MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hjelp ang. sporveksel
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hjelp ang. sporveksel

 Post Reply Post Reply
Author
pr164 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 22 februar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 16
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote pr164 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hjelp ang. sporveksel
    Posted: 08 januar 2013 at 20:40
Hei
Har gått rundt med planer for en modelljernbane på loftet en liten stund nå, (Ca. 15 år..) og har endelig kommet så langt at jeg har lagt noen skinner. Det er en tradisjonell rundbane som følger veggen rundt rommet, ca 4 x 3 meter, med to krysningsstasjoner. Og da kommer vi til saken: Toget rusler pent & pyntelig rundt rommet, men dersom jeg legger om EN sporveksel er det bom stopp, dvs. at tog fra "nord" kunne kjørt i spor 1 og tog fra "syd" i spor 2. Det er Peco elektrofrog veksler det er snakk om og anlegget kan kjøres både digitalt og analogt. Noen som kan forklare hvorfor det er slik, og hva jeg må gjøre?
På forhånd tusen takk.
Mvh. Steinar Johnsen
Steinar
Back to Top
LittleW View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 07 november 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LittleW Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2013 at 20:49
Har du kontroll på polariteten? Ref.: http://www.peco-uk.com/imageselector/Files/Instruction%20sheets/Code%2083%20Electrofrog%20A4%20Eng.pdf 
 
For det sier bom stopp FØR toget kjører over, eller..? Håper noen andre kan svare deg bedre enn meg.
Raymond Willy
#FREMO #Sporbygger #Lyssignaler
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 januar 2013 at 08:05
Peco Electrofrog må ha isolerlasker på de to skinnene som kommer ut fra skinnekrysset, ellers blir det kortslutning. Det betyr også at begge sporene videre fra vekselen må ha egen strømmating, du kan ikke mate de gjennom vekselen. Unntaket her er buttspor, som da blir strømløst når vekselen er lagt den andre veien.
 
Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
pr164 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 22 februar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 16
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote pr164 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 januar 2013 at 20:02
Kjempegreier, takk for forklaringene! Da ordner det seg sikkert.
Steinar
Steinar
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.