MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Død lyddekoder
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Død lyddekoder

 Post Reply Post Reply
Author
Terje Storjord View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 344
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Terje Storjord Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Død lyddekoder
    Posted: 16 september 2012 at 16:16
Hei

Lyden på min Heljan NSB Di 3 har forsvunnet. Holdt på med vanlig vedlikehold, dvs rengjøring av hjul og strømopptak, fett på tannhjul. Helt grei lyd som plutselig ga seg.

Dekoderen er en Loksound XL V3 fra 2004 som sørger for lyd og med kontroll med loket. Den fungerer helt problemfritt hva kjøring og lysstyring angår.

Jeg får fortsatt sendt beskjed til dekoderen om å slå lyden av/på vha F1. Når F1 (lyd) er På og jeg begynner å kjøre bruker loket noen sekunder før det beveger seg. Når F1 (lyd) er Av begynner det å rulle med en gang.

Har resatt dekoderen iht manualen, dvs sendt 8 til CV8.

Har sjekket & byttet ut høyttalerledningene.

At selve høyttaleren plutselig skulle slutt å fungere har jeg lite tro på, høyttalere pleier å skurre og lage dårlig lyd før de gir seg. Hvor stor spenning skal man sette på disse små høyttalerne for å se at membranen beveger seg, uten å ødelegge dem?

Forslag eller ideer til videre feilsøking/retting? Eller må jeg bite i det sure eplet og bare kjøpe ny med det samme?


Mvh Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC MBV-Små Tog
Bilder/video Ofotbanen: www.arctictrains.com
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 september 2012 at 18:11
Ville prøvd å bytte selve høytaleren jeg.
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Terje Storjord View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 344
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Terje Storjord Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 september 2012 at 21:37
Høyttaleren på Heljans Di 3 er montert i diseltanken under lokomotivet. For at lyden skal slippe ut må det bores godt med hull på undersiden av tanken. Hullene slipper lyd ut og faenskap inn. En bitteliten ledningstubb hadde lurt seg inn og hindret membranen i å bevege seg, dvs lage lyd. Høyttalermagneten hjalp sikkert til i å få trekke inn den lille. Moral: En ren bane er en god bane.

Du hadde i grunnen rett, Stian. Thx.
Mvh Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC MBV-Små Tog
Bilder/video Ofotbanen: www.arctictrains.com
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 september 2012 at 22:15
Jeg hadde nemmelig kjøpt en DSB MT med lyd, og plutselig gikk lyden, trykket man 1 på multimus så begynte den å oppføre seg som om den hadde lyd, så byttet vi høytaler, og da funket loket :)
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 september 2012 at 10:14
Terje!
dersom du har et ohm-meter, så prøv å se om det er brudd i høyttaleren. Du kan bare måle på punktene der høytaleren er koblet til printplaten.
 
- Ellers, tror jeg du dessverre er utsatt for et kjent ESU-problem?
Etter LS2, gikke ESU over til "multi-layer-prints". Dette er en oppbygging av lederbanene på printplaten der disse nærmest blir "trykket på" i flere lag med isolasjonslakk mellom. Forbindelse med ledningslaget under, er åpninger i isolasjonen. Dette er en krevende fremstillingsmåte. Printkortet tåler heller ikke noen særlige bøyepåkjenninger, før en av disse forbindelsene brytes.
Mest sannsynlig, har noe slikt skjedd hos deg, siden dette skjedde under vedlikehold av loket?
Jeg har hatt 2 slike ESU-LS-dekodere som har feilet på denne måte. Begge ble erstattet på garanti (etter en viss krangel på tysk).
Nå har ikk ESU noen hovedrepresentant i Norge, så man må kontakte fabrikken og sende dekoderen dit. -Har du en god forhandler i Norge som har solgt deg denne dekoderen, kan han muligens hjelpe?
Ellers kan den sendes inn etter "vanlig tollbyråkrati" for å kunne få en ny tollfritt tilbake. ESU vil ikke oppgi verdien til 0 ved garantireparasjon - dessverre.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.