MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Websider
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Websider

 Post Reply Post Reply
Author
GeirC View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 14 juli 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 250
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeirC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Websider
    Posted: 15 juli 2005 at 15:14

Hei!

Som nybegynner innen hobbyen ser jeg med stor bekymring på den dårlige kvaliteten som er på hjemmesidene til mange av de som selger produkter over nett her. Jeg har jobbet litt med web-presentasjon og salgssider, og jeg må si at det skremmer meg at kvaliteten og arbeidet bak mange av sidene, både norkse og utenlandske, er så dårlig.

Jeg bor 3 timer unna nærmeste leverandør, og er til tider avhengig av å kjøpe ting på nett. Men det er ikke enkelt. Dårlige menyer, siste oppdatering i 2003 og linker som ikke fungerer er gjengangere. En annen ting er lister over produkter med bare vare# og pris, ikke noe mer. Det finnes ingen søkefunksjoner, og ingen webshop, dvs et sikkert system der man kan betale med VISA/MC. Mange sider, spesielt i Sverige ber kunder om å oppgi kredittkortnr direkte på bestillingssiden uten å ha en kryptering. Dvs at informasjonen blir sendt som en email til butikken, og en email kan bli plukket opp av flere på veien fra brukers PC til leverandørens PC.

Men det plager meg at ikke denne bransjen har kommet lengre. Så jeg har en oppfordring til alle som selger MJ produkter over nettet: Oppdater sider, få sikker og god handel på dagsorden og tenk som en nybegynner når dere lager sidene. De pengene dere bruker på dette, vil dere tjene inn raskt gjennom økt salg gjennom internet.

Mvh

Geir C - "I"m on a roll people!"
Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juli 2005 at 15:37

Forslag til en uhøytidelig aktivitet nå sommerstid:

Hvem har best webshop?

Det er mulig å benytte en avstemmingsfunksjon til dette, som admin kan opprette. Funksjonen begrenses av maksimalt 5 alternativer, så ikke alle kan være med. Men dersom det i denne tråden foreslås 5 kandidater, kan jo de være et utgangspunkt?

Hvis vi kan holde på at en slik meningsmåling er uhøytidelig, kan vi samtidig få testet ut meningsmåleren rent teknisk. I utgangspunktet kan alle registrerte brukere stemme, og bare en gang, på ett alternativ.

Lars

(i privatmodus, fordi forslaget settes ut på egne vegne)

 



Edited by Lars Gjertsen
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juli 2005 at 15:45

Nmj annnonserte 629 fra Ofotbanen. De laget 623 i stedet, men glømte å forandre hjemmesidene.  Enden på visa ble at de fikk inn bestillinger på 629. Fordi Nmj glømte å rette opp sidene den gangen

Hobbyland på Strømmen har annonsert webshop i lenge tid( 1 år eller noe slikt) Nå har Nmj annonsert det samme i september. Og de begge deler lokaler på Strømmen.

Hva kommer først,nye websider eller B7

 

A matter of life and death
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juli 2005 at 15:50

For å svare litt for egen del, som medeier i Vestfold Modelljernbane Import;

Siden vi selger vel så mye via nett som ved direkte besøk er vi avhengig av å bruke nettet for å vise våre kunder hva vi kan levere. Vi har derfor satset på en amerikansk webshop utgave som vi syns fungerer utmerket og gir oss muligheter til å presentere både produkter, priser og bilder av produktene slik at kunden får et inntrykk av hva han kjøper
Vi forsøker etter beste evne og holde prisene på nettet oppdatert, for er de ikke det er det oss selv det går utover dersom kunden bestiller en vare til en pris vi har annonsert på nettet og prisen skulle vært høyere...

Programmet har innebygget fulle muligheter for kryptering av data for betaling med kort, men denne muligheten har vi valgt å ikke ta i bruk foreløpig. Vi har heller valgt å gi kunden et valg mellom å få tilsendt varene i oppkrav, eller å forskuddsbetale sendingen når det står klar til forsendelse fra oss. De fleste har jo i dag tilgang på nettbank eller telebank. Ved direkte besøk eller slag når vi er på messer tilbyr vi alternativt betaling via betalingsterminal.

