MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - marklin hobby 2905
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

marklin hobby 2905

 Post Reply Post Reply
Author
formula90 View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 14 juni 2012
Location: Rana
Status: Offline
Points: 18
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote formula90 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: marklin hobby 2905
    Posted: 01 januar 2013 at 18:41
Hei, fikk skaffet meg dette startsette, bare så jeg har noe for å komme igang med, men tenker meg at det kan være ganske gammelt? blir jo ikke å bruke skinnen som flger med siden jeg skal ha flex skinner, loke som følger med har en skinne i midten? regner med det ahr med strøm å gjøre? trodde togene fikk strøm gjennom hjulene? 

heter marklin hobby 2905

noen som kan fortelle meg noe om det? kan loke brukes i moderne tid?
beginner ; )
Back to Top
hsa77 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 desember 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote hsa77 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 januar 2013 at 19:58
"Skinnen" i midten av loket kalles en slepesko og har som du ganske riktig antar noe med strøm å gjøre! Märklin har nemlig et eget skinne-system hvor små punkt-kontakter midt mellom skinnene utgjør den ene lederen og begge skinnene den andre. Dette systemet kalles også 3-skinne eller AC. Det som er svært viktig å merke seg er at det finnes et annet strømsystem hvor hver enkelt skinne er koblet til hver sin leder - dette kalles gjerne 2-skinne eller DC. Disse systemene er IKKE kompatible! Dersom du velger Märklin sitt system må du kjøpe materiell tilpasset dette, dersom du velger 2-skinne må du kjøpe materiell som er tilpasset det systemet. Dette er kanskje det viktigste valget du gjør når du skal starte med denne flotte hobbyen - det er svært vanskelig (og ikke minst dyrt) å ombestemme seg! Derfor vil du sikkert ganske snart få oppleve at en diskusjon om hva som er best av 2-skinne og 3-skinne system fort kan bli en ganske hissig og følelsesladetet debatt!!!

Kan så dette loket brukes i moderne tid? Ja, dersom det fortsatt virker, kan det jo fortsatt brukes. Men dette loket er nok analogt - det vil si at dersom du ønsker å kjøre flere tog på samme bane må du seksjonere banen i flere elektrisk isolerte seksjoner. Nyere lok er digitale - det vil si at flere lok kan styres uavhengig av hverandre på samme bane. Dersom du skal starte med mj fra scratch vil jeg anbefale deg å kjøpe et digitalt startsett - da får du alt du trenger i en pakke. Så må du bare bestemme deg for om du går for Märklin-system eller et av de andre.

Uansett, lykke til!!! Smile
Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro
Back to Top
formula90 View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 14 juni 2012
Location: Rana
Status: Offline
Points: 18
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote formula90 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 januar 2013 at 20:47
Såpass! å ha flere seksjoner virker litt tungvindt ut,  tror jeg må gå for digitalt ja.. 2 eller 3 skinne? hmmm, tror jeg må lese meg litt fram på det, selges det like mange tog som er AC som DC da?

Takk for veldig bra svar!
beginner ; )
Back to Top
Småen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Småen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 januar 2013 at 21:23
Hei.
Jeg startet med 3-skinne, men gikk over til 2-skinne, og angrer ikke på dette.
Billigere, ser bedre ut (skinnene), (litt) mer utvalg og er mer vaneligt.

Du får bedre strømopptak med 3-skinne, men synes selv and den tredje "skinnen" er veldig stygg.
Back to Top
hamoell View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 10 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hamoell Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 januar 2013 at 21:29
Man kan skaffe som regel alle lok i både AC og DC. Dette gjeldeyr ikke for NMJ sine Superline modeller, disse kommer bare i DC
Back to Top
hsa77 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 desember 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hsa77 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 januar 2013 at 21:31
2-skinne systemet er nok mest utbredt, men Märklin er jo en gigant som har levert kvalitet i "alle" år. Mange produsenter lager lok i versjoner både for 2-skinne og 3-skinne system - så det skal være mulig å få tak i det meste uansett hvilket system du går for.

