MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Programvare til planlegging av bane
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Programvare til planlegging av bane

 Post Reply Post Reply
Author
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Programvare til planlegging av bane
    Posted: 13 januar 2013 at 09:40
Hvilken programvare bruker dere for planlegging av bane? Jeg har lastet ned AnyRail, men for videre bruk må jeg oppdatere til betalversjonen.
Er det andre program som anbefales?
 
Marius
Back to Top
perdyv View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 10 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote perdyv Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 januar 2013 at 10:40
Du kan prøve XtrkCad. Det er gratis og finnes til flere platformer.
 
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 januar 2013 at 11:03
Ikke for å være flåsete i forhold til spørsmålet, men passer og linjal er faktisk et utmerket alternativ til elektroniske varianter, særlig i en tidlig fase av anleggsplanleggingen.
Svein S
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 januar 2013 at 11:42

Jeg bruker WinTrack. Finnes både i engelsk og tysk versjon. Har et bra utvalg i skinnemerker og -typer, kontaktledning, Faller Car-system, m.m.

WinTrack har også en bra 3D-visning med bygninger og landskap.


Men som Svein skriver hjelpe det å bruke papir og blyant før man setter seg til ved PC'en. Et ruteark som viser størrelse på rommet som anlegget skal fylle, og ikke minst å finne ut om det er plass til å bevege seg mellom seksjonene på anlegget. Jeg har sett mange skisser her på forumet hvor selv den slankeste modellbygger ville få problem med å gå langs anlegget sitt. 

Wink

hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 januar 2013 at 17:08
Takk for forslag. Det er enklere for meg å bruke pc enn å skrive og tegne for hånd. Greit å ha et utkast elektronisk så jeg kan poste det og få innspill her.
Back to Top
smholt View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote smholt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 januar 2013 at 19:33
Jeg har brukt 3rdPlanit i mange år og er svært fornøyd med mulighetene dette programmet gir.

Edited by smholt - 13 januar 2013 at 19:33
mvh,
Svein-Martin Holt
platelayer - facebook
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 januar 2013 at 20:11
Jeg sitter selv med Xtrackcad foran meg nå. Jeg har prøvd jeg noen andre før jeg bestemte meg for å bruke den. Den er veldig glad i flextrack, akkurat som meg og så er den gratis.
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 januar 2013 at 20:54
Jeg har også brukt 3rdPlanIt i mange år, senest idag da jeg "flyttet" halvle kjelleren noen meter på tegningen. Markerte alt som gruppe. Hjelper med bra grafikk-kort da.
Alle programmene har en nokså bratt læringskurve. Men jeg tror man lærer mest ved å hive seg utpå og prøve seg ut.
Dog er jeg enig med Svein. Papir og blyant funker også bra.
Fortsatt lager jeg mange skisser med det, men fintegningeng gjør jeg i 3rdPlanIt som er mer nøyaktig, og jeg kan skrive ut i mange målestokker inkl 1:1.
3rdPlanIt har også muligheten til å vise tegningene i 3D, så det er letter å danne seg et bilde av hvordan anlegget kan se ut. Du kan til og med kjøre tog på tegingene.
3D kan gjøres helt enkelt underveis, som kun å vise skinnene, eller man kan legge inn avanser eller enkelt landskap. Du kan se en 3D versjon av mitt anlegget på min (inaktivet) blogg på Norsk MJ-forum.
Det tog en del tid en sommer med dårlig vær og formen ikke på topp. Men det morsomme er at det arbeidet jeg gjorde den gangen, fortsatt er basis i nye versjoner av tegningene i dag.

En liten advarsel:
Dette kan bli en hobby i hobbyien, og da får du ikke bygget mye anlegg i den virkelige verden. Wink
Men nå har sporplanlegging og drømming alltid vær en viktig del av hobbyien for meg. Smile
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
Simplex View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 04 august 2015
Status: Offline
Points: 4
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Simplex Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 august 2015 at 22:19
Programvare for Android/iPad?
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.