MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hvordan feste skinner i vitrineskap?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hvordan feste skinner i vitrineskap?

 Post Reply Post Reply
Author
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hvordan feste skinner i vitrineskap?
    Posted: 28 september 2012 at 00:32
Hei
 
Har kjøpt et nydelig vitrineskap med glasshyller (fra Tronrud), men ønsker å feste skinner før det tas i  bruk til lange godstog.
 
Har tenkt på diverse lim og dobbeltsidig tape, men enten mener jeg de bygger for mye (trelim og epoxi), synes veldig (tape), blir umulig å fjerne (spraylim) eller setter stygge merker på glass (lynlim).
 
Har noen en god ide eller erfaring?
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Credit View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 36
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Credit Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 september 2012 at 00:59
tynn gjennomsiktig dobbeltsidig tape brukt sparsom kan vel muligens fungere?
Truls Rasmussen
Back to Top
MJ View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 september 2011
Status: Offline
Points: 237
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 september 2012 at 09:41
Noen spesiell grunn til at skinner i vitrineskap må festes? Da jeg ikke bor i noe utpreget jordskjelvområde har jeg alltid lagt skinnene løst i hyllene i mine etterhvert rimelig mange vitrinehyller. Tog eller skinner har aldri dratt av gårde på egen hånd men stille og rolig bare gjort jobben sin som smykker på veggene.
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 september 2012 at 11:06
Originally posted by MJ MJ wrote:

Noen spesiell grunn til at skinner i vitrineskap må festes? Da jeg ikke bor i noe utpreget jordskjelvområde har jeg alltid lagt skinnene løst i hyllene i mine etterhvert rimelig mange vitrinehyller. Tog eller skinner har aldri dratt av gårde på egen hånd men stille og rolig bare gjort jobben sin som smykker på veggene.
 
Mnja, jeg bruker både vogner og lokomotiver og tar de ofte ut/inn. Jeg ser for meg at skinnene lett kan forskyve seg, men tar helt klart poenget ditt!
 
Fikk forøvrig et tips på telefon: skjære dobbeltsidig tape i strimler å legge under skinnestrengen så det ikke kommer mellom svillene. Da er skinnene heftet fast og støv fester seg ikke mellom svillene.
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
MJ View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 september 2011
Status: Offline
Points: 237
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 september 2012 at 15:46
Skal du feste skinnene så kjøp for all del ferdig brunerte/"smussede" skinner. De gjør seg utrolig mye bedre enn gamle, blanke skinner med plastikkaktige sviller. Du får dem av Knut eller Svein Arild.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.