MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Liten modelljernbane (200 X 220)
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Liten modelljernbane (200 X 220)

 Post Reply Post Reply
Author
Småen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Småen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Liten modelljernbane (200 X 220)
    Posted: 16 november 2012 at 21:19
Hei.
Skal bygge en liten modelljernbane på et rom som er 200 X 220 cm.
Så... det er veldig lite. Men det blir en modelljernbane, så det er bedre en det jeg hadde før, en liten (midlertidig) rundbane på gulvet.

Banen indeholder fortsatt mye, to stasjoner, en godsterminal, en Mantena (togverksted) og skog.
Vel, det er ingenting enda, men forhåpenligvis blir det noe av det.

Men hadde et lite problem med sporplanlegging med godsterminalen pga lite plass.

Kan noen hjelpe meg? Bruker (full version av) AnyRails.

Er ikke helt ferdig. Begynte idag, mangler fortsatt en del.
Version 3, dag 2:



Mvh.
Marius


Edited by Småen - 17 november 2012 at 16:31
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 november 2012 at 09:18
Hei Marius,

Det første som slo meg da jeg så sporplanen din var The Heart of Georgia, har du sett på den? Greit nok, den er litt større enn rommet ditt, men det bør ikke være noe problem å bruke de samme prinsippene bare du reduserer størrelsen slik at den passer inn.

Der har du to stasjoner, en liten banegård som kan omgjøres til godsterminalen din, og ellers mulighet for flere industrier rundt omkring samt landskap.

Websiden jeg linker til viser både detaljert sporplan og forslag til hvordan man kan bygge rammeverket, samt flere bilder av et ferdig anlegg. Kan denne være noe å bygge videre på?

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Småen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Småen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 november 2012 at 11:51
Hva er anbefalt høyde på modelljernbanen? 
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 november 2012 at 12:19

Det kommer an på bredden på anlegget og din egen høyde. Jo bredere anlegg jo lavere bør det være (evt. at man bruker noe å stå på). Fremo-modulene har standard på 130 cm over gulvet for skinnetopp, men modulene er sjelden bredere enn 50-60 cm, og de er gjerne tilgjengelig fra to sider. Selv bygger jeg et anlegg hjemme som ligger over arbeidsbenker og som derfor må ha litt høyde. Det ligger på ca 150 cm over gulvet. Det er greit for betjening, men er i høyeste laget for bygging på det, så da har jeg noe å stå på.

Anleggets høyde avhenger også av hvordan du tenker å betjene det. Skal du sitte langs det, kan du sikkert gå ned i 75 cm over gulvet, men skal du gå ved siden av det bør du nok opp i 120-130 cm dersom du er normal høy.

Svein S
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.