MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - I gang igjen etter 25 år
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

I gang igjen etter 25 år

 Post Reply Post Reply
Author
kenneth View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 04 september 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 59
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kenneth Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: I gang igjen etter 25 år
    Posted: 05 september 2012 at 16:58
For ett år siden tok jeg turen til togmessen i Bergen... det vekket gamle minner, og ut kom jeg med en mega startpakke fra Märklin. I min barndom lekte jeg mye med Märklin tog, så valget var nok litt preget av det. Jeg ser vel nå at jeg kanskje burde valgt DC og kanskje N skala istedenfor HO og Märklin. Etter litt diplomati med min kone fikk jeg slå sammen to boder og fikk plutselig en lekeplass på ca 8,5 kvm. Hva kan jeg få ut av det mon tro? Jeg kjøpte også noen øvingssett fra Woodland Scenics, og likte veldig godt å lage landskap. Gleder meg veldig til jeg kommer til den fasen Smile

31. Januar 2012
Boden har blitt malt og fått laminatgulv. Og masse rot ja LOL




April 2012
Jeg kjøpe AnyRail for å leke litt med ulike idéer... mange ønsker, men så lite plass.. sukk. Vel jeg har kommet frem til følgende plan. Jeg er ikke helt fornøyd, men jeg jobber videre med det enn så lenge. Det mangler noe føler jeg, men slutt på føleriet... la meg komme i gang. Planen viser ikke de skjulte sporene og oppstillingsplassen under benken. Kom gjerne med tilbakemeldinger om noen har et bedre forslag... Smile




Frem til September 2012
Våren var "heldigvis" ikke så bra, så jeg fikk brukt noen timer til å bygge benk. Jeg har brukt L-girders. Fantastisk stabilt, kan anbefales. Jeg angrer dog litt på at jeg ikke brukte mer tid på å planlegge det elektriske. Jeg har stort sett basert meg på Viessmann signaler, lys og dekodere. Märklin er rimelig overpriset på disse tingene. Kjøpte dekoderne som byggesett, så litt lodding har det også blitt. Veldig kjekt det også... lenge siden sist jeg lekte meg med elektronikk.









Let there be light - 1. September 2012
Jeg ventet selvsagt litt i det lengste med å tenke på lys. Men jeg fikk i helgen montert opp dagslys lysrør. Det ble jo en helt vannvittig overgang (fra mørket).




Jeg setter stor pris på innspill :-) Gleder meg veldig til 22. November... da blir det tur til Køln og modelljernbanemesse Big smile
Märklin HO | Central Station | C og K skinner

Epoke III - I mitt fantasiland
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 september 2012 at 17:16
du har jo mj messen i bergen i slutten av måneden da :)
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
kenneth View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 04 september 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 59
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kenneth Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 september 2012 at 17:30
Originally posted by Stian Stian wrote:

du har jo mj messen i bergen i slutten av måneden da :)

Ja den har jeg plottet inn på kalenderen Smile men det er jo litt mer inspirasjon å hente på de tyske messene synes jeg. Var på Faszination Modellbau i Karlsruhe i mars. Det var mange flotte anlegg, og ikke minst godt å få snakket med folk som delte interessen for modelljernbane (og øl da Tongue).
Märklin HO | Central Station | C og K skinner

Epoke III - I mitt fantasiland
Back to Top
rosenblad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 294
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rosenblad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 september 2012 at 21:40
Velkommen tilbake etter så mange år! Du er ikke alene om å ha interesse for modelljernbaner og øl her i Norge heller vet du!Beer Det er forresten et fint rom du har fått deg!Smile

Edited by rosenblad - 05 september 2012 at 21:42
---------------------------------

Roco Z21, British OO
Back to Top
Traveller View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 februar 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 148
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Traveller Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 september 2012 at 22:00
Velommen (tilbake) til en trivelig hobby!

Min bod innholder også en modelljernbane, men man var nok litt mer gjerrig på bodarealet på 1960-tallet...

På det stadiet du er nå, har jeg bare et instendig råd: Du bør sparkle veggene helt slette før du begynner på landskapet. Selv om du ikke maler annet enn lys blå himmelfarge gjør en troverdig bakgrunn stor forskjell på opplevelsen av anlegget. Og skjøter i "himmelen" er en stor distraksjon fra illusjonen av den store, vide verden.

