MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Gratis AutoCAD? Ja!
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Gratis AutoCAD? Ja!

 Post Reply Post Reply
Author
LittleW View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 07 november 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LittleW Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Gratis AutoCAD? Ja!
    Posted: 11 januar 2013 at 22:57
Jeg har ved jevne mellomrom leita etter billige DAK-programmer på Internett. Jeg ble overrasket, og kunne nesten ikke tro det, da jeg fant et profesjonelt verktøy/program. -GRATIS!
 
Når man planlegger modelljernbaneanlegg (eller MJ-moduler) er det avgjørende i både "utviklingsfasen" og for resultatet om man har tegnet/skisset opp hva man skal bygge. Dessuten har man da noe å presentere for andre MJ-folk, som igjen kan gi bedre innspill og synspunkter på ditt prosjekt
 
Hvis man bygger modul(er) som skal benyttes på FREMO-treff så må man også levere en korrekt tegning i DWG-format til arrangøren.
 
Mange gjør fortsatt tegnearbeidet - og utregninger/beregninger - for hånd, men de fleste benytter et tegneprogram på den ene eller andre måten. Selv er jeg utdannet teknisk tegner og har god kjennskap til Autocad fra Autodesk. Derfor har jeg også ønsket å bruke det programmet i hobby-sammenheng. Problemet er at dette koster vanvittig mye. (Man kan få et vanvittig fett lokomotiv for det samme beløpet.) Til nå har jeg (lovlig!) lånt programvare (inkl. lisens) fra mine arbeidsgivere og kollegaer opp gjennom årene, men nå er Autocad tilgjengelig for alle. -GRATIS!
 
Trenden er at alle programmer skal "ut i skyen". -Altså være tilgjengelig via en nettleser. I den forbindelse har Autodesk tilgjengeliggjort Autocad som Web App. Det betyr at du kun trenger å registrere deg som bruker, logge inn og starte å tegne! Jeg har ikke brukt det mye ennå, men så langt har jeg likevel brukt til dels avanserte kommandoer, NESTEN som om programmet er installert lokalt.
 
Tegningen(e) kan lastes ned lokalt til din PC som DWG, PDF, JPG, PNG og flere andre filformater.
 
Produkter kaller de AutoCAD WS og det finner du her: https://www.autocadws.com
 
For å lese DWG-filer lokalt på din maskin; anbefaler jeg Autodesk Trueview 2013. Det installeres lokal og du kan dermed "dobbelklikke" på tegningene for å raskt se på de. -Også når du ikke er tilkoblet Internett. Autodesk Trueview 2013 bør du laste ned herfra: http://usa.autodesk.com/adsk/servlet/pc/item?siteID=123112&id=9078813
 
Star Kun et lite tips i fra meg!
ps! Jeg tipper Autodesk ikke vil gi ut dette gratis for alltid, så benytt sjansen så lenge det varer.
 
Raymond Willy
#FREMO #Sporbygger #Lyssignaler
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2013 at 23:27
Kan da ikke la være å nevne at du også får Solid Edge 2D gratis fra Siemens:
http://www.plm.automation.siemens.com/en_us/products/velocity/solidedge/free2d/index.shtml
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2013 at 23:50
Brukerspørsmål Autocad:
Jeg har registrert meg og får tilgang og alt. Ser at du kan lage 3D-tegninger. Det finnes et par eksempler der. Men hvordan kan jeg rotere en 3D-tegning? Klarer ikke å finne noen kontroller for det og husker ikke lengre hvordan jeg gjorde det i "normale" Autocad
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2013 at 00:19
Det finnes flere gode gratis 2D dak-programmer for pc-bruk. Den beste er etter min mening DraftSight fra Dassault Systemes.

link for info
og kan lastes ned
her

Er slik AutoCad var for noen utgaver siden og adskillig lettere på foten for pc'en.

