MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Erfaringer med servo?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Erfaringer med servo?

 Post Reply Post Reply
Author
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Erfaringer med servo?
    Posted: 27 november 2012 at 00:52
Er det noen her som har erfaringer med servo til pensestyring? På ebay finnes det små servoer veldig billig. Fra ca 13 kroner inkl. frakt pr stk.

Spørsmålet er hva man skal styre de med. Ser det finnes litt forskjellige alternativer på markedet. Jeg vil styre mine analogt med brytere fra kontrollpanel. Ser det finnes en her som også er for penser med polarisert hjertestykke (for de som har behov for det).

ESU har en som kan styre 4 servoer for ca 25 euro.

Noen billigere?

Mvh Heine




Edited by Heine Pedersen - 27 november 2012 at 00:56
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 november 2012 at 08:20

Jeg har montert ca 40 servoer på TMJK-anleggets øverste plan, for der var det et poeng at motorene ikke bygde for mye i dybden. Vi kjøpte servoer og driverkort fra Tam Valley Depot i USA. Erfaringene er litt blandet. Noe kan skyldes at dette er et nytt felt for oss. Vi har nå fått de til å gå etterhvert. Monteringsbraketten er viktig, viste det seg. Jeg prøvde noen med alternativ (billigere) montering, men det var vanskelig å få fininnstilt de. Problemet er at utslaget må treffe like godt begge veier, ellers har servoen en tendens til å nesten nå sin ytterposisjon men ikke helt, og så står den og jobber, og det kan ikke være sunt i lengden. Med  brakett laget for servoen blir dette mer standardisert, og det er enklere å foreta små justeringer (vridning) på servoen i forhold til stillsvilla på vekselen for nettopp å sikre korrekt midtstilling for å få til likt utslag begge veier.

Driverkortene vi har brukt er Tam Valleys Octopus II som driver 8 servoer. De viser seg å trekke svært mye strøm ved oppstart, da alle servoen tar seg en liten justeringsrunde virker det som, og ved 8 servoer tilkoblet går det ca 2A per Octopus noen sekunder inntil det hele faller ned til ca 0,02 A. Har man mange styrekort (TMJK har 6 p.t.) går det altså formidabelt med strøm i oppstarten, og klarer ikke strømforskyningen å levere det, så blir ikke oppstarten fullført og da står de bare å trekker maksimalt strøm de kan få uten at noe mer skjer, som da er for lite for hver Octopus. En måte å løse dette er å foreta en trinnvis oppstart av Octopusene. Hvorfor vi har dette problemet og mange andre bruker dette, vet jeg ikke. Det er også viktig at innspenningen til Octopus-kortene er optimal i forhold hva den trenger. Tester har vist at det optimale ligger på rundt 9 volt DC. Prinsipielt kan kortet klarer både AC og DC og helt opp til 24 volt, for den har både brolikeretter og spenningsregulator (til 5 volt) på inngangen, men med høy inngangspenning må mye varme brennes av i spenningsregulatoren som fort går varm.

Nå har Tam Valley avviklet OCtopus II, så nå gjelder Octopus III. Jeg har nettopp anskaffet en slik for hjemmeanlegget mitt, men har ikke fått testet den ennå. Det blir spennende å se om de har gjort dette annerledes. Jeg skjønner ikke helt behovet for å kjøre servoene ved oppstart. De kunne vel bare blitt i den stillingen de stod fra forrige økt.

Prisen på Octopus III er imidlertid langt billigere enn den som nevnes i innlegget over. Den koster $32 og driver altså 8 sevoer. Lenke: OCtopus III


Svein S
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 november 2012 at 08:29

Litt om Tam Valley Depot.

Dette er tydeligvis et lite firma som drives litt på entusiast vis. De svarer fort på mail og leverer direkte i løpet av noen få dager. Jeg har brukt PayPal som betalingsmåte. Det som tar tid er forsendelsen i posten. Siste jeg bestilte tok det en drøy uke fra den var sendt fra Tam Valley i San Diego på Vestkysten til jeg kunne hente den på post"kontoret". Da brukte den vel et par dager i norsk toll.

Svein S
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 november 2012 at 10:04
Hei,
 
Jeg har bruker et par ESU Switchpilot Servo til styring av noen veksler på hjemmeanlegget. Bakgrunnen var at servoer tar mindre plass enn for eksempel Tortoise. Jeg har kjøpt over disk, med servoer til kr. 49,- (Elefun, Grimstad). Det viser seg at kostnaden per veksel blir omtrent som for Tortoise når man tar med ESU Switchpilot og mikrobrytere for polarisering.
 
