MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Skinnerensvidundermiddel (No-Ox)
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Skinnerensvidundermiddel (No-Ox)

 Post Reply Post Reply
Author
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Skinnerensvidundermiddel (No-Ox)
    Posted: 20 januar 2013 at 23:13
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2013 at 00:32
Artig at du kom med den linken akkurat nå.
Jeg har ikke prøvd metoden ennå, men med 54 meter med spor i z-skala som skal legges frem mot sommeren så brukte jeg helgen på å se etter slike metoder.
Jeg leste også innlegget du linket til og bestemte meg for å prøve den metoden.
Så en liten boks er allerede bestillt.
Om et års tid skal du få høre om erfaringene LOL

Men hva er best, male skinnene før eller etterpå?
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2013 at 00:43
Kult. :)

Mal etter at du har montert, så slipper du å få maling innenfor laskene. Blir så dårlig kontakt da. :) Men mal før du legger ballasten.
Back to Top
smholt View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote smholt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2013 at 01:09
Dette så jo interessant ut. Bestilte en boks på ebay fra USA. NOK 80, inklusive frakt. Så, "I give it a try."
Link til produktet på ebay: NO-OX-ID

Edited by smholt - 21 januar 2013 at 01:11
mvh,
Svein-Martin Holt
platelayer - facebook
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2013 at 01:18
LGB har vel egentlig et tilsvarende produkt til å ha i skinnelaskene... Sikkert samme greia.
Back to Top
smholt View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote smholt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2013 at 01:41
Originally posted by Heine Pedersen Heine Pedersen wrote:

LGB har vel egentlig et tilsvarende produkt til å ha i skinnelaskene... Sikkert samme greia.

Mye mer gøy å kjøpe det på ebay
Fant en 3-4 andre ting i dag også, som jeg fikk bestilt.
mvh,
Svein-Martin Holt
platelayer - facebook
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2013 at 02:04
Jo, skinnene males etter de er lagt, men etter ballastering er planen.
Men villig til å endre oppfatning på det punktet Smile
Sviller skal også fikses litt på.
Men hva er best av å behandle skinnene med slangeoljen før eller etter maling tror dere?
Det er jo mikroskopiske mengder som skal påføres, og ikke på områder der det er malt....
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2013 at 03:56
Jeg maler skinner og sviller med samme mørkebrune farge. Synes det gir best helhetsinntrykk. og da får du dekket alt mye bedre ved å male før ballasten.


Og husk at jo mørkere brun, jo mindre virker skinnestrengene visuelt.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2013 at 08:11

I TMJK brunerer vi skinner og sporveksler FØR de monteres på anlegget. Microengineering har skinnebruneringsvæske. På Peco-vekslene bruker vi den medfølgende plasten i esken med vekselen som bruneringstrau. For fleskispor har vi måtte laget et eget trau som tar hele lengder. Litt arbeid å få det til, men det gjøres bare en gang.

Når det gjelder rekkefølgen på maling og ballastering kommer det an på hva slags bane man vil illudere. På en sidebane med lite trafikk vil ballasten få vasket bort urenhetene av regn raskere enn nedfall fra vogner, bremsestøv, olje o.l. fester seg. Da bevares fargeskillet mellom ballasten og sviller/skinner. Skinnene må i tilfelle males FØR ballastering.

På godt trafikkerte baner vil tilsmussing være større enn bortvaskingseffekten, og da vil både spor og ballast etterhvert anta tilnærmet samme farge, gjerne litt rødbrun. Det kan godt hende at man også da bør male skinner og sviller før ballastering, men man også gi alt sammen en dusj med spray av passende rødbrunt el.l. når alt er lagt på plass.

Generelt: Gå til forbildet du vil modellere og se hvordan det ser ut der. Ta masse bilder og ha de foran deg under modellbyggingen.

Vi da ha



Edited by ses - 21 januar 2013 at 08:13
Svein S
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2013 at 12:57
Veldig enig med deg i det du skriver her Svein, men Eirik snakker om Z-skala, og da ville jeg aldri gått for noe annet enn mørkebrune skinnestrenger da disse er veldig overdimensjonerte. Og jo mer enhetlig farge på skinner, sviller og ballast jo bedre illusjon.

Her er et eksempel på det motsatte. For lyse skinner som skiller seg ut fra resten av sporet med avvikende farge i forhold til sviller og ballast: http://mediencms.maerklin.de/media.php/de/pdfs/Wuerttemberg_in_Z-Teil1.pdf

Slik gjør jeg det:


Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2013 at 13:32

Mulig du har misforstått meg litt, for jeg ikke ment at man ikke skulle farge skinnene. Det bør man og absolutt i en mørk farge, uansett hva man så gjør med farging av ballasten. Hvis man sprayer over ballast og skinner i ett, så bør det være et tynt sjikt slik at ikke de mørke skinnene ikke lysner i særlig grad. 

Helt enig i at skinnefargene på den tilviste siden var alt for lys. 