Et annet generellt problem innen denne bransjen er jo nettopp det at det å utvikle og vedlikeholde nettsider og prislister krever utrolig mye tid, og det blir vel en avveining for hver enkelt forhandler hvor vidt kostnaden til denne tiden tjenes inn i form av et vesentlig økt salg via nettet.

Vi har liggende ute på nettet flere tusen bilder av produktene, men bare det å skulle gå inn på hver enkelt produktside og legge inn linker til disse bildene krever timer med arbeide.

Når nettsidene først er oppe og går, så er imidlertid ikke arbeidet fullt så stort, men det krever mye tid og krefter å komme i gang.
Det største arbeidet kommer da i tiden rundt februar/mars hvert år når nyheter og nye priser må regnes ut og oppdateres på tusenvis av produkter, gamle produkter som har gått ut må fjernes og nyheter og nye bilder legges inn. Dette tar tid...

Og som sagt: det skal nok et ganske stort ekstra salg til før en slik komplett weboversikt vil lønne seg for alle forhandlere her hjemme.
En skikkelig nettbutikk krever jo også ganske mye nettplass, det går jo fort med flere hundre Mb til produktbilder, og uansett om det kanskje er billig, så er ikke nettplass gratis heller

Vi er et lite firma, og har vel bare rundt regnet 5000 forskjellige varenumre og holde styr på. tenk på de største norske forhandlerene som kanskje har fem eller ti ganger så mange produkter og hvilken jobb det vil være for dem å holde en slik nettbutikk oppdatert og levende. det vil nesten kreve en egen ansatt bare det.

Selv har jeg akkurat bestilt en oppdatering av vårt nettbutikkprogram, så nå skal jeg straks laste ned og se hvilke forbedringer vi kan få til med det

Mvh

Eirik Karlsen
www.vmji.no

Back to Top
GeirC View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 14 juli 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 250
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeirC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juli 2005 at 16:54

Vel, jeg må si at jeg liker NMJ sine sider, men det mangler en storreingjøring der, som fks et Lok fra 2003 er ikke en nyeht . Savner også en skikkelig webshop. Men layout er meget bra.

Når det gjelder siden til vmji så er den oversiktelig og grei, men en smule kjedelig. Nyheter på forsiden, med bilder, samt kanskje lit bedre farger og en skikkelig layout ville gjort den bra. Med layout, mener jeg fks en ramme som er litt mer bransjepreget, samt mer grafisk arbeid, som logo og kontaktinformasjon.

Ellers så er sidene til Hobbytrain et skrekkeksempel på hvordan det ikke må gjøres. Beklager at jeg kommer med kritikk her, men den bakgrunnssangen er bare tull. Det samme gjelder det toget som raser over siden. Hele siden bærer preg av lite arbeid og dårlig oppfølging. Flash-animasjoner (toget som raser over skjermen, piler som beveger seg osv) er bare irriterende, og bør fjernes. Sett helle opp en proff side, med et som hovedbakgrunn, samt en skikkelig meny. Presanter produkter i steden for butikken på forsiden, og legg heller ved veibeskrivelse og bilder av sjappa på en egen link (info-siden).

Amundsen har en god side, men litt kjedelig. Webshoppen er meget bra. Bærer preg av at et profft firma har satt den opp.

Men mjhobby.se er en av de verste sidene jeg har sett så langt. Uoversiktlig, rotete og lite profft. Forsiden er grei nok, men sjekk linken MJ-online og dere vil se hva jeg mener. Slett arbeid. Umulig å finne frem for en ny kunde der. Et eksempel på en side der kun utvikleren vet hvordan man skal bruke den.

Mine to cent...

Geir C - "I"m on a roll people!"
Back to Top
NMJ AS View Drop Down
Kommersielle aktører
Kommersielle aktører


Joined: 06 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 27
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote NMJ AS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juli 2005 at 17:40
Originally posted by Lars Gjertsen Lars Gjertsen wrote:

Forslag til en uhøytidelig aktivitet nå sommerstid:

Hvem har best webshop?

