MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - roco multimaus medTrix BR701
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

roco multimaus medTrix BR701

 Post Reply Post Reply
Author
ber-dahl View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 01 september 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ber-dahl Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: roco multimaus medTrix BR701
    Posted: 06 september 2012 at 20:17
hei Folkens
 
jeg har endelig fått i hus Trix sitt arbeidslokomotiv Trix BR701.
 
< method=post name=the_ =index.php?kategori_far=22 target=shop>
(DB ARBEIDSLOK BR 701 MED DCC DEKODER
Vare nr: TR 22210)
 
dette kjører jeg på Roco multimaus(rød) og har fått til alle funksjoner som ligger på funksjonstastene fra 0-9, men jeg får ikke til å kjøre pantografen eller arbeidplattformen på taket, er det noen her inne som har noen tips ang. dette,pantografen er løsnet fra transportfestet sitt og det samme er arbeidsplattformen men finner ikke ut hvordan jeg kan kjøre dem fra fjernkontrollen. Hva må jeg trykke på for å få tilgang til funksjonstastene 10 og oppover på kontrollen.
 
håper noen her inne kan hjelpe meg med dette.
bjørn erik
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 september 2012 at 21:11
du må holde inne den knappen nede til venstre tror jeg det var. så skal det gå! 1=10 2=11 osv!
Tror det er rett.
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 september 2012 at 22:20
Det er riktig som Stian sier. Tasten nederst til venstre med pil på er "shift-tasten". Holder du inne den og trykker "0", dukker tallet 10 opp nederst i displayet, og du har dermed aktivert funksjon nummer 10.


Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
steinbp View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinbp Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 september 2012 at 17:54
Hei, jeg vet ikke hvor mue tysk du kan lese, men jeg har prøvet en slik en, og det er slik at den faktisk har 2 dekodere, og derfor er alt det med å kjøre er standard belagt med adresse 3. Skal du kjøre platformen sjer det fra adresse 4, og da bruker du kjørekontrollen til å heve og senke plattformen, og med en annen funksjonstast inne bruke rattet til å vri høyre og venstre.
Få noen som kan tysk til å lese bruksanvisningen for deg, og noter funksjonene. Det gikk utmerket å bruke Roco multimouse til å styre funksjonene, men du må altså lagre 2 forskjellige lok med henholdsvis adresse 3 for kjøring og lyd, og adresse 4 for manøvrering av plattformen og veksle mellom dem.
Håper dette hjelper deg.
Stein Johannessen

NJK Kråkstad
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 september 2012 at 20:27
Denne saken er en "overlevning" fra Märklin Motorola som kun hadde mulighet til 4 F-knapper, før man måtte bruke det "kunstgrep" å bruke en ekstra adresse for ytterligere funksjoner. Jeg finner kun én dekoder i revisjonsvognen (129 646). Den har et hjelpeprint som inneholder lydfunksjoner.
Derfor er lydene temmelig primitive og ikke polyfoniske. Dette hjelpeprint er kun en slags "lyddekoder" uten styrte funksjoner.
Dekoderen kan kun klare "enkel adresse" (<127).
Har ikke kikket så nøye på innholdet - men det ser ut som om alle 3 bevegelser (pantograf, heving og vridning av arbeidsplattform) + lys er styrt av denne dekoderen, slik at all lyd kommer fra lyddekoderen (som heller ikke har separat delenummer)? - Kanskje noen har kikket nærmere på det?


Edited by Kjell H. - 09 september 2012 at 20:29
Back to Top
steinbp View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinbp Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 september 2012 at 01:22
Kjell det er nok hvordan den er som Märklin modell, for jeg testet dette på en modell  som gikk på  DCC med Roco multimaus, og da måtte jeg bruke begge adressene fo å kunne bevege plattformen.
Stein Johannessen

NJK Kråkstad
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 september 2012 at 17:12
Jeg har nettopp en Trix-utgave av denne!
Den er nok nær beslektet med Märklin sin måte å arrangere funksjoner tilbake til "MM-tiden".
- Har ikke endret adressen den var levert med, så der har jeg ingen erfaring om hvordan den arter seg.
 
Slik det ser ut for meg, så har dette tilleggskortet med det som jeg antar er lydgeneratoren totalt 6 ledninger; 2 fra sporet, 2 fra motoren (til avkjenning av spenning for hastighetslyd) og 2 til høyttaleren.
De andre funksjoner må da være kontrollert av Aux.-utganger på selve hoveddekoderen som styrer motoren, bevegelsene og lyset.
Hvordan dette er mappet og tilordnet adressemessig, har jeg ikke sett på.
Back to Top
steinbp View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinbp Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 september 2012 at 19:08
Jeg gjentar: har du lest det som følger med? Legg inn et lok med adresse 4, så får du styre plattformen, det har jeg testet.
Stein Johannessen