Svein S
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2013 at 13:36
Leste nok litt for fort, Svein. Trodde du mente at også skinnene kunne være rødbrune. Ser nå at det var ballasten du snakket om.
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 januar 2013 at 00:56
Her tror jeg det er flere misforståelser om dette er svar på det jeg luftet..
Opprinnelig dreier tråden seg om denne skinnebehandlingen, og jeg lurte enkelt og greit på om noen ser for seg om maling eller denne gørra bør på først?
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 januar 2013 at 01:56
Hvis den "gørra" sitter så godt som det kan høres ut, så er det sikkert lurt å ha den på før du maler. Er det derimot sjans for at den kan forsvinne når du renser skinnetoppene for maling er det best å vente. Men dette vet nok guruene i USA som har holdt på med dette i mange år.
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 januar 2013 at 07:49

Kanskje greit å ha "bruksanvisningen" for hånden slik at man skjønner hva man bør gjøre. Hvis man følger alle punktene skulle dette virke bra. Smile

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

All contaminants such as plaster, glue, or oil, should be removed prior to No-Ox application. The steps below are all VERY important and none should be skipped.

  1. Use a mild abrasive such as fine sandpaper or a brite boy on all rails to remove any oxidation.
  2. Wipe all rails with a rag and alcohol to remove any dirt and fine particles.
  3. Vacuum all rails to ensure cleanliness.
  4. Put very thin smears on your finger and rub it on your rails. The total amount of NO-OX-ID “A SPECIAL” that should be applied to 500’ of N scale track is about ¼ teaspoon. If you can SEE No-Ox on rails, you are putting TOO MUCH on! DO NOT APPLY MORE!
  5. Run all your locomotives, EXCEPT ONES WITH TRACTION TIRES, (no rolling stock yet) over all of your track for at least 2 hours. You may notice some wheel slippage and skipping, (DO NOT PANIC) this ensures that all wheels get treated with No-Ox.
  6. Remove all locomotives from track and wipe all rails with a clean rag to remove any excess product. Don’t scrub, just rub.
  7. Wait 24 hours.
  8. Wipe rails again. Rag will be black.
  9. For locos with traction tires, turn them upside down, connect track power so that wheels turn. Put a small dab of No-Ox on a Q-tip and apply to all wheels that DON’T have traction tires. While wheels are still turning, use a clean Q-tip to remove any excess No-Ox.
  10. Run trains and forget about cleaning your track except for occasional light vacuuming.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

For meg ser det ut som man må gjøre seg ferdig med landskap, ballastering, maling, smussing av sporet FØR man har No-Ox på skinnene. Siden det bare er skinnetopp som egentlig er i kontakt med hjulene på loket, så er det vel bare her man skal smøre på No-Ox.

Jeg ville vel uansett ikke brukt sandpapir for å gjøre ren skinnene. En vanlig pussekloss, en trebit eller en bit huntonitt pleier å virke bra ved tradisjonell pussing av skinnene.




hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 januar 2013 at 09:28
Ja, at man skal følge "oppskrifta" vil jeg mene er rimelig.
Ettersom han som har skrevet den ikke har malte skinner, så inngår ikke dette punktet.
Jeg vil også tro at maling skal på før behandlingen, ettersom jeg ikke kan se at stoffet kan virke som malingsløser. Heften vil jeg også tro er best før dette veldig tynne laget med "fett".
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 januar 2013 at 14:03
På MRH-forumet er det en egen tråd om No-Ox. Den kan kanskje være nyttig å se igjennom.
Et søk på dette forumet gir flere sider.
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 januar 2013 at 19:04

Originally posted by Heine Pedersen Heine Pedersen wrote:

Jeg maler skinner og sviller med samme mørkebrune farge. [...]

Hva slags mørkebrun farge bruker dere helst til skinner og sviller? Humbrol hadde tidligere en emaljelakk kalt "Track Colour" (nr. 173), men denne har visst vært utgått en stund. Jeg ser noen bruker Humbrol 62 til skinnestrengene, men den virker for orange for et mye brukt spor, og passer heller ikke til sviller. Hva med Humbrol 113 ("Matt Rust")?

Finnes det vannbasert maling som duger, eller sitter det for dårlig på skinnestrengene?

Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 januar 2013 at 19:37
Jeg har brukt akrylmaling fra f.eks Clas Ohlson. Kjøpte vel faktisk mine hos en lokal fargehandel. Akrylmalingen er veldig lett å tørke av skinnetoppene. Bruker den som heter mørk brun. Til ballasten som jeg forhåndsfarger har jeg brukt en litt lysere brun.

 
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 januar 2013 at 20:22
Jeg bruker en akrylmaling som sitter fint.
Fargekode aner jeg, de ble kjøpt sammen med et verktøy for å male skinnesider.
En mørk til hovedlinjer, og en rustfarget til lite brukte spor.
http://www.joesmodeltrains.com/Z_&_%20N_Scale_Track.htm
På sviller har jeg brukt airbrushfarge fra Vallejo, 71.029 Dark earth, noen ganger iblandet litt svart.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.