Det er mulig å benytte en avstemmingsfunksjon til dette, som admin kan opprette. Funksjonen begrenses av maksimalt 5 alternativer, så ikke alle kan være med. Men dersom det i denne tråden foreslås 5 kandidater, kan jo de være et utgangspunkt?

Hvis vi kan holde på at en slik meningsmåling er uhøytidelig, kan vi samtidig få testet ut meningsmåleren rent teknisk. I utgangspunktet kan alle registrerte brukere stemme, og bare en gang, på ett alternativ.

Lars

(i privatmodus, fordi forslaget settes ut på egne vegne)

 

Hehe, kan vi ta denne avstemningen i September??

Vi jobber på spreng med nye websider sammen med nytt kasse og fakturerings system. Da kommer nettopp dette med sikker overføring/kryptering av kortnummer (htts://....) Webshop med lister, bilder, artikkler, av og på melding av nyhetsbrev, visning av priser med og uten moms og ett lekkert design.

Denne løsningen vil også bli mye enklere å oppdatere, slik at det til en hver tid ikke vil bli liggende igjen "grums" og modeller som for lengst har gått ut av lager eller nyheter datert for 3 år siden.

Vi er fullstendig klar over at våre nåværende sider ikke er "up to date". Men vi har lenge søkt etter løsninger som tilfredstiller våre behov, og nå har vi funnet en samarbeidspartner.

Jeg skjønner at mange butikker kvier seg for å invester i en slik løsning som dette. Det er forferdig kostbart og mye jobb som ligger bak for å få sidene opp og gå. Mj-bransjen er i tillegg bassert mer på hobby enn andre bransjer.

NB: Hadde jeg bare visst hvordan jeg lastet opp bilder, så skulle jeg lagt ut ett eksempelbilde på hvordan forsiden til vår nye side kommer til å se ut.

Knut Moe

NMJ - Norsk Modelljernbane AS
Strømsveien 102
N-2010 Strømmen

Tlf: +47 64 84 57 30
Fax: +47 64 84 57 39
E-mail: inof@nmj.no
Internet: www.nmj.no
Back to Top
GeirC View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 14 juli 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 250
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeirC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 september 2005 at 17:07
Originally posted by NMJ AS NMJ AS wrote:

Originally posted by Lars Gjertsen Lars Gjertsen wrote:

Forslag til en uhøytidelig aktivitet nå sommerstid:

Hvem har best webshop?

Det er mulig å benytte en avstemmingsfunksjon til dette, som admin kan opprette. Funksjonen begrenses av maksimalt 5 alternativer, så ikke alle kan være med. Men dersom det i denne tråden foreslås 5 kandidater, kan jo de være et utgangspunkt?

Hvis vi kan holde på at en slik meningsmåling er uhøytidelig, kan vi samtidig få testet ut meningsmåleren rent teknisk. I utgangspunktet kan alle registrerte brukere stemme, og bare en gang, på ett alternativ.

Lars

(i privatmodus, fordi forslaget settes ut på egne vegne)

 

Hehe, kan vi ta denne avstemningen i September??

Vi jobber på spreng med nye websider sammen med nytt kasse og fakturerings system. Da kommer nettopp dette med sikker overføring/kryptering av kortnummer (htts://....) Webshop med lister, bilder, artikkler, av og på melding av nyhetsbrev, visning av priser med og uten moms og ett lekkert design.

Denne løsningen vil også bli mye enklere å oppdatere, slik at det til en hver tid ikke vil bli liggende igjen "grums" og modeller som for lengst har gått ut av lager eller nyheter datert for 3 år siden.

Vi er fullstendig klar over at våre nåværende sider ikke er "up to date". Men vi har lenge søkt etter løsninger som tilfredstiller våre behov, og nå har vi funnet en samarbeidspartner.