Jeg har montert servoene i selvlagede braketter av 12mm finer, med en mikrobryter for omlegging av polarititeten på krysset. Dette fungerer veldig greit, og er enkelt å montere. ESU-enheten har enkel, manuell innstilling av utslag begge veier og hastighet, så det er egentlig bare å montere servoen og gå gjennom innstillingene med noen tastetrykk, så er det hele klart på noen minutter...
 
Problemer jeg har hatt er at dersom tråden fra servo til stillsville er for kraftig (stiv) vil servoen ha problemer med å levere nok kraft til å presse tungene inntil sporet, og servoen blir lett stående å summe (med sannsynlig påfølgende varmgang). Servoen må også finstilles i forhold til mikrobryteren jeg bruker slik at ikke den belaster servoen for mye.
 
ESU-enheten har en svakhet, og det er at inngangene for tastebrytere ikke kan håndtere diodematriser på inngangene for omlegging av flere veksler samtidig, dvs. at kun en inngang kan betjenes av gangen.
 
Hilsen Halvor
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 november 2012 at 10:05
I MIBA nr 9 og 10 fra i år så er det tilsammen ti sider med tema servo.
Der tegnes og fortelles det om fordeler, ulemper, styrker, svakheter, plassering, montering, justering, osv osv.
Godt avsnitt om hvordan man lager stillertråd av pianotråd og hvordan man ordner avlastning, fjæring, og hvordan det monteres bla.
Interessante artikler, og de fortsettes visstnok i nr 12.
Artig lesning, også for en som enda ikke har anlegg med stor nok klaring til slike motormonstre ;)
Har du ikke bladene så kan det ordnes med et utlån.
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 november 2012 at 10:11
Originally posted by halvors halvors wrote:


ESU-enheten har en svakhet, og det er at inngangene for tastebrytere ikke kan håndtere diodematriser på inngangene for omlegging av flere veksler samtidig, dvs. at kun en inngang kan betjenes av gangen.


1.Blir det for stort spenningsfall over diodene? Kan dette på noen måte avhjelpes?
2.Sett releer mellom matrise og inngangene. Et rele trenger ikke koste mer enn fem kroner.
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 november 2012 at 11:34
Originally posted by EirikS EirikS wrote:


1.Blir det for stort spenningsfall over diodene? Kan dette på noen måte avhjelpes?
2.Sett releer mellom matrise og inngangene. Et rele trenger ikke koste mer enn fem kroner.
 
Problemet er, ifølge bruksanvisningen, at inngangene multiplekses, dvs. at de testes etter tur av prosessoren. Dermed kan ikke mer enn en inngang leses av gangen. Med en diodematrise, med eller uten releer, vil alle inngangene legges samtidig.
 
Hilsen Halvor
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 november 2012 at 11:50
Ah.. Så langt tenkte jeg ikke.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 november 2012 at 11:58

Jeg har brukt elektronikk fra MB-Tronic.

Elektronikken der er helt grei. man kan velge mellom byggesett og ferdig elektronikk. Det er også mulig å bygge denne i flere utgaver:
  •  Man kan velge om man i tillegg til fjernstyring (DCC eller andre protokoller) også vil ha manuell betjening i tillegg.
  • Det er også mulig å få inntil 2 potensialfrie vekselkontakter. Disse kan brukes til å forsyne skinnekryss og event. tilbakemelding om posisjon.

Alt etter behov, betaler man ikke mer enn det man har bruk for! Funksjonen kan aldri bli bedre enn den presisjon man legger i mekanisk montering.

Det er interessant det som Svein skriver om strømforbruk under oppstart. Her kan det være individuelle forskjeller fra fabrikat til fabrikat?! Har ikke utenom testkjøring styrt vekslene over buss. Med manuell styring og billige servoer er MB-Tronic uten denne initialiseringsymptom der høyt strømtrekk forekommer.
Slike servodekodere har heller ikke noe behov for å kjøre vekslene til endeposisjon til servoen for kalibrering ved oppstart. Dersom de "gjemmer" siste informasjon i internhukommelse og henter denne frem ved "power-up", så kan de fortsette å sende ut et styresignal (pulslengde) som er tilsvarende det siste de sendte ut. Først når styresystemet adresserer dekoderen med ny informasjon, blir det strømtrekk der det er endringer. Servoene stopper jo i den posisjon de har ved power-off.
Dersom det er store elektrolytter på styrekortet, kan disse ha nok energi til å bevege servoene ut fra den posisjon de skal ha ved power-off. I en slik nedstengning er det ofte mye ukontrolert som skjer! Da vil det bli strømtrekk når spenningen kommer tilbake.
Samme forhold gjelder servoer. - Ville tro at spenningen til servoene kommer på før signalet (pulstoget) da elektronikken i dekoderen må starte først. Enkelte servoer kan ved bortfall av pulstog, gå til en default-posisjon (fail-safe) da de først og fremst er beregnet for fly. Derved kan servoene på egen hånd finne på å bevege seg?
 
