MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Pusse klosser
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Pusse klosser

 Post Reply Post Reply
Author
olaimset View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 18 februar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 26
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote olaimset Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Pusse klosser
    Posted: 15 desember 2012 at 20:02
Har ikke renset Roco klossen enda, men tror den funker fortsatt!
OlaImset
Tog er topp!
Back to Top
olaimset View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 18 februar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 26
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote olaimset Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 desember 2012 at 19:59
Hei! Jeg har kjøpt støvsugervognen og slipevognen direkte fra Lux, og det var morsomt å se hvor mye dritt det var i støvsugeren etter noen runder på banen min. bruker også Roco rensevogn med kloss. Har også kjøpt en hjulrenser fra Lux, men har ikke brukt den enda. Da er det kun god kontakt i alle lasker og strømopptaket som gjenstår. Hvis loket har godt strømopptak så er resultatet godt. Lykke til.
OlaImset
Tog er topp!
Back to Top
bfr130 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 desember 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 115
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bfr130 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 november 2012 at 22:08
Du får lux også her.
Har kjøpt en del faller car system der fra.
http://www.tors-modelljernbane.com. Multimous, Littfinski, Traincontroller sølv.

MJF byggeblogg "Mitt lille prosjekt"
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 november 2012 at 15:40
Originally posted by Terje Skram Terje Skram wrote:

Har sett støvsuger, skinnepusser og hjulpusser fra Lux Modellbau presentert  på MJ-messe.
Husker ikke hvem som fører dette i Norge

Jeg mener at Knut's Maskinservice i Horten forhandler Lux Modellbau.

Fikk en N-skala-type demonstrert på vårt H0e-modul-anlegg under messa i Horten tidligere i høst. Den virket meget bra - ante ikke at det kunne være så mye støv og skit på anlegget. Smile

hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 november 2012 at 10:53
En kjapp konsklusjon (for meg selv i alle fall Wink ):
Et skinnerensetog bør ha slepende pussekloss(er) og støvsuger Smile
Bjørn Egil
Back to Top
bfr130 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 desember 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 115
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bfr130 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 november 2012 at 00:05
Har de alle. Støvsugeren funker topp, men skinne pusseren stopper lett hvis det kommer en liten stein i systemet.
http://www.tors-modelljernbane.com. Multimous, Littfinski, Traincontroller sølv.

MJF byggeblogg "Mitt lille prosjekt"
Back to Top
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 november 2012 at 21:58
Har sett støvsuger, skinnepusser og hjulpusser fra Lux Modellbau presentert  på MJ-messe.
Husker ikke hvem som fører dette i Norge
Terje
Back to Top
bfr130 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 desember 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 115
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bfr130 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 november 2012 at 17:11
Jeg har de grå fra roco. Har brukt håndrens og det funker ikke så aller verst. Skal prøve med sokk.
http://www.tors-modelljernbane.com. Multimous, Littfinski, Traincontroller sølv.

MJF byggeblogg "Mitt lille prosjekt"
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 november 2012 at 11:23

Det er mulig det er forskjellig beskaffenhet på disse pusseklossene som avgjør om de bør/kan renses eller ikke. Jeg mener at de Roco-vognene jeg brukte for 15 år siden hadde pusseklosser av en litt hard type, noe lignende Pecos løse pusseklosser. De harde klossene har jeg aldri tenkt at det var nødvendig å rense, for de virker jo uansett hvor mye de er brukt tidligere. Derimot kan de få groper ved mye ensidig bruk, noe som påvirker klosser påmontert vogner i større grad enn de håndholdte der man jo kan variere pusseretningen.

Ellers vil jeg nevne John Allens hjemmegjorte pusse"klosser" som fungerer bra og som er lite hårde mot sporet. Han brukte et ca 3x4 cm stor fiberplatebit (huntonitt) og lot den ru siden subbe ned på sporet fra en vogn som gikk i vanlige tog. Plata ble holdt på plass ved to pålimte skruer som gikk løst inn i to tilsvarende hull boret inn i vognas underside (lukket vogn, helst). Ved å ha noen slike gående hele tiden i tog er behovet for rensing ut over det nærmest fraværende, forutsatt at anlegget brukes rimelig ofte. Dette fungerer bare for 2-skinne da plata ellers vil sette seg fast i sporvekslenes midtkontakter som stikker høyere opp der enn ellers. Jeg har selv laget meg et par slike vogner. Disse platene kunne trenge en enkelt rens nå og da. Det ble gjort ved å ta en fil å raspe litt i overflaten. Hvor nødvendig det var vet jeg ikke, for effekten er først og fremst at noe mekanisk roter litt på overflaten av skinnestrengen.

Svein S
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 november 2012 at 02:14
Jeg har en vogn med mørkegrå fiberpads.
De skal puttes i en sokk som knytes igjen og hives i vaskemaskina.
Tipper det ikke fungerer veldig bra om du har typen med filt som er limt til no plastikk....
Men det er forskjellige pads... Noen kan rengjøres, andre ikke, og noen er engangs.
Back to Top
bfr130 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 desember 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 115
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bfr130 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 november 2012 at 01:26
Rart. Mine blir helt svarte og jeg har 5 stk. som kjører på en 170 m lang loop.
http://www.tors-modelljernbane.com. Multimous, Littfinski, Traincontroller sølv.

MJF byggeblogg "Mitt lille prosjekt"
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 november 2012 at 01:17
Gjør man det? Jeg kjørte to tog med pusseklosser (Roco) hver eneste natt på Gardermobaneanlegget i tre år, og kan ikke huske at de putene ble renset. Hver omgang varte en drøy time. Derimot ble de kanskje skiftet en gang eller to fordi de ble slitt ned eller fikk groper.
Svein S
Back to Top
bfr130 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 desember 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 115
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bfr130 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 november 2012 at 00:55
Er det noen som vet om en god måte å rengjøre pusseklosser  som sitter på pussevogner.
http://www.tors-modelljernbane.com. Multimous, Littfinski, Traincontroller sølv.

MJF byggeblogg "Mitt lille prosjekt"
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.