Jeg skjønner at mange butikker kvier seg for å invester i en slik løsning som dette. Det er forferdig kostbart og mye jobb som ligger bak for å få sidene opp og gå. Mj-bransjen er i tillegg bassert mer på hobby enn andre bransjer.

NB: Hadde jeg bare visst hvordan jeg lastet opp bilder, så skulle jeg lagt ut ett eksempelbilde på hvordan forsiden til vår nye side kommer til å se ut.

Knut Moe

Hva kan man si....  Meget bra! Og da til alle dere andre forhandlere: Sett i gang og vi ønsker lykke til!

Geir C - "I"m on a roll people!"
Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 september 2005 at 20:03

Vi ser ofte nyhedspræsentationer i diverse tidsskrifter. Der er altid en henvisning til firmaets hjemmeside, som så ikke er opdateret!!! Nogen hjemmesider er konstrueret så de er uhyggeligt langsomme og andre meget lidt informative. Af og til har man flere spørgsmål end svar når man har besøgt en hjemmeside.

En dårlig eller en ikke fungerende webside, afspejler i min verden en manglende interesse for mig, som potientiel kunde. Når et firmas præsentation ikke fungerer, hvad fungerer så heller ikke? En dårlig webside er meget værre end slet ingen!

Jeg skifter kanal og henvender mig til en forhandler hvor denne præsentation fungerer efter hensigten.

Med modelbanehilsen

Dan

En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
crasyhh View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 24 januar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote crasyhh Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 september 2005 at 07:34
Originally posted by GeirC GeirC wrote:

 

 

Ellers så er sidene til Hobbytrain et skrekkeksempel på hvordan det ikke må gjøres. Beklager at jeg kommer med kritikk her, men den bakgrunnssangen er bare tull. Det samme gjelder det toget som raser over siden. Hele siden bærer preg av lite arbeid og dårlig oppfølging. Flash-animasjoner (toget som raser over skjermen, piler som beveger seg osv) er bare irriterende, og bør fjernes. Sett helle opp en proff side, med et som hovedbakgrunn, samt en skikkelig meny. Presanter produkter i steden for butikken på forsiden, og legg heller ved veibeskrivelse og bilder av sjappa på en egen link (info-siden).

 

enig ang, hobbytrains hjemmeside..det står jo ikke at de har flyttet en gang!!!!!!!!!! det kan jo ikke være særlig lurt? men ellers så er hobby train en suuuper butikk!!


Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 september 2005 at 12:39

Det er greit å ha en dårlig internettside, men den musikken gjør jo at den bare blir latterlig elendig...



Edited by Mr Bridger
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
greffern View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 172
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote greffern Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 september 2005 at 16:52
Jeg driter i butikkenes nettsidener, det må da være mulig å se på gjenstanden på disken, prøvekjøre den på en skinnestump og gjøre seg opp en mening om den er brukbar eller super uten å måtte gå på nettet! Jeg nekter å tro at nettet kan erstatte en butikk!!! Nettet er kun siste utvei for å få tak i ett drømmelok, basta.
Små irriterende bokstaver betyr bare en ting:
MVH
Jon Oskar Grefsrud
[http://www.norskmjforum.no/video/data/jog-logo.jpg">
Back to Top
ØyvindS View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 03 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØyvindS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 september 2005 at 17:19
Jeg tror nettet har kommet for å bli....
mvh Øyvind Strøm
Back to Top
crasyhh View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 24 januar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote crasyhh Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 september 2005 at 17:32
jeg mener at  nettet er et utrolig bra hjelpe middel, men det slår som sagt ikke å være i butikken...men man drar ikke til tyskland for og kjøpe en liten del som bare den butikken har, når de har nettbutikk..foreksempel..

Edited by crasyhh

Back to Top
GeirC View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 14 juli 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 250
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeirC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 september 2005 at 19:20

Jeg mener ikke at nettet skal overta for butikken, men når weben til butikken ikke er bra, da tar man heller turen til en butikk som har bra hjemmeside.

Webben er et ansikt på hvor seriøs butikken er. Hvis man ikke gjør det skikkelig, kan man holde seg til http://www.gulesider.no.

