MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hvilken modell vil du ha først?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hvilken modell vil du ha først?

 Post Reply Post Reply
Author
Messingmodeller View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 02 april 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 79
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Messingmodeller Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hvilken modell vil du ha først?
    Posted: 05 september 2012 at 08:47
Scandinavian Miniatures har mange prosjekter på gang. Det tar tid å utvikle modeller, og for å prioritere hvilke vi skal lansere når ber vi publikum gi oss tilbakemelding på hvilke modeller de ønsker først.


Type 92 nærmer seg levering, men vi må dessverre justere ennå litt til på konstruksjonen før de kan settes i produksjon. Følg statusen på www.messingmodeller.no

Hvilken av disse modellene ønsker DU deg mest akkurat nå?
  • NSB type 66 (komplett med drivverk og understell)
  • NSB type 70 (komplett med drivverk og understell)
  • NSB type 72 (Basert på understell fra BR 423 S-Bahn (Roco nr. 63052)
  • NSB type 93 (Basert på vognkasse og understell fra Brawa type DB Talent 643/64)

Svar på denne tråden, send oss en PM eller send en henvendelse via dette kontaktskjemaet med ditt svar.

Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 september 2012 at 12:30
Helt klart BM 72 som ikke finnes i modell - ennå!
Deretter BM 70 som lenge har vært et savn!
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 september 2012 at 14:59
Men når kommer det en BM86?
Jeg vil ha en modell av barndommens Stjørdalstog!
Back to Top
Bjørn O Ø View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn O Ø Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 september 2012 at 16:13
Jeg henger meg på ønske om BM 86/91 med mange gode minner fra Rørosbanen og Valdresbanen
Bjørn Olav
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 september 2012 at 18:02
Helt enig i ønsket om type 86 eller 91. Et 66-sett er selvsagt flott, men det er langt og det krever KL. En 86-vogn, evt. med styrevogn, kan brukes på de fleste anlegg, enten de er store eller små.
Svein S
Back to Top
Grønd View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 05 mai 2006
Status: Offline
Points: 27
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Grønd Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 september 2012 at 21:47
Jeg henger meg på ønske om BM 86/91, samt 2 akslet konduktør vogner for godstog, alt i 55-60 talls utgaver.
Back to Top
hilljens View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 22 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 106
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hilljens Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 september 2012 at 08:29
Jeg er så heldig å ha 86/91 og forstår de som ønsker seg et slikt sett, men en konduktørvogn som bildet under står høyt på min ønskeliste.
 
Mvh Arne Hill-Jensen
Skreiabanens materiell epoke II og III
Back to Top
ArneGH View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 242
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ArneGH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 september 2012 at 12:48
BM 86/91 står høyt på min ønskeliste også. Da blir det bruk for flere. 
Arne Heggeseth

Hellbanen,HO, DCC
www.heggeset.no
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 september 2012 at 12:55
Skal Messingmodeller lage BM86/91?
Jeg finner ikke noe om det på nettsidene deres, og de er heller ikke listet opp i startinlegget.
 
Forøvrig står BM72 øverst på min liste over alternativene, men da som ferdigmodell Wink


Edited by jevistad - 08 september 2012 at 12:57
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 september 2012 at 00:33
Bm 86/91 finnes jo i Superline og er stadig for salg på auksjoner, så jeg tror neppe den modellen kommer som byggesett.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 september 2012 at 08:07
Det er altså fem stykker bare i denne så langt relativt korte tråden som har ønsket seg 86/91 i byggesett. Et byggesett faller vel ganske rimeligere ut enn en Superlinjer. Noen av synes det er i dyreste laget med disse flotte ferdigmodellene, men vil gjerne bruke litt hobbytid på å sette sammen byggesett.
<p>Du sier det er mange på salg. Mulig det, men så langt har jeg på alle de Fremo-treffene jeg har vært ikke sett en type 86 en eneste gang.
Svein S
Back to Top
Lars-Erik K View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 19 mars 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 111
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars-Erik K Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 september 2012 at 10:29
Jeg har sett Superline type 86 på fremo-treff i Arendal 2 stykk. Men det er ikke ofte du ser det på fremo-treff.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 september 2012 at 10:38
Denne tråden er vel ikke ment som en ønskeliste over modeller som Messingmodeller kunne tenkes å lage i fjern fremtid?
Slik jeg har forstått det, er det rekkefølgen på annonserte prosjekter de ønsker tilbakemelding på fra kunder som har bestillt en eller flere av modellene?
 
