MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Gammel maling
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Gammel maling

 Post Reply Post Reply
Author
icefighter35 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 06 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 144
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote icefighter35 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Gammel maling
    Posted: 23 oktober 2012 at 00:20
Hei,

Noen som vet hvordan man går fram for å fjerne gammel lakk fra plast kåper? (snakker modell tog ja)
Skulle gjerne ha fjernet den hjemmelagde malinga helt,da det ble forholdsvis lugubert påført for 15 år siden. Clue her er at plasten ikke skal ta skade samtidig som man får has på malinga. Noen råd?

Tom


Edited by icefighter35 - 23 oktober 2012 at 00:23
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 oktober 2012 at 00:22
Isopropanol eller bremsevæske, men det siste er rett kraftig.
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
icefighter35 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 06 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 144
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote icefighter35 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 oktober 2012 at 03:51
ok, takk. Får se om jeg ikke tar å tester det på ikke synlige deler først.

Tom
Back to Top
KAEMD View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 19 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 20
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KAEMD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 oktober 2012 at 13:40
Jeg har et stoff som kan hjelpe deg med dette, nemlig en lakk- og silketrykkfjerner som ikke tar plasten. Sjekk web-sidene til Modellbil Design eller ta kontakt pr mail.Smile
KAEMD
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 oktober 2012 at 16:19

Temaet har vært diskutert på forumet flere ganger tidligere. Et søk på "bremsevæske" ga bl.a. disse treffene:

http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=3115

http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=5085

http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6795


Back to Top
icefighter35 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 06 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 144
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote icefighter35 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2012 at 14:24
Takk for mange svar. Syntes "modelstrip"fra en annen nevnt tråd hørtes tryggest ut,men finner ikke noe utsalgsted hvor de tar mindre enn 50 pund(!) i frakt..selve produktet koster 7 pund.

Tom
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2012 at 15:11
Her har du en annen variant som brukes av modellbyggere, hyggelig pris på produkt og frakt:
http://www.ebay.co.uk/itm/310419860071

Erfaring med frakt fra England er at 7 dager +/- 1 dag er det vanlige.
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 november 2012 at 00:07
Fant du noe du kunne bruke?
Back to Top
icefighter35 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 06 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 144
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote icefighter35 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 november 2012 at 00:21
Originally posted by EirikS EirikS wrote:

Fant du noe du kunne bruke?



Hei,

Ja, ble tipset ditt, så får se hvor smooth the blir se`endes utSmile

Tom
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 november 2012 at 20:33
Si ifra når du har prøvd det om det var brukanes da :)

Edited by EirikS - 08 november 2012 at 20:33
Back to Top
icefighter35 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 06 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 144
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote icefighter35 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 november 2012 at 01:33
Originally posted by EirikS EirikS wrote:

Si ifra når du har prøvd det om det var brukanes da :)


Skal jeg gjøre, er ikke kommet i posten enda, men er vel ikke så lenge igjen.

Tom
Back to Top
icefighter35 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 06 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 144
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote icefighter35 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 november 2012 at 00:26
Originally posted by EirikS EirikS wrote:

Si ifra når du har prøvd det om det var brukanes da :)



Kort fortalt. malinga ble utrolig seig og umulig å få av, endte opp med å bruke stålull og siden malinga var så sticky gikk det på detaljene løs..alt i alt...trenger noen understell til el 18/ re 460 så si fraUnhappy

Tom
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 november 2012 at 08:52
finner kåper på ebay :)
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
icefighter35 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 06 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 144
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote icefighter35 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 november 2012 at 12:32
Originally posted by Stian Stian wrote:

finner kåper på ebay :)


Ja, i sorgen fant jeg ut det jeg også. hehe
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 november 2012 at 15:12
Det var ikke no gøy...
Men vågalt å prøve stålull, det skal du ha :)
Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 november 2012 at 19:01
Originally posted by icefighter35 icefighter35 wrote:

Originally posted by Stian Stian wrote:

finner kåper på ebay :)


Ja, i sorgen fant jeg ut det jeg også. hehe
Plaster är olika, men detta kan vara värt ett försök.
 
