MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Tjukkelse på sporunderlag
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Tjukkelse på sporunderlag

 Post Reply Post Reply
Author
eginor View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 13 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 102
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eginor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Tjukkelse på sporunderlag
    Posted: 20 juni 2005 at 21:58
Har bygd opp rammeverket til det komande anlegget, og skal no legge sporunderlag. Har tenkt å bruke kryssfiner til dette med kork oppå. Rammeverket er bygd opp av lekter.
Er det noken som har gode erfaringer med kva tjukkelse på kryssfineren som passer best som sporunderlag med tanke på stabilitet, pris, og kva som blir enklast ved montering? Tenker spesiellt på kva som er best på stigninger?
Mvh Egil
Back to Top
crasyhh View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 24 januar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote crasyhh Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juni 2005 at 22:37
ville tro 1 cm holder.. er ikke sikker

Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juni 2005 at 23:05

Tykkelsen vil være avhengig av hvor alngt det blir mellom understøttelsene, men ved f.eks. 30 cm, bør det være greit med 6 mm finér.

I overgangen til stigninger kan du også benytte 2 tynnere lag som bøyes til og limes (lamineres) sammen. Husk at overgangen må være "umerkelig" slik at du ikke får trøbbel med koblinger.

Bjørn Egil
Back to Top
Stig View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 12 juni 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stig Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juni 2005 at 01:20
Du kan også gå til den lokale byggvare og få finerplater som ligger på toppen av forsendinger av parkett ol. (det har jeg fått gratis og de har vært behjelplig med og skjære ut det jeg vil ha) 

Edited by Stig
Back to Top
eginor View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 13 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 102
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eginor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juni 2005 at 17:32
Takker for gode svar. Har no kjøpt inn ei 6mm kryssfinerplate. Ser ut til at laurdagskvelden blir brukt på togrommet.
Mvh Egil
Back to Top
GeirC View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 14 juli 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 250
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeirC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juli 2005 at 10:18

Jeg har brukt 9mm sponplater oppe på rammeverket. Byggmakker ville kvitte seg med 10 plater da det var skader i det ene hjørnet. Og det funker helt fint. Har ca 50-70 cm mellom understøttene. Vet ikke om jeg ville hoppet på platene, men det holder. Tungt som bly da, så jeg tror det blir et permanent anlegg, da

 



Edited by GeirC
Geir C - "I"m on a roll people!"
Back to Top
smholt View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote smholt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juli 2005 at 12:19
Originally posted by GeirC GeirC wrote:

Jeg har brukt 9mm sponplater oppe på rammeverket. Byggmakker ville kvitte seg med 10 plater da det var skader i det ene hjørnet. Og det funker helt fint. Har ca 50-70 cm mellom understøttene. Vet ikke om jeg ville hoppet på platene, men det holder. Tungt som bly da, så jeg tror det blir et permanent anlegg, da


 


Problemet med sponplater er at de siger, så du vil nok desverre oppleve at du får svai på sporet når du har brukt så lang avstand mellom understøttene. Om det går kort eller lang tid vet jeg ikke, men generelt anbefales det ikke å bruke spon. Finer er mye mer stabilt og vil ikke sige på samme måte som spon.
mvh,
Svein-Martin Holt
platelayer - facebook
Back to Top
GeirC View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 14 juli 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 250
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeirC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juli 2005 at 12:44

Argh! Vel, en rettelse. Det er 12mm spon. Og jeg har et rammeverk under av 2x2", så det virker veldig stabilt. Problemet er at jeg har bygd det alt.... Kanskje jeg skal rive sjiten og skaffe finer på BM imorgen.....

Hmmm.... tenke.....



Edited by GeirC
Geir C - "I"m on a roll people!"
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juli 2005 at 13:04
Originally posted by GeirC GeirC wrote:

Argh! Vel, en rettelse. Det er 120mm spon. Og jeg har et rammeverk under av 2x2", så det virker veldig stabilt. Problemet er at jeg har bygd det alt.... Kanskje jeg skal rive sjiten og skaffe finer på BM imorgen.....

Hmmm.... tenke.....

120 mm spon... er 12 cm tykk trasse det  Den bør nok ikke sige med det første nei

Var ellers selv på Maxbo og handlet for noen dager siden, og en 12mm merantifiner plate (122x244 xm) kostet da 520,- Så all verdens investering for et normalt hjemmeanlegg er det vel ikke, hvertfall ikke om man nøyer seg med å skjære ut trasseene i finer og ikke bygger på hele plater da..

Eirik

Back to Top
GeirC View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 14 juli 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 250
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeirC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juli 2005 at 13:29

Jeg har lagt platene i lengder opp til 180cm langs veggene i rommet jeg jobber i. De varierer mellom 50-70 cm i bredde, og har underliggere hele veien. Det er 50-70 cm mellom hver understøtte. Jeg planlegger å bygge opp en del av sporet og bruker da 3mm kryssfiner. Men hvis dere tror at sponplatene kommer til å sige, så bytter jeg dem ut i helga med 6mm kryssfiner.

Vil ikke legge skinnene som jeg får imorgen på plater som siger...

OUPS. En liten rettelse. Det er selvfølgelig 1,2 cm tykkelse, ikke 12 cm



Edited by GeirC
Geir C - "I"m on a roll people!"
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.