MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Saging/kutting av sink
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Saging/kutting av sink

 Post Reply Post Reply
Author
RuneH View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 04 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 285
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RuneH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Saging/kutting av sink
    Posted: 22 oktober 2012 at 14:36

I forbindelse med et lokprosjekt har jeg behov for å redusere avstanden mellom boggisentertappene på et Roco-understell av trykkstøpt sink. Er det noen som har tips om den mest effektive og presise (utelukker bruk av baufil) måten å kappe understellet?

Mvh

Rune H
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 oktober 2012 at 14:59
Jeg har tidligere kuttet slike zinkchassis fra Roco med en elektrisk kapp/gjersag med et blad beregnet for metall. Dette ga et så fint kutt at det var unødvendig å etterbehandle.
Ved sammenliming av de to halvdelene på det forkortede chassis (med epoxylim), hadde jeg også montert 2 skruer inn fra det "store rommet" som inneholder motor, Således fikk jeg ekstra styrke i denne forbindelse - ikke bare lim.
Back to Top
RuneH View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 04 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 285
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RuneH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 oktober 2012 at 20:10
Hei og takk for svar!
 
Betyr det at jeg kan montere et "metallsagblad" på min ordinære kapp-/gjærsag og deretter sage i vei? Eller må det tas hensyn til hastighet, kjøling, etc?
Mvh

Rune H
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 oktober 2012 at 00:53
Jeg bare "saget ivei" med metallsagblad. Det er ikke noen hastighetsjustering på den sagen jeg brukte.
Du bør kanskje ta kuttene med chassiset samme vei (som om du skjærer brødskiver) - i tilfelle du ikke får det til å ligge helt plant på sagbordet eller det er en vinkling på sagen? Da blir denne uten betydning.
Back to Top
ESA-N View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 01 januar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 80
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ESA-N Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 oktober 2012 at 20:40
Kuttingen går nok sikkert bra på denne måten.  Ellers er min erfaring med zink at det eneste som egnet seg til å frese ut plass til dekodere var freser beregnet på hardved.  Alt som var beregnet på metall gav bare mye varme og lite materiale fjernet.  Zink er jo et relativt sprøtt og materiale.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.