MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - MTC-21 grensesnitt og Trix
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

MTC-21 grensesnitt og Trix

 Post Reply Post Reply
Author
knum66 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 14 november 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 3
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote knum66 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: MTC-21 grensesnitt og Trix
    Posted: 14 november 2012 at 19:57
Jeg har et Trix 22372 DB BR 042 som jeg nå ønsker å sette en ESU lyddekoder i. Imidlertid så har jeg forstått det slik at Märklin/Trix ikke bruker NEM 660-normen for dette grensessnittet, men sin egen standard slik at dette ikke nødvendigvis er bare Plug and Play. Er det da best å bruke LokSound V4.0 eller en LokSound V4.0 M4 dekoder? Og hva må jeg evt. passe på for å få dette til å funke? Eller finnes det en annen lyddekoder som er bedre? Märklins universallyddekoder for damplok vil jeg ikke bruke da den ikke har de riktige lydene for et oljefyrt lok, tror jeg da. Håper noen på forumet kan hjelpe meg her. Tongue
Back to Top
hamoell View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 10 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hamoell Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 november 2012 at 20:21
Jeg prøvde å sette en ESU dekoder i et marklin lok med 21 pins men dette virket ikke, jeg tror at Trix må bruke orginal dekoder. Ang ESU loksound V4.0 M4 er en mfx dekoder som passer for Marklin system, til å montere i andre merker som NMJ sine lok. Denne dekodere vil automatisk melde seg opp i digital controllere for Marklin
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 november 2012 at 21:50
Det er ingen eksakt standard for Trix som for Märklin, dessverre. Märklin støtter ikke NEM sin definisjon og bruk av MTC21 men mener at da de var først til å bruke dette grensesnittet, så gjør de som de vil.
Dette gjelder også for Trix.
Noen Trix/Märklin-lok krever at Aux.#4 gir ut en konstant spenning på 3-5V for at loket skal virke, andre ikke. Dette står heller ikke å lese i noen bruksanvisning for loket. Stort sett, gjelder dette SDS-motorer - men jeg har også sett det på andre lok som ikke har denne motortype.
Kjenner ikke BR042, så vet ikke hva det krever?
 
Mener at dersom du skal prøve noe som sannsynlig virker, så må du bruke en LS V.4.0 M4. og sette Aux.#4 aktiv hele tiden? Se Kap. 11.5 i bruksanvisningen for innstillinger av CV-verdier for å få til dette.
4. generasjon av LS M4 kan ta både DCC og MFX, slik at den skal kunne brukes i de fleste lok.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.