NJK Kråkstad
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 september 2012 at 16:54
Jeg er kjent med bruksanvisningen.
Det jeg ikke forstår, er at Märklin/Trix i DCC-versjon beslaglegger 2 adresser for å styre alle funksjoner på denne modell, når de kunne ha klart seg med kun én? Det hadde ellers slett ikke vært nødvendig - om de ikke hadde brukt slike enkle løsninger som er "overlevninger fra MM-tiden". Dette gjør at betjening av alle funksjoner er ekstra plundrete, da man må skifte mellom adresser på samme lok for å få fullt funksjonssett (alle funksjoner).
Back to Top
steinbp View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinbp Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 september 2012 at 23:14
Det det dreier seg om, er at de bruker hastihetskontrollen for å styre plattformen, men om det hadde vært på samme adresse, så hadde det virket på kjøringen så jeg forstår opplegget. Om du har en ekstra håndkontroll, gjerne en enkel lokmus II for å styre plattformen. 
Stein Johannessen

NJK Kråkstad
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 september 2012 at 14:24
Hadde muligens forstått hvorfor Märklin/Trix hadde foretrukket 2 adresser dersom man hadde brukt 2 fullstendige dekodere med motorutgang på hver? - Nå sto vel forbildet stille mens plattformen var i bruk, så noe behov for samtidig operasjon som ellers ville ha krevet 2 DCC-adresser, er vel knapt realistisk?
Nå har de en "quasi-dekoder" som bare håndterer lyd og en fullstendig dekoder som har bevegelser og lys. På hovedkortet ser det ut som om de har 2 relefunksjoner som vekselvis kobler fremdriftsmotoren til de 2 bevegelsene som plattformen har (heve/senke og sving)? Det er vel derfor ikke disse bevegelsene lar seg kombinere med fremdrift? Dette kunne vært håndert likeledes med én LokSound-dekoder. Da hadde også fremdriftslyd vært bedre. Nå er det "full lyd" så fort vognen beveger seg og uavhengig av retardasjon/aksellerasjon. Det eneste som endrer seg, er en form for turtall - etter hastighet. Gearskift er ikke med.
Back to Top
ber-dahl View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 01 september 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ber-dahl Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 september 2012 at 22:53
takk for god hjelp så langt folkens, ble veldig teknisk en del her men skal prøve alle tipsene jeg har fått.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 september 2012 at 18:54
Fikk tid til å se litt nærmere på "turmtriebwagen" fra Trix.
Denne har kun én DCC-dekoder. Dette er en relativt "vanlig" dekoder med SUSI-utgang og ikke som jeg trodde først med Aux.-utganger som var benyttet til de bevegelige funksjoner og lys.
Det ser ut til at det er 2 SUSI-dekodere som får meldinger fra dekoderen over SUSI-bus? dette er lydene og funksjonene.
Dekoderen ser temmelig lik ut en dekoder fra Ratenhaus/D&H så den stammer muligens derfra - med Trix-navn? ESU sine LokPilot 4.0-dekodere kan programmeres til å ta følgeadresser i Selectrix og MM-protokoll, men jeg kan ikke finne dette dokumentert for DCC? Likeledes kan Aux.3 og 4 være SUSI-drivere.
 


Edited by Kjell H. - 13 september 2012 at 18:55
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 september 2012 at 15:24

Det er alltid interessant å utforske "ukjent terreng"! VT 701 ga meg en del utfordringer i så måte. Det står ikke noe særlig i bruksanvisningen - utenom et par CVer som kan endres.

I-og-med denne var utstyrt med SUSI, så regnet jeg med å finne flere udokumenterte CVer. Jeg forsøkte også å finne om man hadde samlet alle SUSI funksjonsmoduler på én SUSI-adresse - eller om dette var delt? SUSI understøtter inntil 3 slike adresser internt.
Slik det ser ut for meg, har man bare brukt én adresse der man har mappet funksjonene.
Lydfunksjonene er:
Lydkutt 1 - Sag
Lydkutt 2 - Horn
Lydkutt 3 - Kjørelyd
Lydkutt 4 - Slipemaskin
Lydkutt 5 - Vinkelkutter
Lydkutt 6 - Buesveising
Lydkutt 9 - Hamring
Denne mapping ligger i CV-området 903 til 913
Synes man at lyden er for kraftig (er stillt til max.(255)) kan dette lett endres ved å redusere verdien ved å endre CV#902.
 
Er det noen som lurer på om det er Trix/Märklin som har laget dette, så "røper" SUSI at det er Dietz Modellbahntechnik som ligger bak.
 
Egentlig så var jeg ferdig med utsjekk av VT701 da jeg oppdaget at alle bevegelsesfunksjoner ikke virket lenger ved test på LokProgrammeren jeg brukte for å lese ut CVer. Kunne ikke finne noen åpenbare feil - annet enn lysene dimmet ett kort sekund når jeg aktiverte en funksjon. Mistenkte derfor modellen for å kreve mye strøm til funksjonene. Ved tilkobling på en større digitalsentral virket den normalt.
Derfor bør denne modellen ikke testes på programmeringsspor.


Edited by Kjell H. - 14 september 2012 at 15:27
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.