MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Sporplaner på Mac
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Sporplaner på Mac

 Post Reply Post Reply
Author
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Sporplaner på Mac
    Posted: 03 september 2012 at 22:03
Jeg vurderer å kjøpe en Mac og lurer på om noen har erfaring med programmer for sporplanlegging på denne plattformenm (til mine venner med kjærlighet for Microsoft - i Trøndelag og det sentrale Østland - oppfordrer jeg om ikke å ta den diskusjonen her (c:)

Edited by Morten Jacobsen - 03 september 2012 at 22:26
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Basic71 View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 12 juni 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Basic71 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 september 2012 at 22:11
Her er ett program, jeg har ikke Mac.

RailModeller 3.0.5 requires Mac OS X 10.2 or later (and runs on Mac OS 9). It is priced at €29.

Prisen er vel også ok.

Rune
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 september 2012 at 22:16
Det er i all fall en god start. Ser ut til bare å støtte seksjonsspor, men ennnrmere gjennomgang viser at dette er et fullverdig program sommgir mulighetervfor flex og spor iferd nivåer. Takk for tipset.

Edited by Morten Jacobsen - 03 september 2012 at 22:26
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Frans View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 157
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Frans Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 september 2012 at 09:58
Jeg kjører Wintrack etter å ha installert en Windows simulator. Funker utmerket.
Hilsen, Frans
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mai 2013 at 23:16
Da har jeg fått muligheten til å prøve ut Rail Modeller på Mac (har brukt et kraftigere, men også litt mer kompliserte 3rd PlanIt på PC). Programmet har gitt meg mulighet til å lage skisser til et anlegg i et rom som om et til to år kan bli ledig for hobbyen (passer i tid med når jeg kan trappe noe ned jobbmessig). Jeg tar gjerne i mot forslag til forbedringer til de tre skissene.

Utgangspunktet er som følger:

    Rommet er ca 4x4m med en dør som svinger innover på en vegg og et vindu på en annen vegg.
    På motstående vegg til døren er det et skråtak som starter 150cm over gulvet
    En nedfellbar loftstrapp setter begrensninger i nærheten av inngangsdøren


Jeg har følgende "krav"

    Anlergget skal representere en ikke elektrifisert norsk (privat) sidebane på slutten av 50 tallet/begynnelsen av 60 tallet
    FREMO standarden er førende for sporhøyde (minst en FREMO stasjon) og digitalsystem - Loconet
    Anlegget opereres FREMO messig med trafikkspill og troverdige avsendere og mottagere av gods
    Jeg vil benytte Peco code 75 spor
    Minste radius er 60cm - helst skjult
    Om mulig skal dert være mulig med en "temporær" rundbane for barnebarn og andre besøkende
    Det bør være mulig å bruke rommet som "modellbyggerom" - ikke for trangt mellom anleggsseksjoner


Alternativ 1 er en "point to Point" bane med en stasjon ved sjøen, en industriby og en "oppsamlingsstasjon". En bro foran viduet er avtagbar for tilgang ved vasking mm.



I starten "rotet" jeg litt mellom skinner med tresviller og sviller av betong. Derav forskjellige "farger" på sporene. Alt skal være skinner med tresviller. Jeg ikke lært meg å tegne inn tuneller mm slik jeg kunne i 3rd PlanIt.

Alternativ 1b er en variant av ovennevnte, men med mulighet for en rundbane over en avtagbar bro.



Alternativ 2 har noe av sin grunnide fra Grimstadbanen (om enn med bare en sirkel på "øyen". Det ser ut til å bli noe trangt i rommet for rt trafikkspill med flere personer.




Som tidligere nevnt tar jeg gjerne i mot kommentarer og ideer - også til bedre bruk av Rail Modeller.
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.