Dette er en ny og interessant problemstilling for meg!
- Trolig er beste løsning å ha en "watch-dog-funksjon" på strømtilførsel til servoene, slik at spenningen fjernes før dekoderen blir helt strømløs og stopper - og strømmen tilkobles servoene først etter dekoderen har startet? - Står dette i noen spesifikasjon - mon tro?
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 november 2012 at 15:56
Takk for tilbakemeldinger! Mye nyttig info her.

Kjell, en av gutta i klubben som driver med RC var ikke helt enig i dette med servoer som nullstiller seg når strømmen går. Det er mottakeren i flyet som nullstiller servoene til "safe mode", altså ikke servoen selv. Bortsett fra noen digitale servoer.

Svein, interessant med erfaringene dine fra klubbanlegget. Jeg har også over 40 penser. Venter spent på resultatet av din testing av Octopus III.

Halvor, Arduino er fin til å legge togveier med.

Sitat fra en som har testet den: Bruk en arduino til 15$ med et sensor shield til 5$, så har du fullt programmebar kontrollboks som kan ha 6 analoge brytere som kontrollerer en kombinasjon av 14 servoer. Programmeringsspråket til Arduino'en lærer du deg på 1-2-3...

Arduino

Sensor shield

Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 november 2012 at 15:58
 
Originally posted by Heine Pedersen Heine Pedersen wrote:

Venter spent på resultatet av din testing av Octopus III.


Det kan ta litt tid, for vekslene de skal driver er bare så vidt påbegynt. (Jeg driver med sånn tidkrevende selvbygging av spor, vet du...)

Svein S
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 november 2012 at 17:25
Vel Heine, "drive med RC" er vel å ta litt sterkt i? - Jeg har en del erfaring med RC og servoer fra livesteam, samt de servoer jeg har brukt i forbindelse med MB-Tronik dekodere. ,-)
 
Er enig at de fleste servoer ikke reagerer når spenningen kommer tilbake - og før pulstoget som bestemmer posisjon blir etablert.
Nå har det seg slik at jeg har vært borte i noen billigservoer til 3 € som allikevel har gjort en ukontrollert bevegelse når spenningen er kommet tilbake - ellers er det kun relativt dyre digitalservoer som har fail-safe og andre faciliteter. Man bør derfor sjekke servoene om hvordan de reagerer når kun spenning kommer tilbake. Det er enkelt med et 6V batteri.
Står servoen "som spikret", må signalet om bevegelse komme fra dekoderen. Det kunne derfor være nyttig med en tilbakemelding fra Svein om de "inrush-problemer" han erfarer skyldes servoene - eller dekoderene. - I så fall, er det et fabrikat/type man bør unngå?
I prinsippet har servoer kun 20 mS å bevege seg på mellom hver gang den skal ha en puls , ellers skal de stoppe (timeout). Raske servoer kan imidlertid bevege seg et stykke på den tiden. Pulsbredden definerer posisjonen.
 
Det er faktisk mulig å bruke servoer uten kostbare dekodere i et manuelt stillverk.
Man trenger 2 pulsgeneratorer med hhv. 1 og 2 mS pulslengde som repeteres med max. 20 mS mellomrom. Da kan man bruke enkle SPDT-brytere til å styre servoen. Det trengs kun 1 ledning til hver servo og power kan legges som en felles tilførsel. Da legges enten den ene eller den andre pulslengden ut til hver servo som da inntar endeposisjon hver vei.
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 november 2012 at 18:07
Vel Kjell, han driver med RC i den forstand at det er hans altoppslukende hobby. Men om han driver med det eller ikke har vel ikke noe med saken å gjøre? Poenget er bare at analoge servoer som er mest aktuelle til penser ikke har fail-safe. At de muligens vil gjøre ukontrollerte utslag i det de starter igjen bør ikke ha stor praktisk betydning hvis de går til riktig posisjon så fort dekoderen er klar?

Her er det stort utvalg av billige servoer.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.