Målartvätt möjligen
 
 
 
Vänligen
Bo
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 november 2012 at 19:26

Så hva skal vi konkludere med? At Modellers Paint Remover fra Expo gjør mere skade enn nytte?

Eller ble det brukt en type maling/lakk som andre, velkjente midler som f.eks. bremsevæske heller ikke duger på? Kan det f.eks. ha vært brukt billakk, som formodentlig vis er mer bestandig enn lakk beregnet på modellbygging?

Back to Top
Sven Ole View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 241
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Sven Ole Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 november 2012 at 20:13
Signaturen KAEMD nevnte et stoff for fjerning av silketrykk og lakk. Jeg har brukt det til å fjerne silketrykk og det gikk meget bra. Har noen prøvd det på lakk?
SOHo
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 november 2012 at 20:24
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Så hva skal vi konkludere med? At Modellers Paint Remover fra Expo gjør mere skade enn nytte?



Jeg tror det er litt tidlig å si det.
Jeg har brukt det samme og andre typer tidligere, og det biter på feks maling fra Valejo.
Back to Top
Terje Storjord View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 344
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Terje Storjord Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 november 2012 at 20:27
Kodensfjerner, som er nesten bare isopropanol.
Mvh Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC MBV-Små Tog
Bilder/video Ofotbanen: www.arctictrains.com
Back to Top
icefighter35 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 06 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 144
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote icefighter35 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 november 2012 at 00:33
Husker ikke helt i farta hvor jeg kjøpte lakken men er godt mulig det var noe jeg fant på mekonomen. Problemet var ikke at malinga ikke gikk i oppløsning men at den klumpa seg og ble meget klissete og vanskelig å få av slik at plastikk overflaten til slutt tok skade av fjerninga. Dette var så klart mitt første forsøk, så skal ikke påberope meg at jeg hadde noen videre peiling på hvordan man best går fram.

Tom 
Back to Top
icefighter35 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 06 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 144
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote icefighter35 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 november 2012 at 00:41
Originally posted by EirikS EirikS wrote:

Det var ikke no gøy...
Men vågalt å prøve stålull, det skal du ha :)


Ja, var kjett det der. Stålull var så klart bare et siste forsøk på å redde stumpene når jeg skjønte at jeg hadde messa up bad. prøvde først med en veldig stiv negle børste, hadde på enda mer fjerner, venta litt til også oppgraderte jeg til neglene og så til slutt stålull..
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 november 2012 at 00:46
Hmm.. Du sier venta litt.
Litt som i en time som det oppgis, eller kortere?
Back to Top
icefighter35 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 06 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 144
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote icefighter35 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 november 2012 at 01:05
Originally posted by EirikS EirikS wrote:

Hmm.. Du sier venta litt.
Litt som i en time som det oppgis, eller kortere?


Ja venta en time på det første strøket med fjerner, det andre strøket når frusterasjonen satte inn ble det litt mindre venting,da malinga virka som den hadde først smeltet for så å begynne å tørke igjen da jeg lot det sitte en time.

Tom
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 november 2012 at 01:12

Originally posted by EirikS EirikS wrote:

Jeg har brukt det samme og andre typer tidligere, og det biter på feks maling fra Valejo.

Vallejo sine farger, ihvertfall de jeg har, er vannbaserte akrylfarger, og noen er til og med merket "non toxic". Da burde de vel være blant de som er enklest å løse opp?

Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 november 2012 at 02:39
Jo, forsåvidt.
De har lakk, emalje, og metallfarger i tillegg. Men du er nok inne på at slike farger om det er fra vallejo eller Revell er mye mer lettløselige enn farger ment for annen bruk.
Back to Top
icefighter35 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 06 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 144
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote icefighter35 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 november 2012 at 17:30
Gjorde ett nytt forsøk her om dagen på et parti som enda ikke var behandlet, og det viser seg at plasten blir skadet selv etter få minutter og blir "knudrete" hvis det er et nasjonalt ord. Mulig jeg er for kresen, men vil vel tro at alle forventer at man blir sittende igjen  med en fullstendig glatt overflate når maling/lakk er borte.

Tom
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.