Dette er som å prøve å si hva som er best av  Android eller Iphone, Mac eller PC - debatten har lett for å ta av - her er det mye følelser. Du kan f.eks ta en titt på denne tråden: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6067&PN=1&title=verv-meg-som-acutver

Lykke til med valget! Tongue
Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro
Back to Top
Småen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Småen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 januar 2013 at 23:15
Originally posted by hsa77 hsa77 wrote:

Dette er som å prøve å si hva som er best av  Android eller Iphone, Mac eller PC - debatten har lett for å ta av - her er det mye følelser. Du kan f.eks ta en titt på denne tråden: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6067&PN=1&title=verv-meg-som-acutver

Lykke til med valget! Tongue

Det er jo selvsagt Android og PC som er tingen Smile
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2013 at 00:02
Apropos å bytte system, så tilhører jeg dem har byttet både mellom 3-skinne og 2-skinne (betegnelsene AC vs DC er avleggs skille etter at vi fikk digitaldrift, da digitaldrift er en slags AC, uansett 2R eller 3R, og mellom PC og Mac - og som ikke har faset ut helt det jeg byttet fra. Hver til sitt bruk.

Temaet "hva som er best" kan ikke svares på generelt. Det spørs hva man for egen del vil legge vekt på som viktigst. Hva som er viktigst kan også endre seg over tid, fordi dette er hobby mange utvikler seg i over årene. Det har så mange aspekter man kan fordype seg i, eller fatte særskilt interesse for, at variasjonene er mangfoldige. Derfor kan dette også være en hobby for livet.

Et par lenker til hvor jeg har skrevet mer om dette:
2-skinne eller 3-skinnesystemet? Fordeler og ulemper ved de to systemene.
Finn deg selv som MJ-er
Svein S
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2013 at 18:02

Originally posted by hsa77 hsa77 wrote:

[...] Dersom du velger Märklin sitt system må du kjøpe materiell tilpasset dette, dersom du velger 2-skinne må du kjøpe materiell som er tilpasset det systemet. Dette er kanskje det viktigste valget du gjør når du skal starte med denne flotte hobbyen - det er svært vanskelig (og ikke minst dyrt) å ombestemme seg! [...]

Nå vel, kanskje det nest viktigste, men ikke det viktigste.

Et enda viktigere valg er hvilken skala du skal benytte. Valget mellom 2-skinne ("DC") og 3-skinne ("AC") er først relevant når man har bestemt seg for H0. Har man dårlig plass, bør man vurdere om man heller skal satse på en av de mindre skalaene (N, Z og evt. TT). Et problem her er mangelen på norske modeller. Har man et digert ledig rom og mye penger, kan man i stedet vurdere 0- eller 1-skala, og har man stor nok hage og mye penger, kan man vurdere G-skala/LGB...

Ønsker man å bytte mellom 2- og 3-skinne i H0, kan man i det minste gjenbruke vognene (evt. med bytte av hjulsett), og de fleste 2-skinnelok er det relativt overkommelig å konvertere til 3-skinne. (Konvertering av 3-skinnelok til 2-skinne er dessverre ofte mye vanskeligere.)

Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2013 at 18:13
600 produsenter til DC systemet og 1 til AC systemet. Men flere lager også AC modeller, feks Roco selv om dette i utgangspunktet er DC modeller. Og ikke alle AC modeller fra andre produsenter som går på AC systemet hvis man ser bort fra Marklin.
Kjører man norsk vill jeg brukte DC. Kjører man feks tysk eller ikke noe speielt forbilde. Spiller det ikke så stor rolle hva man velger. Så samt man ikke vil være med feks på Fremo

Edited by Wickerman - 02 januar 2013 at 18:14
A matter of life and death
Back to Top
hsa77 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 desember 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hsa77 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2013 at 18:35
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Originally posted by hsa77 hsa77 wrote:

[...] Dersom du velger Märklin sitt system må du kjøpe materiell tilpasset dette, dersom du velger 2-skinne må du kjøpe materiell som er tilpasset det systemet. Dette er kanskje det viktigste valget du gjør når du skal starte med denne flotte hobbyen - det er svært vanskelig (og ikke minst dyrt) å ombestemme seg! [...]

Nå vel, kanskje det nest viktigste, men ikke det viktigste.