Mvh P.
Back to Top
kenneth View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 04 september 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 59
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kenneth Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 september 2012 at 08:03
Originally posted by rosenblad rosenblad wrote:

Velkommen tilbake etter så mange år! Du er ikke alene om å ha interesse for modelljernbaner og øl her i Norge heller vet du!Beer Det er forresten et fint rom du har fått deg!Smile

Hehe... godt å høre at det er andre her i Norge som deler de samme interessene Wink
Takk for det, jeg er glad for at jeg endelig har fått muligheten igjen. Lysten har vært der lenge, men plass har alltid vært et problem. Etter  å ha bygget på huset så åpnet det seg en mulighet. Skulle gjerne hatt enda bedre plass, men jeg er fornøyd Smile
Märklin HO | Central Station | C og K skinner

Epoke III - I mitt fantasiland
Back to Top
kenneth View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 04 september 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 59
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kenneth Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 september 2012 at 08:10
Originally posted by Traveller Traveller wrote:

Velommen (tilbake) til en trivelig hobby!

Min bod innholder også en modelljernbane, men man var nok litt mer gjerrig på bodarealet på 1960-tallet...

På det stadiet du er nå, har jeg bare et instendig råd: Du bør sparkle veggene helt slette før du begynner på landskapet. Selv om du ikke maler annet enn lys blå himmelfarge gjør en troverdig bakgrunn stor forskjell på opplevelsen av anlegget. Og skjøter i "himmelen" er en stor distraksjon fra illusjonen av den store, vide verden.

Mvh P.

Tusen takk Smile Ja det er virkelig en trivelig hobby. Jeg kan faktisk kjenne blodtrykke senke seg og roen legger seg i kroppen når jeg går inn i togboden. Just what I needed Wink
Takk for rådet. Jeg har faktisk tenkt på bakgrunn allerede, selv om det ikke synes enda. På grunn av alle hjørnene og stolpene vil jeg ha buer rundt disse. Så jeg har fått tak i noen hvite plastplater 60x140cm som lar seg bøye lett. Disse tenkte jeg å montere rett på veggen, evt med en tynn list bak. Så tenker jeg enten å airbrushe eller frihåndsmale... ikke så artistisk av meg så jeg er veldig spent på hva jeg får til med bakgrunnen. Får vel øve litt... Tenkte å bruke Akrylmaling fra Panduro, men er ikke helt sikker på hva jeg bør tynne den med uten at det skal bli altfor dyrt. Bruker ellers tynner fra Valljeo, men det blir litt for dyrt i den mengden jeg trenger til bakgrunnen. Noen forslag?
Märklin HO | Central Station | C og K skinner

Epoke III - I mitt fantasiland
Back to Top
kenneth View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 04 september 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 59
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kenneth Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 november 2012 at 09:39
"Endelig" høst og vinter

Endelig er det sesong for å gå i togboden igjen. Forrige uke ble tilbrakt på messe i Køln. Fantastisk mye å la seg inspirere av og ikke minst så mange ting å ønske seg. Innrømmer at det ble handlet litt også Wink Så nå er hodet fullt av toganlegg, ønsker, idéer...

Jeg har fått gjort noe i løpet av de siste månedene, men det er laangt igjen ja (heldigvis). Barna mine forstår ikke helt at jeg "gidder" når det skal ta såååå lang tid. Hehe... men de liker godt å hjelpe til og få kjøre litt tog når muligheten byr seg. Veldig kjekt når de også engasjerer seg.

Nordsiden begynner å ta form:


Jeg har så vidt startet på vindelen opp fra fiddle området som ligger under nordsiden:



Jeg har påbegynt et eget område for s88 feedback modulene:


Og ikke minst fått på plass nettverk, PC og skjermer til å kjøre TrainController:


Resten av vinteren går nok med til å jobbe med det elektriske, og få luket ut evt problemstillinger med layouten før jeg kan begynne så vidt på landskapet.

Jeg ønsker dere alle en god jul og en vinter full av togopplevelser Smile
Märklin HO | Central Station | C og K skinner

Epoke III - I mitt fantasiland
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.