Et nytt BM 86/91-prosjekt tror jeg event. produsenter bør tenke seg om - både én og to ganger, før de går i gang med? Da NMJ hadde Superline-versjonen i salg, var dette så dårlig at de gikk ut med et ellers skjeldent "tilbud" på disse modeller for å få solgt restlageret etter noen år. Dette skulle tyde på meget begrenset interesse for en slik modell. - Prisen den gang, var heller ikke noe å si på!
 
Glemte å si at den ene BM86 på Fremo-treff i Arendal, var sikkert min? Jeg har stillt en BM86 + styrevogn et par ganger. Denne Superline-modell må også modifiseres dersom den skal være kjørbar.


Edited by Kjell H. - 09 september 2012 at 21:55
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 september 2012 at 21:58
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Denne tråden er vel ikke ment som en ønskeliste over modeller som Messingmodeller kunne tenkes å lage i fjern fremtid?
Slik jeg har forstått det, er det rekkefølgen på annonserte prosjekter de ønsker tilbakemelding på fra kunder som har bestillt en eller flere av modellene?
 
Et nytt BM 86/91-prosjekt tror jeg event. produsenter bør tenke seg om - både én og to ganger, før de går i gang med? Da NMJ hadde Superline-versjonen i salg, var dette så dårlig at de gikk ut med et ellers skjeldent "tilbud" på disse modeller for å få solgt restlageret etter noen år. Dette skulle tyde på meget begrenset interesse for en slik modell. - Prisen den gang, var heller ikke noe å si på!
 
Glemte å si at den ene BM86 på Fremo-treff i Arendal, var sikkert min? Jeg har stillt en BM86 + styrevogn et par ganger. Denne Superline-modell må også modifiseres dersom den skal være kjørbar.
 
Jeg er nok en som gladelig hadde kjøpt en toppline 86/91. Modellen har etter at superline kom også vært brukt i sverige og Danmark. Men spørs om det er noe marked der selv om motovogna har gått det for Danskene. Og Bm 86/91 var uansett utsolgt når jeg tok opp igjen mj-hobben. Selv så kjøper jeg heller ikke superline men foretrekker helst modeller som toppline, roco osv. Men burde være Marked for type 92.
A matter of life and death
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 september 2012 at 01:56
Det er 20 år siden NMJ lanserte type 86 i Superline, så det har jo rent noen dråper vann i havet siden det. Prisen var den gang 6290,- for motorvogna. En konsumprisutregner på http://www.ssb.no/kpi/kpiregn.html beregner dette om til 9300 etter dagens penger. Det er litt under hva en superliner koster i dag. Så å si at prisen den gang var gunstig, er nok riktig for en superliner, men for folk flest var nok dette i drøyeste laget i 1992 - og i dag også. Samme hvor flott og ettertraktet en modell er, er det mange av oss som likevel kvier oss for en slik investering. 
Svein S
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 september 2012 at 15:44
Selv om det er en del år siden NMJ lanserte BM86/91 så er det ikke bare "å trykke på knappen" for et nyopplag. NMJ har byttet fra Samhongsa til LiK Enterprises som leverandør i Korea. Sistnevnte er et firma som er startet av utbrytere fra det første firma - og de tok med seg kunder som NMJ. Derfor tror jeg at selv om dette hadde vært teknisk mulig å lage et nyopplag, så ville det blitt vanskelig for NMJ å gå tilbake?
Det er ulike marked for byggesett og ferdigmodeller. Der tror jeg at det er få som er interessert og kapabel til å lage en BM86/91 av et byggesett? - Kanskje "hele markedet" for et byggesett har kommet med ønsket sitt her?
Prisnivået under sluttsalg av BM87/91var ikke NOK 6290 men betydelig lavere! - Etter det jeg husker, ble tilbudet først og fremst gitt til "gode Superline-kunder" som allerede hadde kjøpt en modell til full pris, som rimelig skal være. - Poenget er at disse modellene ble "hyllevarmere" til tross for lite opplag!


Edited by Kjell H. - 11 september 2012 at 15:45
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.