Et enda viktigere valg er hvilken skala du skal benytte. Valget mellom 2-skinne ("DC") og 3-skinne ("AC") er først relevant når man har bestemt seg for H0. Har man dårlig plass, bør man vurdere om man heller skal satse på en av de mindre skalaene (N, Z og evt. TT). Et problem her er mangelen på norske modeller. Har man et digert ledig rom og mye penger, kan man i stedet vurdere 0- eller 1-skala, og har man stor nok hage og mye penger, kan man vurdere G-skala/LGB...

Du har selvsagt helt rett i at man først må bestemme seg for skala - jeg antok imidlertid at dette valget var tatt... 

HO er jo den aller vanligste skalaen, men den krever forholdsvis mye plass - derfor har jeg selv gått for N-skala. Nå får jeg plass til et anlegg med 3 små stasjoner på et rom hvor jeg hadde slitt med å plassere en stasjon i HO... Hadde jeg hatt bedre plass hadde jeg utvilsomt valgt HO, mye større utvalg av både tog og byggesett - ofte til en langt lavere pris. Trøsten får vel være at Z-skala folket har det enda verre!Smile
Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2013 at 19:52
Jeg er ganske overrasket over påstandene som flere ganger blir fremsatt i dette forum om at DC er mye mer utbredt enn AC.
Back to Top
hsa77 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 desember 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hsa77 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2013 at 20:04
Hadde vært morsomt å se noen tall på hvor mange lok som selges i Norge hvert år fordelt på skala og srømsystem. Men noe slikt finnes vel ikke?
Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro
Back to Top
MJ View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 september 2011
Status: Offline
Points: 237
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2013 at 20:38
Dersom du ikke har noen eksplisitt tanke for at hobbyen skal være en naturtro kopi av tidliere tiders eller dagens norske jernbanevirkelighet så er 3-skinne/Märklin eller hagejernbane helt OK. Disse kan være både morsomme å leke med og gi mye sosial glede.
 
Men dersom hensikten din er å gjenskape norsk jernbane på et gitt tidspunkt så er det ingen tvil om at du bør velge 2-skinne-systemet.
 
Det viktigste er imidlertid at du trives med hobbien og har det gøy. Og føl deg for all del ikke krenket dersom noen mener noe annet enn deg.
Back to Top
formula90 View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 14 juni 2012
Location: Rana
Status: Offline
Points: 18
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote formula90 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2013 at 22:49
HO er skalaen jeg går for, har en hel garasje jeg kan bruke = )

Og jeg troor, at jeg skal gå for DC etter det jeg har lest.
så usikker på hva jeg skal gjør med det jeg har? selge alt, eller spare på vognen og kansje bytte toge mot et i dc, skal bestille en pakke med flex skinner og et til lok nå ganske snart, Norsk lok.

gleder meg iværtfall veldig til å begynne, ser for meg nøyaktig hvordan det skal se ut! Tenkte å ha litt størrelse på det iværtfall

beginner ; )
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2013 at 23:34

Originally posted by formula90 formula90 wrote:

[...] så usikker på hva jeg skal gjør med det jeg har? selge alt, eller spare på vognen og kansje bytte toge mot et i dc, skal bestille en pakke med flex skinner og et til lok nå ganske snart, Norsk lok. [...]

Om du skal bruke de vognene på et DC-anlegg, må du bytte hjulsettene, da de ellers vil lage kortslutning. Det er ikke akkurat er snakk om noen eksotiske vogner, og nye hjul koster også noen kroner, så det er nok like greit å selge hele settet samlet og skaffe noen andre vogner med DC-hjul. Men du kan jo ha det litt moro med settet først, før du selger det.

Når du er inne på fleksiskinner: Märklin sine fleksiskinner er svindyre. De finnes for øvrig kun som K-skinner. Også de faste skinnene deres er dyre, med mindre du får tak i noe brukt.

Back to Top
hsa77 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 desember 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hsa77 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2013 at 00:10
Fint at du har bestemt deg!

Dersom du ønsker å kjøre norsk, 2-skinne, HO og digitalt er kanskje ett av disse startsettene noe for deg?



Her får du alt du trenger for å komme i gang!

Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2013 at 08:01
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Originally posted by hsa77 hsa77 wrote:

[...] Dersom du velger Märklin sitt system må du kjøpe materiell tilpasset dette, dersom du velger 2-skinne må du kjøpe materiell som er tilpasset det systemet. Dette er kanskje det viktigste valget du gjør når du skal starte med denne flotte hobbyen - det er svært vanskelig (og ikke minst dyrt) å ombestemme seg! [...]

