MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hjuloppheng i modell
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hjuloppheng i modell

 Post Reply Post Reply
Author
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hjuloppheng i modell
    Posted: 06 januar 2013 at 22:01

Jeg driver og tegner på en vogn fra Nesttun Os banen, og hjuloppheng er en stor utfordring. Jeg vet jo hvordan dette er gjort i virkelighetne, nemlig bladfjær. Men og gjøre som Danske Erik olsen og lage fungerende bladfjær i 1:45 er jeg ikke klar for. Men skull ikke fourundre dere om det kommer! Du må jo på et eller annet vis sørge for at alle 4 hjulene er i kontakt med skinnegangen sammtidig. 

Så spørsmålet er, hvordan gjør folk dette i modell? Er akselingene montert rett på hjulgaffelen? har man i det hele tatt noen form for fjæret oppheng?


Vogntegning per dags dato:



Det beste bilde av vogna:


[



Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 595
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2013 at 22:16
Enklest er å gjøre er å la akslene være fast i gaflene og så la en gaffel være stiv og den andre vippbar. Du vil da få et såkalt trepunktsoppheng som sikrer at alle hjul har kontakt med skinnene.
Terje V.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,031 seconds.