MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Underlag for spor og anlegg
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Underlag for spor og anlegg

 Post Reply Post Reply
Author
Sven Ole View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 241
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Sven Ole Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Underlag for spor og anlegg
    Posted: 06 november 2012 at 18:51
I tidligere tråder har jeg sett det er anbefalt å bruke finerplater på tre eller metallkonstruksjon.
I dag har jeg sett litt rundt etter passende underlag, Først og fremst kryssfiner, og jeg fant det i noen forskjellige tykkelser, stort sett fra 12 millimeter og oppover samt en plate kalt OSB som vel egentlig er en finerplate støpt av "finerfliser". Denne hadde en ru overflate og fantes også i tykkelse fra 12 millimeter og oppover. Det jeg ikke synes noe om var vekten på disse platene og også prisen. Jeg er klar over at det er tettheten på bæringen som avgjør hvor tynne/tykke plater en må ha, men jeg vil anta sånn grovt at platene skal bære en vekt som sjelden trenger er mer enn 1/3 av sin egen vekt målt pr. kvm. Det jeg derimot fant, og likte var en plate hos en fliskjedbutikk. Platen kalles Conboard VD. Den kan sikkert også ha andre navn, men den består i en kjerne av extrudert polystyren og en  sementbelagt fiberarmering. Tykkelsen på platene var fra 0,6 cm og til 5 cm Vekten på en 3 cm. plate er kun på 3,3 kg/m2. Stivheten virket også rimelig bra. En annen positiv ting, antar jeg, må være at disse platene ikke så lett vil forplante lyd fra togene.
Ønsker synspunkter ev. erfaringer om noen har det, med disse eller lignende plater.
Gjerne også om noen har det med OSB plater.
SOHo
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 november 2012 at 20:13
Kryssfiner får man til vanlig i 4,6,9,12,15,18, og 21mm, både i bjerk, furu, gran, og meranti.
Standarddimensjon er 122x244cm.
Ei furuplate i 9mm koster max 500kr, 12mm er halv pris.
Kryssfiner kan bøyes, sages, bores, skrus og limes.

Det var helt sikkert noen skeptiske og lite fremtidsretta som var imot kryssfiner også den gang man brukte sponplater til modellanlegg, og det er spennende at du kommer med nye alternativer.

Mener du at ei våtromsplate er mer vridningsstabilt enn kryssfiner?
Hvordan skal du feste dette i rammeverket?
Våtromsplater er myke i kjernen og skal ha spesielle festeskiver sammen med skruen så den ikke glipper.
Er syra som er i mørtelen på disse platene fine i kombinasjon med loddepunkter, ledninger, og metallskinner?

Og ikke minst; Er et par plater til max 500kr/stk den største enkeltinvesteringen i denne hobbyen?
Jeg må ikke engang gå så langt som å se på vogner eller lokomotiver i samlingen for å finne enkeltelementer som koster mye mer enn ei plate kryssfiner.
Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 november 2012 at 21:10
Om vi börjar med OSB skivan som är precis som spånskiva, skillnaden är storleken på fibrerna, och denna skiva är utmärkt som underlag innan beklädnad med gips i väggkonstruktioner.
 
Plywood ( ej byggplywood som inte har en ytkvalité med kvistar osv ) är ett mycket bra material som används inom möbelindustrin, men ju fler skikt desto dyrare är skivan, och björk ger ju naturligtvis en mycket fin skiva som kostar mycket.
 
Våtrumsskivor är icke ljuddämpande, utan ger resonansljud, dessa går att skruva i med bra hållfasthet.
 
För att komma ifrån ljud, så är en spantkonstruktion att föredra, se länk,
 
( ett gammalt foto ifrån vår gamla anläggning ) och då behövs inte några dyra plywoodskivor, utan det går bra med billigare alternativ.
 
Vänligen
Bo


Edited by Bo11 - 06 november 2012 at 21:13
Back to Top
Sven Ole View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 241
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Sven Ole Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 november 2012 at 13:09
Hei, og takk for noen svar på mine funderinger/spørsmål. Grunnen til at jeg stilte spørsmålene er at jeg (fortsatt) planlegger en bane i to atskilte plan (hyllebane) med veggfester.Denne hyllebanen vil bare være festet til veggen med vertikale stivere ut i rommet i lengde med hyllenes bredde. Og det var tanken på å få ned vekten på underlaget som gjør at jeg undersøker alternativer til finerplater.
SOHo
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 november 2012 at 13:36
Det er faktisk flere som har brukt våtromsplater med sement+fiber-overflate til MJ-konstruksjoner. Jeg prøvde det på en Fremo-modul etter inspirasjon av Christer som hadde brukt det på sine Isakere-moduler. Jeg måtte riktignok stive av endene mer enn på dette bildet pga den medfarten Fremo-moduler får ved tilkobling til andre moduler, men det problemet har man ikke med faste anlegg. Det var vektgrunner for at jeg brukte dette.


Svein S
Back to Top
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 november 2012 at 00:26
Jeg prøver meg på et lignende konstruksjon som du tenker på med to nivå på "bakkenivå" og et nivå som et hylleanlegg.
 
Jeg lager det i håndterbare moduler slik at det blir enklere å gjøre det eletriske og å lage et enkelt landskap. Har funnet en god del tips her på forumet, lest noen av de tyske heftene du kan få fra MIBA (https://shop.vgbahn.info/miba/shop/anlagen-unterbau-_213.html). Tysk, men masse gode bilder, Pelle Søborg sin siste bok om ombyggingen av hans anlegg (http://www.soeeborg.dk/bookseng.html). Denne finner du kanskje hos noen norske butikker og så har jeg hatt nytte av denne om hylleanlegg (http://shop.nmj.no/product_info.php?products_id=7119&osCsid=6358188d0fee53e4a73960409e2c3e54).
 
Bruker hvitt hylleoppheng fra Elfas, tåler mange kg pr. henger, og legger et kassesystem av 9mm kryssfiner furu på dette. Har skrudd på forlengere på knektene der jeg har mer enn 50cm bredde. 9mm er lett, blir svært stivt og stabilt i et rammeverk. Fikk byggevareverkstedet til å sage opp flere 120x240 flak i 10cm lange strips. Kostet litt, men jeg har ikke utstyr til å rippe lange helt rette lengder. Gjorde en tabbe; en del av det nedre anlegget har ei vendesløyfe med 75cm radius, har ikke en død tjangse til å nå inn på det øvre hylleplanet uten stigtrinn og selv da er det snaut.
Terje
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.