Nå er ikke AutoCad upreget 3D program etter min erfaring. Det finnes noen gratis 3D-program der ute men med for mange begrensninger. Det finnes imidlertid noen gode 3D programmer som kan fåes for noen hundrelapper og som ikke har for bratt lærekurve. ViaCad 2D/3D er rimelig og godt med gode utvekslingsformater. Finnes i standardutgave til 99 og pro-utgave til 189 daler. Info her. Prøveutgave kan lastes ned her

Husk at det er viktig at man kan utveksle tegningen i filformater dwg og dxf for 2D og for 3D formater i feks acis, Parasolid ellers er man like langt. Det er også bra om man kan eksportere i grafikkformater til Corel feks.

2Dprogrammet fra Solid Edge kan ikke utveksle dwg/dxf når jeg testet det for en stund tilbake. Man blir låst i SolidEdge formatet. Ikke ønskelig om man skal utveksle for mater.

Om man ønsker å prøve seg på 3D printing er et must å kunne lagre i stl formatet.

Selv bruker jeg pro-programmer som ikke bare har høy pris og mange muligheter, men også har bratt lærekurve. Ikke akkurat det man ønsker for å gjøre noen få tegninger i mj.

Lagt til.
Et lite tips. For noen programmer finnes mulighten til anskaffe høykvlitetsprogrammer til hobby-pris dvs ofte ca 10-25% av fullpris. Går man på skole med noe relasjon til cad eller er av alder 60+ så finnes også rimelig løsninger.

Terje


Edited by TeVe - 12 januar 2013 at 00:32
Terje V.
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2013 at 00:26
Solid Edge 2D kan nå eksportere til .dgn, .dwg eller .dxf
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 november 2017 at 08:42
Noen som har en oppdatering på disse? Er de bra nok og enkle å tegne i?
Finnes det andre som kan anbefale brukbare 3D-program til en fornuftig pris?

Er f.eks Autocad Fusion 3D ($300 i året) et greit program å bruke til å tegne deler?

Hva er gode og dårlige sider med Google Sketchup, og er det verdt å oppgradere til Pro for $695?

Blender? Solid Works? Maya?
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 november 2017 at 11:35
Jeg bruker - to gratisprogrammer  :

tinkercad.com, for enkle ting :

+ Lav startterskel - mange youtube tutorials - du er i gang på 15 minutter.
+ web basert - ingen installasjon
+ kan importere objekter fra andre verktøy (f.eks. parameteriserte tannhjul)
+ eksportere til 3d-print med STI og OBJ  2-d laser med SVG.
+ kan publisere, og gjenbruke det andre har laget (man velger selv hva man vil publisere)

- usikker på hva som skjer med tegningene mine hvis tjenesten blir borte
- Må bruke andre verktøy for avanserte former (dobbelkromme flater ?) ?

blender - ser jeg som et verktøy hvor man kan dra, og strekke på objektene - mere frihåndstegning.  Høyere terskel, har ikke prøvd det selv - så jeg outsourcer arbeidet her - til en som jobber med grafisk design.  Tror det er noen timers terskel for å komme igang - men imponert over hvor enkel ting er når jeg ser på de som bruker det.
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 november 2017 at 13:27
Jeg er ny i gamet her. Er oppløsningen bra med ST1-filene fra tinkercad.com?
Fikk inntrykk av at dette er noe barn bruker når de lærer seg 3D.

Har sett en del dårlige 3D-print hvor f.eks runde former er hakkete. Noen utskrifter fra samme printer ser bra ut. Har fått tips om at det er originalene som ikke er bra nok. Sketchup har et "smooth"-verktøy som jevner ut flatene.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
el18 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 08 oktober 2008
Location: Switzerland
Status: Offline
Points: 65
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote el18 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 november 2017 at 23:14
Jeg kan anbefale Autodesk Inventor. Er enkelt og hvis du gjør alt riktig, får du den gratis også. Jeg har hele tida gratis student versjonen selv om jeg ikke er student siden 2012.
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 november 2017 at 00:18
Ja Tinkercad er for nybegynnere.

Minimum snap grid er 0.1 mm, men du kan tegne med hundredels milimetere.  Tror ikke du finner 3d-printere med høyere oppløsning til en overkommelig pris.

Make perfectly round cylinder in Tinkercad :

https://www.youtube.com/watch?v=8hqqW9uR_Dc


Edited by programmeringssporet - 24 november 2017 at 00:23
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.