MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Lok uten kontakt med fører
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Lok uten kontakt med fører

 Post Reply Post Reply
Author
Toko View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 02 april 2005
Status: Offline
Points: 32
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Toko Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Lok uten kontakt med fører
    Posted: 15 januar 2013 at 18:47
Jeg har problem med noen lok jeg mister kontakt med når jeg kjører. Jeg starter de og de kjører en stund. Når jeg skal endre hastighet så reagerer de ikke, for så å reagere etter en stund. Det er ingen ting som tyder på dårlig kontakt med spor for lysene lyser konstant.

Hvis de ikke reagerer i det hele tatt og jeg må stoppe med nødstopp. Når jeg da starter opp igjen er de ok igjen og kan øke farten som normalt igjen. Men problemet kommer ganske raskt igjen.

Jeg har endel lok men av en eller annen grunn er det er utpreget dieselproblem så langt. Tre stk Heljan Di.3 samt en Hobby-Trade Di 4 sliter med dette. 

Første gang jeg fikk dette problemet prøvde jeg å resette dekoderen til fabrikkinstillinger. Men det hjalp ikke lenge.

Alle lokene har Lenz dekodere. Bruker også Lenz digitalstyring.

Noen som har vært borti noe lignende?

Tore
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2013 at 19:18
Selv om lysene ikke blunker, kan du ha kontaktproblem.
Sentralen sender ut en melding hver gang det er en endring fra kjørekontrollen. Mister du deler av denne meldingen, så reagerer ikke loket.
Heljan Di3 og HT Di4 er ikke kjent for å ha det beste strømopptaket.
 
Det er også mulig å påvirke en syklisk repetisjon av meldingene fra sentralen.
Dette gjøres med F1 som settes til 3 og da har man videre tilgang til grupper av F-funksjoner.
Dette står å lese i bruksanvisningen for LZ/LZV100 V.3.6 Kap.2.6
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2013 at 23:12
Hei
Flytt dekoderen i et problemlok til et lok uten problem.
Du vil da finne ut om problemet følger lok eller dekoder.
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,031 seconds.