MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Northam Central i aksjon på "Hallovenn"
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Northam Central i aksjon på "Hallovenn"

 Post Reply Post Reply
Author
bx2008bx View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 29 november 2011
Status: Offline
Points: 5
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bx2008bx Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Northam Central i aksjon på "Hallovenn"
    Posted: 07 november 2012 at 23:29
Jeg har et anlegg i engelsk 00 skala, som jeg bygde mellom 2009-10. Jeg  deltok to ganger med dette anlegget, i rimelig ferdig utgave, på Stavanger Modelljernbaneklubbs messe i Vollhallen. Men på grunn av at det ble bygget uten særlig plan ble det altfor stort til å sette opp hjemme, og de to siste årene har det vært nedpakket i en bod, mens jeg har jobbet litt med å bygge et nytt mindre anlegg i samme skala.

Men for noen uker siden ble jeg invitert til å delta med anlegget når Pinsemenigheten her i Egersund arrangerte en alternativ Haloween-feiring for barn, kalt "Hallovenn", med masse forskjellige aktiviteter. Etter en hektisk uke der jeg måtte bygge ny vendesløyfe, pluss oppgradere litt hvite flekker på "kartet" ble det klart i tide. Og det ble en kjekk lørdag, der det myldret av barn som ville se og prøvekjøre. For enkelthets skyld kjørte vi med ett og ett tog på hovedbanen, men drev med litt shunting (hva heter det på norsk?) på et sidespor foran noen fabrikkbygninger.

Her er noen bilder fra arrangementet:















Og til slutt har anlegget kommet tilbake til sin vante anonyme plass, mens årets vinterprosjekt står på hylla over, klar til å arbeides på


Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 november 2012 at 00:22
Flott anlegg! Britisk MJ er ofte noe for seg selv, tilpasset dårlig plass gjerne, og slett ikke som de tradisjonelle kontinentale rundbanene, men kompakte med samtidig realistiske og der skifting (eng. shunting) er en viktig aktivitet, mer enn å kjøre tog. Selv de som har stor plass tenderer å bygge etter dette kompaktprinsippet der en stasjon bare modelleres. Outstanding i så måte er klubben i Liverpool som bygger Lime Street Station i skala EM. Ta en titt på byggebloggen deres og bli inspirert:
http://www.rmweb.co.uk/community/index.php?/topic/33141-lime-street-station/page__st__0
Eller se på denne videoen:

http://youtu.be/-owQJYHUv4s
Svein S
Back to Top
bx2008bx View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 29 november 2011
Status: Offline
Points: 5
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bx2008bx Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 november 2012 at 06:50
Så modellen av Lime Street på utstillingen i Manchester for et par år siden. Veldig imponerende, særlig at de hadde modellert taket så overbevisende. Var ikke helt ferdig den gang, men du kunne lett se at det kom til å bli en ekstraordinær flott modell.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.