 

Geir C - "I"m on a roll people!"
Back to Top
Terje Storjord View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 344
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Terje Storjord Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 september 2005 at 23:05

Hallo Geir

Tror du gjør deg selv en bjørnetjeneste hvis du trekker konklusjonen at en dårlig hjemmeside betyr en dårlig MJ-butikk. Mine erfaringer med handel per postordre/webshop tyder nesten på det motsatte.

Det skal ganske mye datakunnskap og tar mye tid å lage en proff webshop. F.eks må butikken ha en ganske avansert og dyr kassa- og lagerstyring, med kontinuerlig oppdatering, for å kunne vise på webshopen om en vare er på lager eller ikke. Sammenkoblingen av lagersystemet, webshopen og betalingsløsninger er teknisk langtfra enkel, i hvert fall hvis man vil ha en robust løsning.

Jeg tror at den neklete MJ-butikk gjør/har gjort en ganske så nøye vurdering av hvorvidt en proff webshop lønner seg eller ikke. For de fleste er nok totalomsetningen for lav og mersalgs-potensialet for lite til at det svarer seg.

Jeg lar meg stadig forbløffe over hvor effektiv den gode, gamle telefonen er. I løpet av en tre minutters samtale får jeg jo både sjekket at det er riktig vare jeg har tenkt meg, om den er på lager eller har leveringstid, sjekket ut evt alternativer og vet når varene går i Posten.

En avstemning om hvilken hjemmeside folk liker best, det deltar jeg gjerne i. En kåring av beste webshop synes jeg ikke vi skal gjøre gjennom en avstemning. Da bør MJF heller teste webshopene jevnlig, særlig i forhold til leveringstid og fraktpriser, og bringe resultatene.

Mvh

Terje S

 

Mvh Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC MBV-Små Tog
Bilder/video Ofotbanen: www.arctictrains.com
Back to Top
GeirC View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 14 juli 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 250
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeirC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 september 2005 at 23:28

Jeg konkluderer ikke med det, da jeg vet/får vite gjennom andre kanaler at butikkene er bra. Jeg har bare hørt godord om de fleste av butikkene som har dårlige sider. Det jeg mener er at for en som ikke har dette forumet og som ikke har noen kontaktr og som sniffer i markedet, vil få et dårlig førsteinntrykk av en butikk som har en dårlig side. Jeg mener derfor at de som ikke har råd/tar seg tid til å ha en ålreit side som de kan oppdatere minst en gang i uka, bør holde seg til gule sider eller bare ha en enkel side med tlf, mail og adresse.

Jeg liker ikke slike halvveisløsninger som mange bruker. Og når jeg begynte med denne hobbyen for snart 2 mnd siden, og surfet, så falt valget på den butikken som hadde best side. Det gjør det nok for andre nybegynnere også, med mindre man kjennr noen som vet (noe jeg ikke gjorde).

Geir C - "I"m on a roll people!"
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 september 2005 at 08:10

Jeg har handlet i nettbutikker, på postordre og direkte i butikk i årevis, både i Norge og i utlandet.

Konklusjonen om rot på nettside er det samme som rot i butikken er en sammenheng jeg ikke kan støtte. - Heller tvert om! Det virker som om de butikker som har lagt mye innsats i å få til en god nettbutikk har latt dette gå på bekostning av andre ting. Jeg tror heller at jeg betaler en god del ekstra "administrasjonskostnader" som ligger skjult i prisene ved å handle i de beste nettbutikkene i forhold til de som ikke har prioritert E-handel. Tidsbruk og kostnader med å holde en nettbutikk oppdatert er nærmest uavhengig av omsetningsvolum. Følgelig må det et betydelig omsetningsvolum til før denne løsningen er effektiv og lønnsom. Jeg tviler på at noen norske MJ-nettbutikker  noen gang klarer å oppnå en slik omsetning?

Jeg har i over 10 år handlet litt hos en MJ-forhandler i Tyskland som hevder dette. Han har for kun 2 år siden skaffet seg E-mail, ellers gikk det utelukkende på brev, telefon og fax. Jeg ville tro at denne forhandleren alene (med sine 4-5 ansatte) har like stor omsetning som hele det norske MJ-markedet?

