinner med en gang (evt hjulpet med stift) slik at du slipper å vente på at det skal herde. Du oppnår også en god lyddemping hvis du har litt tykkelse på limet. Tror kanskje jeg ville ha lagt noe mere arbeid ned i lyddemping hvis jeg skulle ha startet på nytt. Biltema har forskjellige dempematter som bør fungere bra.
 
Lykke til
Jan
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.