MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Valg av H0 skinnesystem?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Valg av H0 skinnesystem?

 Post Reply Post Reply
Author
Jan-Kristian View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 17 januar 2013
Status: Offline
Points: 38
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jan-Kristian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Valg av H0 skinnesystem?
    Posted: 17 januar 2013 at 13:52
Hei forum.

Jeg holder opprinnelig på med analog N-skala, men ønsker nå å lage et digitalt anlegg i H0 normalspor og kjøre Norskt. Er det noen som kan komme med anbefalinger til digitale systemer samt valg av skinner? Det blir nok likestrøm som kommer til å gjelde. Har vurdert Roco geoline, men er litt skeptisk til realismen. Hvordan er det å ballastere disse? Bør det kanskje velges f.eks Peco skinner istedet for?
Tar gjerne i mot tips
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2013 at 20:21
Velkommen!

Det er ikke meningen å være avvisende, men siden det ganske nylig gikk en diskusjonstråd her på forumet om digitalsystem, vil jeg anbefale deg å søke den opp Smile

Andre må komme med erfaringene ang. ballastering av DC-skinner Wink
Bjørn Egil
Back to Top
Jan-Kristian View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 17 januar 2013
Status: Offline
Points: 38
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jan-Kristian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2013 at 21:56
Burde sjekket andre tråder først enig i detAngry (se vekk fra mitt spørsmål om digitalt system)
Derimot skinnevalg så syns jeg Peco code 75 ser ut som et godt alternativ. Tillig Code 83 har jeg også oppfattet som et godt alternativ. Kan disse være gode alternativer i forhold til Norsk forbilde, eller er det andre gode alternativer som anbefales?
 
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2013 at 23:16
Ballastere geoline blir det samme som å ballastere Märklin C-skinner (som du har sett på Lions-anlegget). Det kan bli veldig bra, men jeg ser ikke noe poeng i å bruke penger på slike ferdige skinner for en som er komfortabel med fleksible skinner og legging av disse. Da er du mye mer fri til å skape din egen geometri. Hva som er best av Peco, Tillig eller andre må andre svare på. Smile

Mvh Heine
Back to Top
Jan-Kristian View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 17 januar 2013
Status: Offline
Points: 38
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jan-Kristian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2013 at 23:55
Takk for svarWink
 
Har forsåvidt slått fra meg geoline, spesielt med tanke på geometrien som du beskriver Heine.
Ballasteringen er forøvrig knall bra på Lions anlegget og det stemmer jo det at det faktisk var slike skinner som dere benyttet. (liten forglemmelse bare).
Uansett så har jeg trolig forstått det slik at det er flere gode alternativer ved valg av skinner tilpasset Norsk forbilde.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2013 at 00:21
Peco code 75 er et greit valg. Men Pecos veksler er ikke særlig like norsk forbilde rudnt der tungene ender og stillsvilla ligger. Det går det imidlertid an å fikse på ganske enkelt dersom man ikke bruker PEcos egne pensemotorer, men Tortoise el.l. Da kan man fjerne svillene på hver side av stillsvilla og erstatte de med et par lange sviller etter norsk standard. Bildet nedenfor viser hvordan vi har gjort det på TMJK-anlegget.


Svein S
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,031 seconds.