Nå vel, kanskje det nest viktigste, men ikke det viktigste.

Et enda viktigere valg er hvilken skala du skal benytte. Valget mellom 2-skinne ("DC") og 3-skinne ("AC") er først relevant når man har bestemt seg for H0. 

Ganske enig, men det gis da tilfeller der valg av skala kommer i annen rekke.

Sett at man vil ha et så driftsikkert anlegg som mulig med minst mulig innsats for å holde sporet rent, da er Märklin første-valget. Da har man samtidig valgt skala, men det er en konsekvens av det første valget.

Sett at man vil legger avgjørende vekt på forbildetrohet når det gjelder spor, da er 2-skinne-systemet det eneste fornuftige. Det er altså førstevalget. Så må det velges skala, og det gjøres av de fleste ut fra en kombinasjon av tilgjengelig areal for anlegget og hva slags type trafikk man vil ha på anlegget. Er lange kjørestrekninger viktig vil man gjerne gå for en mindre skala enn dersom det er detaljer på materiell og bygninger o.l. som er viktig. Er dramatisk landskap viktig, er det også et argument for en mindre skala. (Med "mindre" skala mener jeg f.eks. at N er mindre enn H0, selv om skalafaktoren 160 er større enn 87.)

Svein S
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2013 at 08:17
Originally posted by EirikS EirikS wrote:

Jeg er ganske overrasket over påstandene som flere ganger blir fremsatt i dette forum om at DC er mye mer utbredt enn AC.

Det kan vel hende at noen blander sammen antall produsenter for de ulike systemene. For egen del antar jeg at utbredelsen i Norge er omtrent lik mellom 2-skinne og 3-skinne H0, men det er kun ut fra eget inntrykk. 

Ser vi derimot internasjonalt på det, er det nok liten tvil om at 2-skinne er mer utbredt enn 3-skinne grunnet 3-skinnesystemet marginale betydning i den engelskspråklige del av verden. 

Svein S
Back to Top
Traveller View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 februar 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 148
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Traveller Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2013 at 10:44
Påstanden om "3-skinnesystemet marginale betydning i den engelskspråklige del av verden" gjelder bare HO-skala. I USA er treskinnesystemet i full vigør i nullskala, enten som leketog eller som HiRail modelljernbane: http://www.lionel.com/. Egne blader for dette segmentet finnes også: http://ctt.trains.com/

Mvh P.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2013 at 11:54
Märklin oppgir selv (årsberetning for 2011) at deres omsetning utgjør ca. 20% av verdensmarkedet - samlet for alle skalaer og underfabrikat som konsernet omfatter.
 
Dette burde si noe om hvor stor Märklin er  mht. 3-skinnesystemet og hvor utberedt dette er?
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2013 at 16:25
Originally posted by hsa77 hsa77 wrote:

Hadde vært morsomt å se noen tall på hvor mange lok som selges i Norge hvert år fordelt på skala og srømsystem. Men noe slikt finnes vel ikke?
Om du sjekker proff.no så vil du finne følgende omsetningstall for 2011:
 
-NMJ: 16,3 mill.
-Amundsen hobby: 8,6mill.
 
 
Siden NMJ er norgest desidert største likestrømsforhandler og Amunden tilsvarende for vekselstrøm/märklinentusiastene så gir vel det en liten pekepinn?
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
formula90 View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 14 juni 2012
Location: Rana
Status: Offline
Points: 18
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote formula90 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2013 at 18:07
Hvor får jeg tak i isopor plater? for er vel det som er best å bruke på bunnen? 

Gg la oss si at jeg kjøper et digitalt startsett som nevnt tidligere, får jeg kjøpe flere skinner som er like de som er på startsette?
beginner ; )
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2013 at 18:50

Du bør ikke bruke isoporplater men heller bruke markisoleringsplater (f.esk Jackofoam). Slike plater får du kjøpt på vanlige byggevareforretninger.

Isoporplater er mer brannfarlig og de søpler veldig når du skjærer i dem.

Markisoleringsplater er ikke så brennbar og de er enklere å skjære i.

hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
hsa77 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 desember 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hsa77 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2013 at 19:51
Originally posted by formula90 formula90 wrote:

Hvor får jeg tak i isopor plater? for er vel det som er best å bruke på bunnen? 