Back to Top
GeirC View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 14 juli 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 250
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeirC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 september 2005 at 10:18
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Jeg har handlet i nettbutikker, på postordre og direkte i butikk i årevis, både i Norge og i utlandet.

Konklusjonen om rot på nettside er det samme som rot i butikken er en sammenheng jeg ikke kan støtte. - Heller tvert om! Det virker som om de butikker som har lagt mye innsats i å få til en god nettbutikk har latt dette gå på bekostning av andre ting. Jeg tror heller at jeg betaler en god del ekstra "administrasjonskostnader" som ligger skjult i prisene ved å handle i de beste nettbutikkene i forhold til de som ikke har prioritert E-handel. Tidsbruk og kostnader med å holde en nettbutikk oppdatert er nærmest uavhengig av omsetningsvolum. Følgelig må det et betydelig omsetningsvolum til før denne løsningen er effektiv og lønnsom. Jeg tviler på at noen norske MJ-nettbutikker  noen gang klarer å oppnå en slik omsetning?

Jeg har i over 10 år handlet litt hos en MJ-forhandler i Tyskland som hevder dette. Han har for kun 2 år siden skaffet seg E-mail, ellers gikk det utelukkende på brev, telefon og fax. Jeg ville tro at denne forhandleren alene (med sine 4-5 ansatte) har like stor omsetning som hele det norske MJ-markedet?

Som tidligere nevnt, jeg konkluderer ikke med det. Men et godt førsteinntrykk får man hvis siden enten er enkel og oversiktelig, uten rot og tydlig tegn på at den ikke blir oppdatert. Tenk fra en nybegynners standpunkt her, uten kontakter og viten om bransjen.

Alt jeg forsøker å si er at de som ikke har kapasietet eller råd til å legge litt tid og resurser, kanskje bør droppe siden eller ha en enkel informasjonsside med tlf, adresse og mail. Ikke noe annet. SOm du selv sier, han du handler hos fikk mail først for 2 år siden. Flott, da har han en mail som man kan bruke, men det har egentlig ikke noe med saken å gjøre. Saken er at dårlige sider med utdatert info er som å sende ut 1995 katalogen til en kunde som er intresert i å begynne i denne hobbyen i 2005. Det gir et dårlig inntrykk.

NMJ har en flott side med en god webshop. Det er enkelt å handle der, og se på bilder av produktene. Forhåpentligvis kommer de til å oppdatere jevnlig. Dere må da forstå at for en nybgeynner så er dette en fordel og det gir et godt førsteinntrykk. Og da har NJM kapret kunder som velger netter før en tur til fks. Oslo, Bergen etc etc.

Det er litt som MJ generelt her i landet. All aktivitet er fokusert på storbyene. Vel, det er kunder som ikke har sin lokale MJ-forretning et steinkast unna. Og da er webben fin og ha. Snakker her av egen erfaring, og vet at andre har vært i samme båt.

Jeg, for ørtende gang, mener ikke at de som har dårlige sider, har dårlige butikker. Men som nybegynner blir man fort tiltrukket av de som har gode sider, siden man ikke /vet/ noe om butikkene. Et førstegangsinntrykk er viktig. Det får man ofte via web.

Sist oppdatert 2 Juli 2001... det ser ikke bra ut i 2005.

Geir C - "I"m on a roll people!"
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 september 2005 at 12:42

Selv om Nmj og Amundsen har finne websider så er butikken deres minst like bra.

A matter of life and death
Back to Top
GeirC View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 14 juli 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 250
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeirC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 september 2005 at 17:32
Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

Selv om Nmj og Amundsen har finne websider så er butikken deres minst like bra.

Aldri vært hos Amundsen, men NMJ har en lækker butikk og en lækker WEB. Sikker på at andre butikker er vel så bra, men det speiler isåfall ikke websidene.

Geir C - "I"m on a roll people!"
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.