Gg la oss si at jeg kjøper et digitalt startsett som nevnt tidligere, får jeg kjøpe flere skinner som er like de som er på startsette?

Startsettene jeg linket til bruker Roco sine geoline-skinner - hvis du leser hele omtalen av settet finner du en link til å kjøpe flere skinner helt nederst!

Men hvorvidt det er disse skinnene du bør bruke når du skal bygge et anlegg er en annen sak. Jeg bygger selv N-skala og har således ikke så god greie på HO-skinner. Det kan være lurt å gjøre litt research på hvilke skinner du bør gå for, FØR du tømmer bankkontoen! (Ikke spør meg hvordan jeg har funnet ut det Tongue)
Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro
Back to Top
formula90 View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 14 juni 2012
Location: Rana
Status: Offline
Points: 18
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote formula90 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2013 at 01:43
Takker mye for svar, alle!

En ting til, ser noen lager en modul om gangen?  noe lignende som dette
http://shop.nmj.no/product_info.php?cPath=326_113_285&products_id=2122&osCsid=a30bb95aab4f2ade1d238f3a0d610e1b

er det noe spesiell høyde eller noe man skal følge?
beginner ; )
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2013 at 03:07
Det spørs helt hva du vil lage. bygger du feks FREMOduler så er det diverse ting man skal følge, skal du bygge noe du kan sette sammen hjemme som kun du skal kjøre på så kan du ta å bygge det som det passer deg.
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2013 at 08:00
Mod-U-Rail er Woodland Scenics eget modulsystem, laget spesielt for å passe sammen med andre moduler av samme type. Nå har ikke jeg prøvd disse selv, men ut fra beskrivelsen og videoen ser det ut som det er en pakke med det du trenger av materialer for å bygge rammeverk og landskap for en modul. Skinner er ikke inkludert, og sporplan og landskapsfasong må du uansett tenke ut selv, så disse settene kan like gjerne brukes til å lage seksjoner.

Jeg velger å skille mellom moduler og seksjoner, da moduler kan byttes om og monteres sammen på mange ulike måter mens seksjoner kun passer sammen på en bestemt måte. FREMO, som Stian nevner over, er et rent modulbasert system som må følge en bestemt standard (IKKE det samme som Mod-U-Rail). 1 stor FREMOdul kan imidlertid bestå av flere seksjoner, og grensesnittet mellom disse bestemmer du i stor grad selv. En enkelt FREMOdul i seg gjør ikke noe anlegg, men det arrangeres FREMO-treff rundt om i landet, hvor mange møtes og setter sammen sine moduler til kjempestore anlegg som de kjører på. Jeg vet også om flere som har bygget anlegget sitt slik at en eller flere FREMOduler settes inn som en del av anlegget, samtidig som disse kan tas med og brukes på treff. Se ellers "FREMO-snakken" på dette forumet, om dette høres interessant ut. Smile

Et modulbasert anlegg er kanskje ikke så godt egnet som hjemmeanlegg da det setter endel begrensninger, men et seksjonsbasert anlegg kan planlegges og tilpasses plassen du har til rådighet. Fordelen med et seksjonsbasert anlegg er at det kan demonteres og flyttes, og det kan også være enklere å jobbe med en enkel seksjon om gangen som kan snus og vendes på for å komme til. Å bygge anlegget i seksjoner krever endel planlegging og er litt mer jobb enn å bygge et "vanlig" anlegg, så du må selv vurdere om det er verdt den ekstra innsatsen.

Tilbake til Mod-U-Rail; personlig syns jeg det er en ganske stiv pris for disse settene, og du binder deg også til en bestemt standard ved å bruke dem, men det ser jo veldig enkelt ut. Det kan jo være greit å teste ut et slikt sett, men litt avhengig av hvor nevenyttig du er bør det være fullt mulig å lage bedre rammeverk fra scratch til en mindre kostnad.

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
formula90 View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 14 juni 2012
Location: Rana
Status: Offline
Points: 18
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote formula90 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2013 at 20:50
Jaa okey, blir et seksjonsbasert opplegg jeg går for da. skal først lage 2 små modeller for å prøve litt forskjellig, sitter bare å venter på neste lønning så jeg kan komme igang!! = D
beginner ; )
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.